moogpower (oregistrerad) Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 (redigerat) Endast Parallel, Seriel och IrDa portarna verkar vara konfigurerbara via BIOS (förövrigt det mest spartanska BIOS jag nåonsin skådat). Ja, det brukar tyvärr vara så i bärbara märkesdatorer. 😄 Utom mac då eller..? 😉 Hade plånboken bara tillåtit så: http://www.blocket.se/view/4585909.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 Installerade förövrigt orginal ATI-drivrutinerna nu men ingen skillnad.. 🙁 Kommer nu i slutet på veckan gå ner till butiken med min bärbara där jag köpte kortet och testa en mängd olika kort för att se om jag får liknande problem.. Måste ringa in problemet nu.. Börjar bli riktigt frusrterande... 😉 Redigerat 3 maj 2005 av moogpower
moogpower (oregistrerad) Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 (redigerat) Om man bara hade kunnat ändra IRQ på firewireporten. Då hade nog mitt problem varit historia.. Det går inte att fysiskt slita ut kortet i laptopen enligt texten nedan som egentligen beskriver en stationär konfiguration? Läs gärna om det ger någon inspiration... 😆 "Go into "device manager" and remove the firewire card. Next you should shut down and turn off the computer. Remove the firewire card. Now you have to get into the computers BIOS "Setup" to disable a serial port or two, since you are hopefully not using these "ancient artifacts". Usually you will see a message during startup such as "Press F1 to enter setup". Sometimes the startup messages are hidden in which case there should be a startup message like "Press F1 to see boot messages". In any case you'll need to get into the BIOS Setup utility. Navigate through the setup program until you see the serial port settings. Change the settings to "disabled". If you have a parallel port that is not used, you can disable it as well. Make sure to save the settings before or while exiting the program. Start up the computer and check for open IRQ's. If these ports are still showing up in "Device Manager" remove them! Restart again, and make sure they don't show up again. Shut down the computer and reinstall the firewire card, in a different slot if possible. The best slot would be one that is seperated from any other cards by another slot, if that's possible. Start up the computer and the card will be found, it is absolutely crucial that you make sure not to "skip" any files. You must find every file needed to install the card properly. If the file cannot be found on your Windows CD, "Browse" for the file. You can type in "C:\windows", "C:\windows\system" and "D:\winxx", (win98, winme, or whatever is your OS's install directory on the CD) and keep checking these different directories. If the files can't be found in one place, try others. If you skip any files the installation will not work. After installation, check in device manager to see what the IRQ situation is. If the IRQ is shared by an "ACPI IRQ Holder for PCI IRQ Steering" don't worry about it. This is OK. If it is still sharing an IRQ you will have to try another PCI slot, or turn off the setting in your BIOS that designates your OS as "plug and play" and set up your PCI slot IRQ's in a "manual" fashion. This, is indeed not fun. Don't even try this unless you are "a geek from way back" and are willing to prove it, or if you are a masochist, it will provide you with hours or even days of "pleasure". Getting the board to change IRQ's Usually after you free an IRQ, a card will automatically switch to use the new free IRQ (this depends on the motherboard, and is usually not really true) , sometimes you need to go through the following process: 1) "Remove" the card in "Device Manager". 2) shutdown and turn off the computer 3) take out the 1394 card 4) turn on and start up the computer 5) shutdown and turn off the computer 6) install the card again (sometimes it helps to use a different slot, if possible) 7) the card should take the free IRQ, if not, you should do the same thing, using a different PCI slot *Note: some computers have a BIOS option for "forcing" a rescan of the Plug and Play devices, which may get devices sharing IRQ's to switch to free ones. " Redigerat 3 maj 2005 av moogpower
