Jump to content
Annons

Diskussion om konstruktiv feedback


sdac (oregistrerad)

Recommended Posts

sdac (oregistrerad)
Spontant så låter det verkligen demo-musik. Alltså som en bakgrund till snajdiga 3d-animationer.

Trummorna låter 1994. Att bara ta en loop och tugga runt håller inte idag.

Stutter-fxen blir också lite tjatiga efter ett tag.

Vissa av syntljuden (padsen speciellt) är lyckade och melodin är väl skaplig, men som helhet tycker jag det blir för mycket datamusik och för lite funk för att var kul.

1994?! Snarare 1992...

Dessutom är ju låten gjord för en demo, så du kan ju inte ge den ett minus för att det låter för mycket som "datamusik". Ingen funk var väl heller planerad förmodar jag. ;P Tror du har missuppfattat det här med musikgenrer, ALL musik måste inte låta som du säger.

Redigerat av sdac
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tror du har missuppfattat det här med musikgenrer, ALL musik måste inte låta som du säger.

Tror du har missuppfattat det här med feedback, man MÅSTE inte hålla med mig. 🙂

Tanken är väl att bjussa på en åsikt, eller?

Om man inte vill veta så posta ingen demo, liksom.

Vad tyckte du själv om låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Vad tyckte du själv om låten?

Jag gillar trummorna och melodin, det är en bra låt.

Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var att du inte kan ge en låt minus för att den låter i den stilen som den är avsedd för, "datamusik" i det här fallet. Då handlar det om musikgenrer och smak inte feedback.

Redigerat av sdac
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tyckte du själv om låten?

Jag gillar trummorna och melodin, det är en bra låt.

EDIT: Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var att du inte kan ge en låt minus för att den låter i den stilen som den är avsedd för, "datamusik" i det här fallet. Då handlar det om musikgenrer och smak inte feedback.

Tsss, om en låt inte ska lyssnas på och bedömas för vad den är (en låt) så fattar jag inte varför den postades alls?

Bättre att söka feedback på datademosajter isf.

Men jag tror att postaren ville ha feedback, och det fick han.

Om inte så fine, jag håller käft i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte så fine, jag håller käft i fortsättningen.

Nej för guds skull gör inte det!

Skulle vilja säga att din kritik var aningens mer konstruktiv än "jag gillar trummorna och melodin". Att säga att man gillar någonting är bara egostärkande och ger egentligen ingenting annat än lite självförtroende. Säg till om de saker som låter dåligt, är en låt ointressant så säg det. Har du något att föreslå t.ex. ett break eller mer varierad basgång så säg ännu hellre det.

Kritikstege:

Beröm - Trevligt och uppskattat men knappast konstruktivt

Påpekande av "fel" - Uppskattat och mycket konstruktivt

Påpekande av "fel" och idéer på hur man skall rätta till det - Perfekt! Kanske inte alltid är det man gör men du får åtminstone ett uppslag och en åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Skulle vilja säga att din kritik var aningens mer konstruktiv än "jag gillar trummorna och melodin".

Det var inte precis min kritik - Dumb Dan frågade vad jag tyckte om låten och jag svarade. Tycker jag då att den är bra och felfri så svarar jag givetvis det. Logiskt nog för dig att förstå? 😆

Dumb Dan: Min poäng är, gör man en låt avsedd för att låta, så som du kallar det, som datamusik så förväntar man sig självklart feedback för just den genren och inte saker som "Det låter för mycket som datamusik". Kan du inse det så vi kan lägga ner den här diskussionen.

Redigerat av sdac
Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Han hade redan lagt ned diskussionen.

En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats? Tycker han ska inse att han kritiserat på fel sätt och när han väl gör det så är diskussionen över för min del. Ska vi börja diskutera retorik nu också eller vad föreslår du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade redan lagt ned diskussionen.

En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats? Tycker han ska inse att han kritiserat på fel sätt och när han väl gör det så är diskussionen över för min del. Ska vi börja diskutera retorik nu också eller vad föreslår du?

