ChristopherHerrey Postat 16 december 2018 Postat 16 december 2018 Tjena! Jag undrar om det finns någon här som kan lite mer om detta än mig. Jag kör en Scarlett Focusrite 2i4 och en Intel i7 processor 3k. Processorn är något gammal men borde fungera felfritt. Men sitter just nu med en hel del latency när jag spelar in med mitt Synchron Pianos Steinway D. Det är en ganska krävande ljudbibliotek och när jag sitter med fullt ös har jag ca 800 voices samtidigt. Jag kör en buffert på 512 och då börjar den knastra och låta något så väldans. Så då höjer jag den till 1000 istället men då är latencyn uppe i 50 ms och det är bara för mycket. Så jag tänkte att något måste göras, men jag vet inte vad jag ska köpa för att det ska bli bra.
Gäst Postat 16 december 2018 Postat 16 december 2018 Om det går i ditt inspelningsprogram så gör en test hur lång tid "roundtrippen" tar från in till utgång på ditt ljudkort och kompensera för det i programmet. När det är klart så kan du gå på och justera bufferten och se om det hjälper. En del funktioner som wifi etc kanske kan stöka till det också så testa att stänga av dom.
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 december 2018 Postat 16 december 2018 Är det pc du kör med? W10 eller 7:an fortfarande? Oavsett så finns det bra tips på tuben om en hel del onödiga funktioner som man kan stänga av. Hjälper väl inte helt men finns för mycket onödigt på pc.
oioioi Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 Det borde vara mjukvaruinstrument Synchron Pianos Steinway som orsakar latencyn, dvs själva datorn hänger inte med. (Har inget med ljudkortet att göra alltså.) Hur mycket internminne/RAM har datorn? Du kör väl 64-bitars OS etc? Sitter du i studion och kör inspelning så kan du klicka bort det som tar kraften ur datorn under själva inspelningen, så att du slipper försöka spela tight med mycket latency. Sedan när allt väl är inspelat kan du koppla på de tunga prylarna igen. Vid mixning spelar latency mindre roll.
Gäst Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 Jo då det kan bero på allt möjligt även ljudkortet och hur det funkar tillsammans med systemet samt att jag förmodar att det spelade på ett eller annat sätt överförs via midi om det så är via ett usb keyboard. Men för guds skull testa allt. Jag antar att du har en 3770k processor och den ska fixa läget även om den har några på på nacken. Jag har två såna maskiner och dom funkar bra.
ChristopherHerrey Postat 17 december 2018 Trådstartare Postat 17 december 2018 Ja jag kör på en 3770k processor. Använder max 10% capacitet så tycker det känns konstigt om det skulle bero på processorn. Har 16 GB i RAM. Spelar mycket riktigt in med via midi från ett USB keyboard. Men har även mycket latency med andra program också. Har kört alicia keys Piano ljud och får samma problem där, dock inte till lika stor utsträckning då det ljudbiblioteket inte är lika stort.
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 Något antivirusprogram som behöver stängas av när du spelar?
pme (oregistrerad) Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 Jag gissar på att din disk inte riktigt orkar med. Pianot är på 250 GB så du behöver mycket minne och en SSD för att det ska kunna fungera.
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 5 minuter sedan, pme säger: Jag gissar på att din disk inte riktigt orkar med. Pianot är på 250 GB så du behöver mycket minne och en SSD för att det ska kunna fungera. Med 16 ram så ska det funka utan problem.
pme (oregistrerad) Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 39 minuter sedan, Die Hard säger: Med 16 ram så ska det funka utan problem. Den har 4000 samples per not. Det är ungefär 125 ms buffer om man använder 12 GB av de 16 till pianot. Sedan ska disken hantera 800 iops. Så det borde fungera med 16 ram om man har en disk som klarar ett par tusen iops som inte tar mer än 125 ms. Men det går nog inte med en mekanisk disk.