musik (oregistrerad) Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Hej! Förvånar mig att det kan finnas IRQ-konflikter i pc-världen fortfarande! 1998 köpte jag min dyra statinära pc, ett specialbygge. I butiken sa teknikern att det fanns en standard som sa max 16 olika IRQ-kanaler, men att vissa kort kan dela kanal och att vissa kort inte kräver någon irq-kanal, t.ex. ett och annat grafikkort. Men vad de framförallt sa, det var att fr.o.m. år 2000 och framåt så kan inte irq-kanaler kollidera, för då går man över till en "obegränsad" standard, hur många kanaler som helst, typ... Där ser man!! Köpte en ny bärbar pc förrförra månaden. Kan jag alltså förvänta mig en del skit också nu då? Vet du om en skrivare eller scanner (USB) tar upp en irq-kanal, även om den är bortkopplad? Är det samma sak med externa hdd? När de kopplas ur trodde jag de lämnade irq-kanalerna öppna igen. Är det inte så? Dina knäppningar du har, de påminner mycket om de jag hade med min stationära pc. Först var då felet irq-konflikter, men sedan även hdd-fel. Jag tycker du skall köpa en bra extern a/v-hårddisk! Även att kolla över ljudkortet, dess drivrutiner är bra. Hört att många haft problem med M-Audio. :musik
moogpower (oregistrerad) Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 (redigerat) Hej! Förvånar mig att det kan finnas IRQ-konflikter i pc-världen fortfarande! 1998 köpte jag min dyra statinära pc, ett specialbygge. I butiken sa teknikern att det fanns en standard som sa max 16 olika IRQ-kanaler, men att vissa kort kan dela kanal och att vissa kort inte kräver någon irq-kanal, t.ex. ett och annat grafikkort. Men vad de framförallt sa, det var att fr.o.m. år 2000 och framåt så kan inte irq-kanaler kollidera, för då går man över till en "obegränsad" standard, hur många kanaler som helst, typ... Där ser man!! Köpte en ny bärbar pc förrförra månaden. Kan jag alltså förvänta mig en del skit också nu då? Vet du om en skrivare eller scanner (USB) tar upp en irq-kanal, även om den är bortkopplad? Är det samma sak med externa hdd? När de kopplas ur trodde jag de lämnade irq-kanalerna öppna igen. Är det inte så? Dina knäppningar du har, de påminner mycket om de jag hade med min stationära pc. Först var då felet irq-konflikter, men sedan även hdd-fel. Jag tycker du skall köpa en bra extern a/v-hårddisk! Även att kolla över ljudkortet, dess drivrutiner är bra. Hört att många haft problem med M-Audio. :musik Ok, tack för den goda och intressant inputen! Ang. IRQ-portar som upptas även när enheterna inte är inkopplade måste jag överlämna till övriga här på forumet för det intresserar mig verkligen också i allra högsta grad just nu! Redigerat 3 maj 2005 av moogpower
moogpower (oregistrerad) Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Igår gjorde jag en supergenomgång av min bantade maskinvaruprofil för musik och XP upptar nu under 70MB bootat och klart. Dock kvarstår problemet med att min firewireport delar IRQ med grafikkortet, vilket måste vara den största troliga felkällan just nu. Om man läser i M-Audio's "release notes " så sägs det att om det uppstår sprakande ljud vid uppspelning av DVD (som i mitt fall) så skall man sätta "enable" på DMA-mode på IDE-portarna. Dessvärre var dom redan aktiva... Summa summarium: Jag har fortfarande bättre prestanda i mitt interna AC97-kort än i mitt Firewire Audiophile som det är nu, underbart.. 🙁 Redigerat 4 maj 2005 av moogpower
Jimmy Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Du har inte funderat på att sätta i lite mer ram-minne? 256 verkar vara lite väl lite för t o m ordbehandling om du kör XP.
egj Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 1,8 mhz 256 i RAM.......hmmmmm. De e kört skulle ja tro........testade en 1,8 512 RAM stationär. Det krascha direkt..........dagens pluggar o syntar ÄR krävande. Jag har 1024 RAM P4 3.0 ghz........men skulle minst behöva det dubbla i RAM........! Alltså... va? Jag kör en DURON 800 MHz. Cubase SX. Det ska fan till flera audiospår och/eller mjukvarusyntar för att den ska gå under. Jag ska uppgradera, för lite seg är den, men om det "kraschar direkt" på 1,8 GHz och 512 Mb gör du garanterat nåt fel. Iofs har jag då 896 Mb RAM, men ändå...