Sakta lite i backarna.

Personlig kritik är just personlig och består av vad (i det här fallet Dumb Dan) tycker om låten.

Han uppfattar låten på ett sätt och skriver då också det.

Och han skrev konstruktiv kritik som han själv skulle ändrat på i produktionen vilket precis är meningen med feedback, att få reda på vad andra tycker om sin låt.

Sen är det upp till han som gjort låten att ta åt sig eller inte. Svårare än så är det inte.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats?

En diskussion mellan två personer tar slut när en eller båda anser sig vara klara med diskussionen. Man måste inte komma överens, om det var det du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats?

En diskussion mellan två personer tar slut när en eller båda anser sig vara klara med diskussionen. Man måste inte komma överens, om det var det du menade.

Word!

Kolla off topic forumet om du inte tror oss 🙂

*skakar tass med joachime* 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats?

En diskussion mellan två personer tar slut när en eller båda anser sig vara klara med diskussionen. Man måste inte komma överens, om det var det du menade.

Haha, vad var det jag sa. Självklart var det någon som inte kunde motstå att börja diskutera vad som är rätt och fel inom retorik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats?

En diskussion mellan två personer tar slut när en eller båda anser sig vara klara med diskussionen. Man måste inte komma överens, om det var det du menade.

Haha, vad var det jag sa. Självklart var det någon som inte kunde motstå att börja diskutera vad som är rätt och fel inom retorik. 🙂

Om man skall vara anal så var det ju faktiskt du som började den debatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Sakta lite i backarna.

Personlig kritik är just personlig och består av vad (i det här fallet Dumb Dan) tycker om låten.

Han uppfattar låten på ett sätt och skriver då också det.

Och han skrev konstruktiv kritik som han själv skulle ändrat på i produktionen vilket precis är meningen med feedback, att få reda på vad andra tycker om sin låt.

Sen är det upp till han som gjort låten att ta åt sig eller inte. Svårare än så är det inte.

/Micke

Så i princip menar du att man ska sträcka sig över alla genrer när man kritiserar. Om någon stackare kommer och har gjort en jazz-låt, ska jag som inte gillar jazz då komma med kritik som "Nää, den är för jazzig!". Det är ju liksom helt fel. Det är som att säga att fantomens vita häst är för vit? Man kan ju inte kritisera negativt emot något som är avsett för att vara på ett visst sätt om man inte tar hänsyn till det sättet. Hur skulle det se ut om alla gjorde så, vi säger att en filmrecensent som hatar action recenserar den mest hypade och nyaste actionfilmen och så ger han filmen 0/5 med argumentet "det är för mycket action!". Är det NÅGON som lyckats uppfatta min poäng ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sakta lite i backarna.

Personlig kritik är just personlig och består av vad (i det här fallet Dumb Dan) tycker om låten.

Han uppfattar låten på ett sätt och skriver då också det.

Och han skrev konstruktiv kritik som han själv skulle ändrat på i produktionen vilket precis är meningen med feedback, att få reda på vad andra tycker om sin låt.

Sen är det upp till han som gjort låten att ta åt sig eller inte. Svårare än så är det inte.

/Micke

Så i princip menar du att man ska sträcka sig över alla genrer när man kritiserar. Om någon stackare kommer och har gjort en jazz-låt, ska jag som inte gillar jazz då komma med kritik som "Nää, den är för jazzig!". Det är ju liksom helt fel. Det är som att säga att fantomens vita häst är för vit? Man kan ju inte kritisera negativt emot något som är avsett för att vara på ett visst sätt om man inte tar hänsyn till det sättet. Hur skulle det se ut om alla gjorde så, vi säger att en filmrecensent som hatar action recenserar den mest hypade och nyaste actionfilmen och så ger han filmen 0/5 med argumentet "det är för mycket action!". Är det NÅGON som lyckats uppfatta min poäng ännu?