VayzeriA Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 (redigerat) En kompletterande fråga på tidigare frågor/ svar. Kollat hur tajt för växelminne är? Finns tillräckligt med minne kvar? Ett tips är att ha biblioteket i egen mapp och ej under C:/ Windows eller /program... Tar onödigt med plats å kraft ^^ Redigerat 18 december 2018 av vayzeria
ChristopherHerrey Postat 17 december 2018 Trådstartare Postat 17 december 2018 2 timmar sedan, pme säger: Den har 4000 samples per not. Det är ungefär 125 ms buffer om man använder 12 GB av de 16 till pianot. Sedan ska disken hantera 800 iops. Så det borde fungera med 16 ram om man har en disk som klarar ett par tusen iops som inte tar mer än 125 ms. Men det går nog inte med en mekanisk disk. Jag har en Samsung Evo 850 SSD som jag kör hela biblioteket på. Den är inte heller på C disken (som också är en EVO 850 SSD)
van Caine Postat 18 december 2018 Postat 18 december 2018 Latency är en effekt av processorn och drivrutinerna i samarbete. Har du 800 röster samtidigt på en gammal processor så blir det tungt för datorn, lösningen är att inte köra 800 röster samtidigt. Inte helt säker på vad du menar med röster, men varesig det är kanaler eller enskilda toner u en multitimbral konfiguration så låter det som att det borde gå att effektivisera kraftigt. Jag gör spelfilm, och har sälla mer än 700 spår allt som allt per reel (en reel är 20 minuter av en film).
van Caine Postat 18 december 2018 Postat 18 december 2018 (redigerat) Inser att jag kanske helt enkelt inte vet hur just den flygeln funkar, såg just att bara biblioteket skulle vara på250 gig. Vill säga att processorn måst biffas till om du ska kunna sänka latencyn på högre belastning, men om du bara har 10% vid dropouts så låter det väldigt skumt. Vad kör du med för program? Har du testat att plocka fram aktivitetshanteraren ur Windows och haft den igång när du spelat så det droppat? Kör Nuendo själv, och ibland kan det komma hastiga processor-peakar som inte syns så väl. EDIT: Nu har jag läst på om flygeln, och....förstår verkligen varför du valt just den ? Den verkar otroligt krävande, men mitt råd kvarstår: Tryck in Control-Alt-Delete, välj Aktivitetshanteraren, och gå in på Prestanda. Var noga med att alla parametrar så långt som möjligt är öppna, och att fönstret inte är i vägen för ditt spelande. Sen spela tills den kvider av skräck och dropouts. Något borde gå i taket här, annars kanske det är dåliga drivrutiner, vilket ytterligare kan ställa till meck, men börja här är mitt råd. Redigerat 18 december 2018 av van Caine
ChristopherHerrey Postat 18 december 2018 Trådstartare Postat 18 december 2018 Hej! Ja i aktivitetshanteraren står det stt CPU går upp på 15% max när jag kör maxat allting. Hursomhelst, i programmet såg jag precis att det finns en egen liten mätare för CPU aktivitet och där går den upp till 100% varvid ljudet bryts av.
van Caine Postat 19 december 2018 Postat 19 december 2018 Ah, been there, done that. ? Jobbigt när det händer, särskilt när det blir såna extrema skillnader i CPU-belastningen, men innan du skaffar ny så skulle den här listan kanske kunna hjälpa lite. Det som gjorde störst skillnad för mig själv var avdelningen "Check the computer's power management scheme", där det står hur man förhindrar USB-portarna från att jävlas. Den inställningen ensam kan ha varit skillnaden mellan "meh" ljud på mitt Titan-interface, och det totalt bit-transparenta ljud jag hade betalat för. Kan som sagt inte garantera att det löser dina problem, men det kan vara ett bra ställe att börja, som ju betyder stabilare dator även om inte processorn skulle bli välvilligare.http://www.prismsound.com/music_recording/support_subs/support_tech.php?tt=0023
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.