egj Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Förvånar mig att det kan finnas IRQ-konflikter i pc-världen fortfarande! 1998 köpte jag min dyra statinära pc, ett specialbygge. I butiken sa teknikern att det fanns en standard som sa max 16 olika IRQ-kanaler, men att vissa kort kan dela kanal och att vissa kort inte kräver någon irq-kanal, t.ex. ett och annat grafikkort. Men vad de framförallt sa, det var att fr.o.m. år 2000 och framåt så kan inte irq-kanaler kollidera, för då går man över till en "obegränsad" standard, hur många kanaler som helst, typ... Där ser man!! Det där är totalt skitsnack från "teknikern". 😛 PC-standarden är fortfarande som 1981 i stort, dvs 16 riktiga IRQ. Vad som har hänt med ACPI och allt vad dagens helvetesskap heter är att användaren har fråntagits kontroll över tilldelning av IRQ, då datorn numera anser sig veta bättre än användaren vad som fungerar och inte. Tro mig, gode hr. Dator, jag VET att IRQ måste bytas när du har stoppat grafikkortet, ljudkortet, nätverkskort och fan vet vad annat skit på samma IRQ när det finns 16 att tillgå... 😛 Vad man kan göra åt det i Windows är att under Kontrollpanelen/System/Enhetshanteraren byta drivrutin på "dator" från "ACPI-kompatibel" till "Standard-PC". Om du gör detta och har ett hyfsat BIOS kan du sedan tilldela IRQ själv i setup, som det var på den tiden då datorer var datorer och det förutsattes att användarna kunde använda dem. 😛 Efter detta (separat IRQ för alla mina enheter; fick stänga av USB-kontrollern, men den använder jag ändå int) fungerar mitt Audiophile 2496 smidigare.
moogpower (oregistrerad) Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 (redigerat) Tackar för tipsen och hoppla, där var en del tillrättavisningar där ja.. Ok.. Men.. Det lutar nog trots allt åt att jag måste testa ett annat hardvarukoncept. Skulle jag ställa om datorn till "Standard-dator" så får jag dessvärre ändå ingen möjlighet att ställa om några andra IRQ's i BIOS än; seriell, paralell, IrDa som jag tidigare nämnt.. Känns inte spontant som den lättaste vägen att gå.. Imorgon kommer ev. svaret på mina problem när jag kommer testa en mängd andra kort ihop med min dator i den väldigt vänliga butiken där jag köpte kortet.. Dessutom måste jag säga att jag är grymt imponerad av folks kunskaper här ute på detta forum! Fortsätt gärna att fylla på med ideer eller lösningar trots att jag kan tycka att vi kanske redan kammat genom det mesta.. Man vet aldrig.. kanske nöten nu är nära att knäckas? 😎 Summa summarium: Jag har fortfarande bättre prestanda i mitt interna AC97-kort än i mitt Firewire Audiophile som det är nu, underbart alltså.. Och det enda M-Audio säger är följande: http://www.m-audio.com/index.php?do...62bd5feb4a16a47 samt http://www.m-audio.com/index.php?do...15&S=&x=49&y=12 Anm. En hel historia är nu förövrigt skickad till M-Audios support i USA... Intressant fortsättning följer... 😄 Redigerat 5 maj 2005 av moogpower