Nej sdac för du för ett så djupt och logiskt resonemang att det går över vår fattningsförmåga. Det är nog så att du är lite för smart för oss.

Ja, antingen det eller så är det du som inte förstår Dumb Dans reservationer. Det är alltså inte så att Daniel är korkad och kritiserar CFCs låt för att han tycker det låter för mycket datamusik. Om du hade tänkt efter lite så hade du förstått att det som han syftade på var antagligen att den lite för klichigt demoaktigt. Ungefär som att någon skulle försöka göra en dansbandslåt och gjorde en exakt kopia av Inatt, inatt e det du e det jag fast med andra melodier. Då skulle jag, och många andra, kritisera det med att säga, det är för MYCKET dansband. Det är inte nyskapande, så gör man inte dansbandsmusik idag.

Det tror jag att Dumb Dan menade. Att du försöker låta lite överlägsen med extremt enkla logiska resonemang blir bara löjligt sdac.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Sakta lite i backarna.

Personlig kritik är just personlig och består av vad (i det här fallet Dumb Dan) tycker om låten.

Han uppfattar låten på ett sätt och skriver då också det.

Och han skrev konstruktiv kritik som han själv skulle ändrat på i produktionen vilket precis är meningen med feedback, att få reda på vad andra tycker om sin låt.

Sen är det upp till han som gjort låten att ta åt sig eller inte. Svårare än så är det inte.

/Micke

Så i princip menar du att man ska sträcka sig över alla genrer när man kritiserar. Om någon stackare kommer och har gjort en jazz-låt, ska jag som inte gillar jazz då komma med kritik som "Nää, den är för jazzig!". Det är ju liksom helt fel. Det är som att säga att fantomens vita häst är för vit? Man kan ju inte kritisera negativt emot något som är avsett för att vara på ett visst sätt om man inte tar hänsyn till det sättet. Hur skulle det se ut om alla gjorde så, vi säger att en filmrecensent som hatar action recenserar den mest hypade och nyaste actionfilmen och så ger han filmen 0/5 med argumentet "det är för mycket action!". Är det NÅGON som lyckats uppfatta min poäng ännu?

Här märks det att du aldrig själv lagt ut en låt här på forumet.

Om man frågar om folks personliga uppfattning kan man väl inte försöka rätta dennes personliga uppfattning? Då är det ju inte personligt längre?

Ditt exempel med jazzen va ju helt intetsägande eftersom jazzen är uppdelad i sååå många genrer, precis som "digital dansmusik" om man ska slätstryka.

Om Dumb Dan hade skrivit att det låter alldeles för mycket elektroniskt om musiken hade det ju varit en skillnad, men detta är också till skaparen att bry sig om.

Om han börjat skriva/komponera låten i ett syfte att göra den elektronisk så tror jag inte att han bryr sig om nån skulle säga att det låter för elektroniskt?

Kanske du, men säkerligen inte majoriteten här inne.

Du är en väldigt ny medlem som skrivit under 10 inlägg och jag förstår att du inte riktigt förstått meningen med den här avdelningen, men varför starta en diskussion om detta i en tråd där hans musik ska vara i fokus?

Fortsätt genom att starta en egen tråd i Off-topic eller lägg ner diskussionen eftersom den inte hjälper "CFC" i hans musikskapande.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)

Suck... ni har verkligen problem med att uppfatta hur man kritiserar på rätt sätt.

5 sätt att ge konstruktiv kritik

1. Var konkret, beskriv bara sådant du sett och hört.

2. Rikta dig direkt till en person eller grupp. (Låt och genre i det här fallet.)

3. Tala enbart för dig själv, gå inte andras ärenden.

4. Var specifik och gör inga egna tolkningar

5. Använd aldrig hot.

För vidare information för er trögfattade:

http://www.fastighets.se/home/fast2/tidn/h...1256FD6002C50C6

"Den är blue's låten låter för mycket som blues!" - Haha, ni är bra roliga på det här forumet som kritiserar efter egna globala tycken.

