Jonsterr Postat 4 november 2018 Postat 4 november 2018 Tja, jag är relativt ny till detta och skulle uppskatta feedback på denna låt jag gjort. Jag har provat mig fram lite i FL och gjort några enkla låtar innan samt testat på att remixa men detta är första låten som jag lägger upp så jag skulle verkligen uppskatta all feedback och hjälp jag kan få. Jag tar gärna emot konstruktiv kritik på vad jag kan förbättra så skriv gärna hur jag kan förbättra mixen och göra framtida låtar bättre! Tack i förhand 🙂
candybag Postat 4 november 2018 Postat 4 november 2018 Mitt tips till dig är att börja med en slinga som är 8 takter lång. Lägg in en kickdrum på varje takt, och fyll på med slutna och öppna hihats. Se till att noterna du trycker in i sequencern är kvantiserade, dvs att de hamnar på rätt takt och inte flyter runt. Detta gäller för alla instrument. Ska du använda färdigklippta loopar så se till att även de ligger i rätt takt (det är lite si och så med det i exemplet ovan.) Fyll på med bas, komp och huvudlead. När du har den biten klar kan du börja tänka på hur strukturen ska se ut för resten av låten. Om du vill att andra ska orka lyssna igenom dina låtar är det viktigt att det finns en röd tråd att följa, tänk på att de aldrig hört låten tidigare. Plötsliga effekter och drops är kul - med måtta! Leta upp din favoritlåt och kopiera strukturen rakt av - då kan du öva på både breaks, drops och intro på ett sätt som gemene man uppfattar som behagligt. Lycka till, och kom alltid ihåg att ha kul!
Manne Östling Postat 5 november 2018 Postat 5 november 2018 Roliga ljud Jonsterr, jag skulle föreslå att du kvantiserar ljuden lite mer så att lyssnaren får det lite enklare att hitta en rhythm att fästa sig vid. Jag tycker också att visa av ljuden inte har så mycket chemistry med varandra (jag känner att visa ljud bara liksom, händer utan någon indikation). En annan sak jag skulle gjort annorlunda är att greja ett stadigt beat-pattern, det behöver inte direkt vara något komplext, en kick på varje takt borde nog fungera.
Jonsterr Postat 6 november 2018 Trådstartare Postat 6 november 2018 På 2018-11-04 på 23:43, candybag säger: Mitt tips till dig är att börja med en slinga som är 8 takter lång. Lägg in en kickdrum på varje takt, och fyll på med slutna och öppna hihats. Se till att noterna du trycker in i sequencern är kvantiserade, dvs att de hamnar på rätt takt och inte flyter runt. Detta gäller för alla instrument. Ska du använda färdigklippta loopar så se till att även de ligger i rätt takt (det är lite si och så med det i exemplet ovan.) Fyll på med bas, komp och huvudlead. När du har den biten klar kan du börja tänka på hur strukturen ska se ut för resten av låten. Om du vill att andra ska orka lyssna igenom dina låtar är det viktigt att det finns en röd tråd att följa, tänk på att de aldrig hört låten tidigare. Plötsliga effekter och drops är kul - med måtta! Leta upp din favoritlåt och kopiera strukturen rakt av - då kan du öva på både breaks, drops och intro på ett sätt som gemene man uppfattar som behagligt. Lycka till, och kom alltid ihåg att ha kul! Tusen tack för att du tog dig tid att lyssna och skriva feedback! Jag förstår definitivt vad du menar med den röda tråden och kan tänka mig att det blev lite enformigt. Angående effekterna så ville jag testa något annorlunda antar jag, lite svårt att veta vad som är för mycket gällande effekter men det kommer nog ju mer tid jag spenderar. Jag ska tänka på dina tips och fortsätta nöta!
Jonsterr Postat 6 november 2018 Trådstartare Postat 6 november 2018 22 timmar sedan, Manne Östling säger: Roliga ljud Jonsterr, jag skulle föreslå att du kvantiserar ljuden lite mer så att lyssnaren får det lite enklare att hitta en rhythm att fästa sig vid. Jag tycker också att visa av ljuden inte har så mycket chemistry med varandra (jag känner att visa ljud bara liksom, händer utan någon indikation). En annan sak jag skulle gjort annorlunda är att greja ett stadigt beat-pattern, det behöver inte direkt vara något komplext, en kick på varje takt borde nog fungera. Tack så mycket för att du tog dig tid att lyssna och skriva feedback! Angående kvantisering av ljuden visst menar du själva leadet som går igenom hela låten samt effekterna som jag lagt på intill. Jag kan hålla med om att vissa ljud kanske inte riktigt passade så spontant samt att melodin kan ha blivit enformig. Jag antar att det kommer mer ju mer tid jag spenderar. Jag ska definitivt ta in dina tips och fortsätta nöta i FL!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.