moogpower (oregistrerad) Postat 9 maj 2005 Postat 9 maj 2005 (redigerat) Lämnade efter ca 5 tim test med olika kända kort nu på marknaden (firewire- & USB-kort) i musikaffären tillbaka kortet och fick pengarna tillbaka. Kände nu att datorn är flaskhalsen av någon mystisk anledning... Det märkliga kvarstår med EXAKT samma arrangemang och program... (1) Min musikerkollega kör på en desktop AMD Athlon 1.5GHz, 384MB RAM med max 70% CPU-load i Cubase.. Inga problem överhuvudtaget! Går som ett urverk! (delar IRQ med grafikkortet, alla enheter är dessutom "enable" i Enhetshanteraren) (2) Min andre musikerkollega kör en desktop Intel Centrino 2.0GHz, 1GB RAM och kör över 100% CPU-load alltså knastrar allt och den kör i väggen.. (delar IRQ med grafikkortet, alla enheter "enable" i Enhetshanteraren) (3) Min laptop med 1.8Ghz P4 (Desktop), 256MB RAM kör också som känt på samma vis i totalt väggen.. Alltså min dators beteende påminner väldigt exakt som den ovan nämnda.. (delar IRQ med grafikkortet, USB, Cardbus osv men kör på en bantad maskinvaruprofil med onödiga portar och enheter i "disable" i Enhetshanteraren) Vad är det som gör den slöare AMD-datorn så förbannat kraftfull? DETTA är ett STORT mysterium för oss.. HUR addressas minnena och hur är det med olika versioner av XP och hur är en pipeline i en AMD mot en Intel? Alltså nu är det väldigt hardcore så jag tror inte det ligger på det planet.. Intel-processorn borde vara snabbare.. Trött blir man.. Det gnager i mig.. Något stämmer inte här.. Mera RAM-minne är det som ligger närmst med samtidigt visar ju fall (2) att det inte är lösningen.. END OF LINE... suck... Redigerat 9 maj 2005 av moogpower
Lundin Postat 9 maj 2005 Postat 9 maj 2005 Det här rekomenderas på www.steinberg.net Cubase sx 3 gäller väl sx 1 också skulle ja gissa. Pentium / Athlon 2.8 GHz or faster 512 MB RAM Display Resolution 1152 x 864 pixels, dual monitor setup ASIO compatible audio hardware recommended Din burk e för klen......skulle jag säga i varje fall...... Sen drar väl ditt externa kort en massa ström......kan ju hända att din dator inte pallar med det.........kanske...... Nja..SX 1 och 2 har mer 'moderat' systemkrav PC: Pentium or Athlon/800 MHz (1.4 GHz recommended); 384 MB RAM (512 MB recommended); Windows 2000/XP
HeHå Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Är jag bara den andre i denna tråd som äger ett M-audio Firewire Audiophile också förutom trådskaparen? Jag har Intel P4 3,2 och 1024 RAM. Att CPU'n knöker beror nästan aldrig på att varken USB eller FW bussen är trafikstockad. Ej heller att CPU kraften skulle minska om du kör mycket interminne. Det är nästan enbart då du spelar in direkt med - t ex ett riktigt band - med 8-12 kanaler samtidigt. FW kortet klarar av max 2 st input vad jag vet. Förutom de digitala ingångarna då. Jag har uppgraderade drivisar ifrån M-audio, de är ifrån i vintras (tror jag!) och det hjälper en hel del. Jag kan köra Cubase SX med 3-4 syntar och guitar rig (native instruments) 12 kanaler uppspelning och CPUn arbetar vid sisådär 30-40 %. Alltså men då vid 16 bit / 44.1 khz. Inte vid 24/96. 24/96 ställer till det rejält i bagaget. Jag har också ett AC97 chip ombord vilket jag har stängt av. När det gäller DVD och CD skall man vid installation av Auidophilekorts-drivisarna svara på den fråga om DMA och att man vill köra playback på DVD/CD i digital mode. Spelar man av musik CD och DVD via datorn skall man ju såklart "köra digitalt". Eftersom det inte finns ngn intern sladd ifrån DVD/CD spelaren till någon input på kortet. Däremot har jag stora problem med kontrollpanelen för Audiophilekortet, när jag öppnar det och skall justera en regel eller två så blir det timglas i en 10-15 minuter innan skiten släpper! Kvittar om jag startar om och startar XP med inget annat igång. Jag har återinstallerat drivisarna en otal gånger. Inget hjälper. Det är precis som en kanna med te, man får låta datorn