Redigerat av sdac
Link to comment
Dela på andra sajter

5 sätt att ge konstruktiv kritik

1. Var konkret, beskriv bara sådant du sett och hört.

2. Rikta dig direkt till en person eller grupp. (Låt och genre i det här fallet.)

3. Tala enbart för dig själv, gå inte andras ärenden.

4. Var specifik och gör inga egna tolkningar

5. Använd aldrig hot.

1.) Ok, så jag ska inte säga något om låtar jag inte hört *skriver upp*.

2.) Person och grupp är alltså inte samma sak som låt och genré.

3.) Så jag ska inte säga vad mina kompisar tycker. Säg ifall jag har spelat upp låten för min familj och min pappa som är världens bästa trummis tycker att han ska lägga dubbelbas på ett ställe. Ska jag inte säga det då?

4.) Eftersom musik beror på smak och smak är subjektiv så måste man göra egna tolkningar. Du tyckte låten var bra och det skrev du. Det är din egen tolkning alltså bryter du med ditt fjärde budord.

5.) Hot, nej då men jag tänker fortsätta tycka att du är en idiot. Är det ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 sätt att ge konstruktiv kritik

  1. Var konkret, beskriv bara sådant du sett och hört.

  2. Rikta dig direkt till en person eller grupp. (Låt och genre i det här fallet.)

  3. Tala enbart för dig själv, gå inte andras ärenden.

  4. Var specifik och gör inga egna tolkningar

  5. Använd aldrig hot.

Hur väl tycker du att du själv upfyller de fem punkterna i din kritik mot forummedlemmars bemötande av demoinspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Du tyckte låten var bra och det skrev du. Det är din egen tolkning alltså bryter du med ditt fjärde budord.

Fortfarande var inte det kritik - det var ett svar på en fråga och en åsikt. Är det så jävla svårt att fatta? 😉

Antar att du inte läste igenom den där sidan, dessa fem budord som du kallar det är det inte jag som skrivit. Ta och läs igenom sidan jag länkade till så kanske du förstår vart problemet ligger lite mer specifikt.

Ser bara en här inne som kritiserat på rätt sätt och det är SLC-trax.

Redigerat av sdac
Link to comment
Dela på andra sajter

Du tyckte låten var bra och det skrev du. Det är din egen tolkning alltså bryter du med ditt fjärde budord.

Fortfarande var inte det kritik - det var ett svar på en fråga och en åsikt. Är det så jävla svårt att fatta? 😉

Antar att du inte läste igenom den där sidan, dessa fem budord som du kallar det är det inte jag som skrivit. Ta och läs igenom sidan jag länkade till så kanske du förstår vart problemet ligger lite mer specifikt.

Nu läste jag faktiskt igenom det och det han skriver är inte en universell sanning bara för att det råkar ligga på en hemsida. Jag vet inte ifall du bara försöker driva med oss för du verkar ju inte seriös.

Om du inte kan förstå att musik är någonting man kritiserar subjektivt, alltså utifrån det man själv upplever när man lyssnar på musiken så förstår du nog inte musik alls.

Intressant förresten att du bara argumenterar mot en av mina punkter. Det om att man inte skall vidarebefordra andra människors kritik. Hur ställer du dig till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du inte läste igenom den där sidan, dessa fem budord som du kallar det är det inte jag som skrivit. Ta och läs igenom sidan jag länkade till så kanske du förstår vart problemet ligger lite mer specifikt.

Ser bara en här inne som kritiserat på rätt sätt och det är SLC-trax.

Kanonbra artikel, från.... Fastighetsfolket! 😉

Kanske kan någon av er inblandade starta en egen tråd i Off-topic eller allmänt, istället för att tjata vidare (även om det är oändligt intressant) i CFCs demotråd.

Vore schysst tycker jag.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Om du inte kan förstå att musik är någonting man kritiserar subjektivt, alltså utifrån det man själv upplever när man lyssnar på musiken så förstår du nog inte musik alls.

