Manne Östling Postat 4 december 2018 Postat 4 december 2018 (redigerat) Hej! Hur brant eq cut tycker ni att man borde ha? Ja själv brukar använda mig av en brant eq cut när jag närmar mig frekvenser under 250 Hz, på det sättet hindrar jag olika låga frekvenser att blöda in i varandra. Men när jag närmar mig frekvenser över 250 Hz så brukar jag använda mig av en kurvig eq cut eftersom att höga frekvenser inte clashar med varandra (jag använder Ableton btw). Redigerat 4 december 2018 av Manne Östling
Die Hard (oregistrerad) Postat 4 december 2018 Postat 4 december 2018 Brant eller kurvig? Menar du smalt q-värde eller hur mycket du dippar?
Cathrine Postat 4 december 2018 Postat 4 december 2018 Jag har kört med hårda Q-värden tidigare, men upplevde att ljudet blir mer artificiellt och tunnt. Självklart, ibland behöver man cutta, men desto mer selektiv jag blivit med highpass samt använda snällare Q-värden - desto öppnare och naturligare låter det. Det är alltid en avvägning.
van Caine Postat 6 december 2018 Postat 6 december 2018 Den är väldigt beroende på materialet och något man måste lära sig hantera, men ska man säga nåt generellt så är mitt svar att branta filter kan vara väldigt nice för att få bort otrevliga frequenser så att det fortfarande låter naturligt och inte urgröpt när man använder det att sänka, men när man höjer med för branta filter så låter det gärna påfrestande mycket som en ful rums-resonans. Breda filter låter ofta bäst när man vill höja då man får en mer naturlig reaktion av dem. Beskär man med breda filter dock så låter det ofta väldigt onaturligt och ihåligt. Urgröpt. För att komplicera detta ännu mer så vill man ibland höja smalare register för att instrument och ljud ska gå igenom mixen bättre, samt sänka med filter fetare än Svullo eftersom det även kan ge en loudness-effekt, samt har sjukt mycket mindre risk att "ringa" än filter man höjer, vilket man ju måste göra om man istället väljer att höja bas och diskant. Även synth-ljud med mycket Resonance har smala höjningar i brytpunkten där de börjar beskära. Som sagt, allt beror på omständigheterna ? 1
arkade Postat 30 december 2018 Postat 30 december 2018 (redigerat) På 2018-12-06 på 07:29, van Caine säger: Den är väldigt beroende på materialet och något man måste lära sig hantera, men ska man säga nåt generellt så är mitt svar att branta filter kan vara väldigt nice för att få bort otrevliga frequenser så att det fortfarande låter naturligt och inte urgröpt när man använder det att sänka, men när man höjer med för branta filter så låter det gärna påfrestande mycket som en ful rums-resonans. Breda filter låter ofta bäst när man vill höja då man får en mer naturlig reaktion av dem. Beskär man med breda filter dock så låter det ofta väldigt onaturligt och ihåligt. Urgröpt. För att komplicera detta ännu mer så vill man ibland höja smalare register för att instrument och ljud ska gå igenom mixen bättre, samt sänka med filter fetare än Svullo eftersom det även kan ge en loudness-effekt, samt har sjukt mycket mindre risk att "ringa" än filter man höjer, vilket man ju måste göra om man istället väljer att höja bas och diskant. Även synth-ljud med mycket Resonance har smala höjningar i brytpunkten där de börjar beskära. Som sagt, allt beror på omständigheterna ? This. Rekommenderar dock Fabfilter Pro-Q som EQ för situationer när man vill höja någon frekvens väldigt mycket. Blir inte brusigt/resonant som i de flesta EQ:s. Färgar inte ljudet alls. 🙂 Väldigt clean EQ. Redigerat 30 december 2018 av arkade
stajo Postat 30 december 2018 Postat 30 december 2018 boosta brett och skära smalt, en tumregel som jag läste jag någonstans ... det var ju inget svar på din fråga. Ja jag har också funderat på brantheten, den tråkiga sanningen är väl att du måste lyssna bestämma utifrån situationen vad du vill uppnå, dock låter ju dina egna tankar rimliga. Ju brantare kurva desto onaturligare låter det nog i mina öron.
van Caine Postat 30 december 2018 Postat 30 december 2018 Måste nog erkänna att jag inte skulle kalla Pro-Q2 färglös själv, det var orsaken varför jag själv sökte mig bort från Pro-Q2. Den spöade allt jag hade testat för några år sen, men varje problem jag försökte lösa skapade fortfarande ännu fler, bara inte i samma jobbiga tempo som sina gamla konkurrenter. Det jag störde mig på var att den låter utsmetad och beslöjad. Flux Epure och AirEQ är de EQ's jag hittat hittills som verkligen klarar av uppgiften ordentligt, med Weiss EQ1 på hårdvarusidan (tittar hoppfullt åt Softubes håll), även om AirEQ har ett brightare sound än det spikraka & för vissa saker småtråkiga Epure. Jag har inte testat Q3, men baserat på skillnaderna mellan Q1 och Q2, där det inte var mycket hörbar skillnad, så är jag inte hoppfull att den är neutralare. Positive Grid är några jag klämmer lite undersökande på nu åsså även till filtrering. Färgat som fan, men inte på det vidriga sättet som Waves och liknande, eller överkokta sättet som FabFilter, utan mer på ett sätt som faktiskt både låter analogt och tillåter förvånansvärt extrema förändringar. Dock är frequensanalysatorn i Pro-Q-serien inte dum alls. Använder den ibland i väntan på en bättre realtidsanalysator.
Casperfren Postat 30 december 2018 Postat 30 december 2018 Som många sagt, cutta smalt och boosta brett. Jag brukar bara boosta mest i shelving filter. Så höga och låga frekvenser, midden cuttar jag mest, ej boost, då generella volymen för mig sätter jag enligt midd frekvenser mest.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.