stå och dra 10-15 minuter innan man kan arbeta med den. Men därefter har den bara tickat på. Märkligt, precis som den behöver värmas up som ett gammalt rörsteg eller nått. Tips 1: Om Texas FW chipset inte lämnar tillräckligt med ström börjar FW kortet att blinka och ha sig efter ett tag. Jag kör med VIA chipset och - knack knack - det har funkat hittills. Annars blir jag väldigt anti så fort jag hör namnet Via nämnas i moderkortsammanhang. Det är nästan så jag gör korstecken innan man sätter sig och arbetar med det! 😄 ANVÄND BATTERIELIMINATORN till ditt FW kort och kör INTE på ström via FW porten! Tips 2: Jag vet inte om följande gäller längre, men jag har på något sätt hört att INTEL s processorer skyfflar ljuddata och sådana tidskritiska applikationer bättre än AMD. Alltså, om du bara byter ut processorn mot en INTEL med samma Ghz med, så skall CPU loaden minska med ca 15-20 %! Men jag tror att detta problemet var mest förr i tiden, och hype ifrån Intels sida. Men som sagt, jag är inte säker. Någon annan kanske kan bringa klarhet i detta? Tips 3: Använd "freeze" funktionen i Cubase! Avlastar rejält faktiskt vid uppspelning! MEN eftersom ditt sunkiga ac97 "on board" inte tycks belasta CPUn lika mycket - vid samma belastning - så är det nog en massa resurser som vill bråka om FW porten på samma gång. Men du bör nog gå upp 1 Ghz minst, till på din processor, och utöka minst till 512 RAM... Helst 1 gb ram... varför inte 4 gb med en gång så har du slagit i taket och minnet är aldrig ett problem mer? 😄 Jag har fått ner latency på mitt kort till 4 ms (output latency) i så gott som samtilga applikationer. Lägre, börjar den cracka crasha och ha sig! Tänk om man ändå hade ett RME som kör med 0,5 ms på 24/96 och 28 kanaler samtidigt... 😄 Jag är bara s a s halvnöjd med mitt Audiophile Firewirekort. Det låter dock svinaktigt bra, och har upplösning som fladdermusöron... 😕😄 /HeHå
eckan Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Har också ett M-audio FW-kort... Har dock inte lekt så mkt med det ännu... Men det är bra att tråden finns! Läser den med största intresse. 🙂
musik (oregistrerad) Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Hej! Moogpower, hur går det för dig? Hoppas det löser sig. Vilken moog har du förresten? Jag tror på att ett hyfsat minne, d.v.s. runt 1 Gb, är att föredra. Sedan en extern a/v hårddisk. Att du hade konflikt mellan två prylar var ju osmakligt om nu pc:n själv ska känna av vad som är bäst. Fasar nu själv över vad som ska hända när jag kompletterar min relativt nya pc med skrivare, scanner, ljudkort externt plus hårddisk extern och videoomkopplingsbox. Det återstår att se vad den går för då... Men det är ju ingen idé liksom att det finns en massa uttag på en pc om man inte kan använda dem. Det känns väldigt primitivt! Tänk om det var likadant med en stereoförstärkare: "nänänää...använder du cd? då kan du inte koppla till dvd också!!". 🙂 :musik
Tomazo Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Innan man börjar felsöka så måste man se till att grejjorna klarar av de kapacitetskrav som krävs. Mitt råd är att antingen uppgradera din nuvarande laptop el köpa en nyare o kraftfullare........de minnet som du har i din nuvarande e ju på tok för lite för alla applikationer som du vill kunna köra........kan ju vara strul med din IRQ men lika gärna vara det att din laptop e för klen. Börja med att göra den kraftfullare.......om det nu går!