Intressant förresten att du bara argumenterar mot en av mina punkter. Det om att man inte skall vidarebefordra andra människors kritik. Hur ställer du dig till det?

Dina andra punkter var ju så veka så jag inte ens tänker kommentera dem.

Självklart ska man kritisera musik för det det är och hur det kan bättras - inte för det man vill att det ska vara. Verkar som om flera här har svårt att förstå det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan någon av er inblandade starta en egen tråd i Off-topic eller allmänt, istället för att tjata vidare (även om det är oändligt intressant) i CFC demotråd.

Vore schysst tycker jag.

Ja, det är definitivt lite taskigt att kapa tråden på det här sättet. Men jag håller med om att det är ett intressant ämne, som i största grad berör demoinspelningar. Kanske Neko eller demoniqus kan dela tråden?

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man kritisera musik för det det är och hur det kan bättras - inte för det man vill att det ska vara. Verkar som om flera här har svårt att förstå det.

Nu är det ju så att jag svarade på just dina reservationer i det här inlägget

Nej sdac för du för ett så djupt och logiskt resonemang att det går över vår fattningsförmåga. Det är nog så att du är lite för smart för oss.

Ja, antingen det eller så är det du som inte förstår Dumb Dans reservationer. Det är alltså inte så att Daniel är korkad och kritiserar CFCs låt för att han tycker det låter för mycket datamusik. Om du hade tänkt efter lite så hade du förstått att det som han syftade på var antagligen att den lite för klichigt demoaktigt. Ungefär som att någon skulle försöka göra en dansbandslåt och gjorde en exakt kopia av Inatt, inatt e det du e det jag fast med andra melodier. Då skulle jag, och många andra, kritisera det med att säga, det är för MYCKET dansband. Det är inte nyskapande, så gör man inte dansbandsmusik idag.

Det tror jag att Dumb Dan menade. Att du försöker låta lite överlägsen med extremt enkla logiska resonemang blir bara löjligt sdac.

Har inte fått något svar på det än...?

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Har inte fått något svar på det än...?

Nope, lite svårt att svara på något man inte orkat läsa. 😆

Lägg ner verksamheten nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte fått något svar på det än...?

Nope, lite svårt att svara på något man inte orkat läsa. 😆

Lägg ner verksamheten nu.

Var det inte du som sa att en diskussion var slut först när man kommit fram till en slutsats?

Link to comment
Dela på andra sajter

sdac (oregistrerad)
Var det inte du som sa att en diskussion var slut först när man kommit fram till en slutsats?

Att slutföra eller lägga ner någonting är absolut inte samma sak. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inse det så vi kan lägga ner den här diskussionen.

Han hade redan lagt ned diskussionen.

En diskussion kan ju inte ta slut förrens man kommit fram till en slutsats? Tycker han ska inse att han kritiserat på fel sätt och när han väl gör det så är diskussionen över för min del. Ska vi börja diskutera retorik nu också eller vad föreslår du?

Har inte fått något svar på det än...?

Nope, lite svårt att svara på något man inte orkat läsa. 😄

Lägg ner verksamheten nu.

Var det inte du som sa att en diskussion var slut först när man kommit fram till en slutsats?

Att slutföra eller lägga ner någonting är absolut inte samma sak. 😏

Så om Shadows lägger ner verksamheten, tar diskussionen inte slut?

Jag tycker det verkar som en diskussion, enligt dig, inte tagit slut förrän alla dina diskussionspartners uppgivet ger dig medhåll. Är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Fantastiskt underhållande!

Sdac, vem är du? Kom igen med en presentation nu!

Du verkar vara den där killen som inte känner någon på festen, men ändå ska övertyga alla om att dina värderingar (läs fastighetsfolkets) minsann är de enda korrekta.

& sen aldrig blir bjuden igen.

If you can't beat 'em - join 'em!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...