moogpower (oregistrerad) Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 (redigerat) Underbart att se alla svar och förslag till lösningar på mitt och kanske många andras problem vad jag förstått.. Summering såhär långt: 1) Mer minne (billigt och det många påstår men tveksam lösning med tanke på mina genomförda tester) 2) Ändra IRQ (brilliant men "to hardcore" och tveksam lösning på problemet) 3) Mer CPU (byta dator, ekonomiskt vansinne när jag har en Intel P4 1.8 GHz) 4) Byt hårddisk med mera rpm (tveksamt och förmodligen inte flaskhalsen i mitt problem) 5) Stäng av alla "devices" som inte används med en profil i XP (68MB RAM bootat, ingen lösning) 6) Köp en Powerbook G4 1.5 GHz, 17" widescreen (nu börjar vi snacka lösning på problemet, dessvärre endast en dyr dröm just nu) Övrigt: Plockar förövrigt inte ström via firewireporten vilket är en omöjlighet i PC-laptop sammanhang. Det är en Moog Prodigy i fullständigt mint condition. Eddie Bengtssons gamla. Mycket vacker och välljudande skall tilläggas. När man tweakat till några lix på den så inser man fortfarande att Arturia har rätt mycket jobb kvar att göra. Och då skall vi inte snacka om när jag sitter med min ARP2600 och sen får pela på mjukvaroversionen. Mjukvarosyntar är charmiga och kul sådär men dessvärre alltför sövande i längden fortfarande. Redigerat 10 maj 2005 av moogpower
moogpower (oregistrerad) Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Och varför tror du inte du behöver mer minne???? Därför att när min dator kör i väggen CPU-mässigt så används inte allt fysiskt RAM ens.. Har jag 256MB så ligger den under 200MB när den kör i väggen.. Därför detta antagande..
Tomazo Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Usch va trött man blir.........tänk om man kunde få ett program som man installerar och som frågar en: Käre ägare, vad vill du göra idag? 1. Göra musik! 2. Spela spel! 3. Surfa nätet! 4. Kolla film! 5. Annat, välj ur listan övrigt! Ooooooo vips så konfiguerar datorn sig själv optimalt med just de inställningarna som får din dator att optimera sig 110% för ditt ändamål!! 🙂
moogpower (oregistrerad) Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Usch va trött man blir.........tänk om man kunde få ett program som man installerar och som frågar en: Käre ägare, vad vill du göra idag? 1. Göra musik! 2. Spela spel! 3. Surfa nätet! 4. Kolla film! 5. Annat, välj ur listan övrigt! Ooooooo vips så konfiguerar datorn sig själv optimalt med just de inställningarna som får din dator att optimera sig 110% för ditt ändamål!! 🙂 Skall vi göra en namninsamling och skicka till Linus Torvalds eller? Jag är på.. "Sign my name" säger jag bara.. 🙂
HeHå Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Usch va trött man blir.........tänk om man kunde få ett program som man installerar och som frågar en: Käre ägare, vad vill du göra idag? 1. Göra musik! 2. Spela spel! 3. Surfa nätet! 4. Kolla film! 5. Annat, välj ur listan övrigt! Ooooooo vips så konfiguerar datorn sig själv optimalt med just de inställningarna som får din dator att optimera sig 110% för ditt ändamål!! Ja håller med! Några PC tillverkare för multimediabruk har likt - dansk DOGMA film - anammat någon mystisk policy eller regel som går under namnet NO LEGACY! Det är en sticker som på samma sätt som "Intel Inside" anger BL A att datorn inte innehåller några som helst "utlicensierade" produkter, OEM, eller bakåtkompabilitet av gammalt skit. Dessvärre gäller det nog bara hårdvaran. Vet inte riktigt vad det innebär i praktiken, annat än att det är CHIPSET ifrån INTEL hela vägen och CPU ifrån INTEL o s v. Något slags originalitet eller "brand name only" på alla prylar & komponenter. Precis som om det skulle räcka. Alltså typ inget "soundblaster compatible" utan ett riktigt soundblaster chip ifrån creative, precis som om det hjälper. Det låter tokdyrt - om ni frågar mig. /Hi Hå
HeHå Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Och varför tror du inte du behöver mer minne???? Därför att när min dator kör i väggen CPU-mässigt så används inte allt fysiskt RAM ens.. Har jag 256MB så ligger den under 200MB när den kör i väggen.. Därför detta antagande.. Helt korrekt, alla mjukvarupluggar använder varken HÅRDDISK eller RAM. Bara CPU. Och "bussen" ut till FW eller USB port. Sedan får han det ju faktiskt att funka bättre med sitt inbyggda AC97 ljudchip även om den har sunkig "ljudkvalle"... Den skulle isåfall drabbas lika mycket av hårddisk med slö RPM och dåligt med RAM. Tänk så här innan du/ni dömer ut hårdvaran i PCn: "Det funkar ju med AC97 chipet - som ju är ett ljudkort ombord" Det är ett ypperligt alternativ att ha ett andra ljudkort - hur kass ljudkvaliteten än är , som man kan A-B testa med. Det är bara ljudkortets AD/DA omvandling då som man skall bortse ifrån. Ha alltid ovanstående mening i åtanke och sätt den FÖRST framför alla andra antaganden/tester ni gör med alla andra ljudkort. Om ni gör det, så kan ni köra uteslutningsmetoden på rätt mycket. Då kan ni säga "Jaja, men det funkar ju med det andra ljudkortet, så då kan det inte vara det..." med gott samvete. AC97 använder också resurser i from av IRQs men låter bli USB och FW bussarna. Puh, mycket jux blir det innan man får rätt på skiten... /hehå
hegobald Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Hmm.. Kanske prova med ett externt FW kort.. t.ex http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073102
moogpower (oregistrerad) Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 (redigerat) Hmm.. Kanske prova med ett externt FW kort.. t.ex http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073102 Låter ju som en ide.. Fast.. Dessvärre tror jag inte på det med tanke på att desktopdator 2) som både hade Texas Instruments kretsar och ett annat av nyare fabrikat betedde sig exakt lika illa.. Redigerat 11 maj 2005 av moogpower
moogpower (oregistrerad) Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 (redigerat) Och varför tror du inte du behöver mer minne???? Därför att när min dator kör i väggen CPU-mässigt så används inte allt fysiskt RAM ens.. Har jag 256MB så ligger den under 200MB när den kör i väggen.. Därför detta antagande.. Helt korrekt, alla mjukvarupluggar använder varken HÅRDDISK eller RAM. Bara CPU. Och "bussen" ut till FW eller USB port. Sedan får han det ju faktiskt att funka bättre med sitt inbyggda AC97 ljudchip även om den har sunkig "ljudkvalle"... Den skulle isåfall drabbas lika mycket av hårddisk med slö RPM och dåligt med RAM. Tänk så här innan du/ni dömer ut hårdvaran i PCn: "Det funkar ju med AC97 chipet - som ju är ett ljudkort ombord" Det är ett ypperligt alternativ att ha ett andra ljudkort - hur kass ljudkvaliteten än är , som man kan A-B testa med. Det är bara ljudkortets AD/DA omvandling då som man skall bortse ifrån. Ha alltid ovanstående mening i åtanke och sätt den FÖRST framför alla andra antaganden/tester ni gör med alla andra ljudkort. Om ni gör det, så kan ni köra uteslutningsmetoden på rätt mycket. Då kan ni säga "Jaja, men det funkar ju med det andra ljudkortet, så då kan det inte vara det..." med gott samvete. AC97 använder också resurser i from av IRQs men låter bli USB och FW bussarna. Puh, mycket jux blir det innan man får rätt på skiten... 🙂 /hehå Mycket bra resonerat... 🙂 Redigerat 11 maj 2005 av moogpower
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.