moogpower (oregistrerad) Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 (redigerat) Hej allesammans! Nu är jag lite trött.. Har provet det mesta. Behöver riktigt goda råd nu. Igår tog jag beslutet och gick och köpte mig ett externt firewirekort i hopp om att lasta av min dator med pluggar och mjuksyntar, men bet gick jag.. Inga CPU-lättnader är att tala om mot när jag kör mitt interna AC97 kort i min laptop!!!? Enda skillnaden är bättre ljudkvalitetet och "lite" bättre prestanda och snabbare fönsterhantering. Drivruterna verkar fungera utmärkt och kontrollpanelen gör som den ska. Alltså kortet lever. Vad är kruxet? Kortet: M-Audio Firewire Audiophile Datorn & mjukvaran: Fujitsu Siemens AMILO D FH-2, P4 1,8 laptop, DDR 256 RAM och XP(som ligger på under 100MB nybootat), Cubase SX 1.01, Texas Intruments firewirekretsar. Testlåten: ca 6 spår varav 2st är är hårddiskspår (sång och gitarr), 3st mjuksyntar, en LM4:a, 2st waves pluggar, ett tempodelay, 2st mastringskompressorer. Denna låt ger total CPU-overload och det knäpper och hackar friskt hela tiden men ingen överlast på hårddisken överhuvudtaget.. Dessutom kör min gode vän ett billigare M-Audio Audiophile USB som jag lånat under stunder och det ger en betydligt bättre CPU-avlastning i samma låtmaterial på samma dator!!! Inga CPU-overload och inget hack och knäpp!! Inte är väl ett firewireort långsammare än ett USB-kort med samma hårdvara i? Så märkligt. HJÄLP! Trodde in min enfald att en av ljudkortets stora mission var att avlasta processorn och ta hand om latency och den globala belastningen i Cubase, inte bara göra snygga A/D - D/A omvandlingar och skyffla vågformsdata snabbt. Tänkte bara höra om ni har några sådär raka tips på vad som kan vara knasigt här eller en förklaring så jag förstår ljudkortets verkliga innebörd. Är det helt enkelt så att M-Audios kort inte har DSP-kraft överhuvudtaget och att jag totalt missuppfattat ett ljudkorts betydelse? Redigerat 30 april 2005 av moogpower
nurfen Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Du har inte råkat välja ASIO Multimedia Driver i Cubase då? Då går det åt pipan 😮
moogpower (oregistrerad) Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Du har inte råkat välja ASIO Multimedia Driver i Cubase då? Då går det åt pipan 😮 Nope, dessvärre inte.. Kör "M-Audio FW ASIO" i Cubase. I Windows och alla andra applikationer kör jag "Intel Integrated Sound"
spaceman Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Att ett bättre ljudkort ska avlasta din CPU med mjukvarusynthar etc kan man glömma. Mjukvarusynthen utgår ifrån programalgoritmen som CPU:n måste ta hand om. Det billiga alternativet är att se över drivrutinerna för firewire, ljudkort mm eller köpa mer minne. Det dyrare är en ny burk.
moogpower (oregistrerad) Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Det billiga alternativet är att se över drivrutinerna för firewire, ljudkort mm ellerköpa mer minne. Det dyrare är en ny burk. Tackar för svaret.. Alltså att konstattera.. Det enda jag vunnit nu på att köpa kortet är ljudkvaliten då i sådana fall och snäppet bättre prestanda mot mitt sunkiga interna AC97-kort.. Det billiga alternativet är att se över drivrutinerna för firewire, ljudkort mm eller köpa mer minne. Det dyrare är en ny burk. Tackar för svaret.. Alltså att konstattera.. Det enda jag vunnit nu på att köpa kortet är ljudkvaliten då i sådana fall och snäppet bättre prestanda mot mitt sunkiga interna AC97-kort..
moogpower (oregistrerad) Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Hej allesammans! Nu är jag lite trött.. Har provet det mesta. Behöver riktigt goda råd nu. Igår tog jag beslutet och gick och köpte mig ett externt firewirekort i hopp om att lasta av min dator med pluggar och mjuksyntar, men bet gick jag.. Inga CPU-lättnader är att tala om mot när jag kör mitt interna AC97 kort i min laptop!!!? Enda skillnaden är bättre ljudkvalitetet och "lite" bättre prestanda och snabbare fönsterhantering. Drivruterna verkar fungera utmärkt och kontrollpanelen gör som den ska. Alltså kortet lever. Vad är kruxet? Kortet: M-Audio Firewire Audiophile Datorn & mjukvaran: Fujitsu Siemens AMILO D FH-2, P4 1,8 laptop, DDR 256 RAM och XP(som ligger på under 100MB nybootat), Cubase SX 1.01, Texas Intruments firewirekretsar. Testlåten: ca 6 spår varav 2st är är hårddiskspår (sång och gitarr), 3st mjuksyntar, en LM4:a, 2st waves pluggar, ett tempodelay, 2st mastringskompressorer. Denna låt ger total CPU-overload och det knäpper och hackar friskt hela tiden men ingen överlast på hårddisken överhuvudtaget.. Dessutom kör min gode vän ett billigare M-Audio Audiophile USB som jag lånat under stunder och det ger en betydligt bättre CPU-avlastning i samma låtmaterial på samma dator!!! Inga CPU-overload och inget hack och knäpp!! Inte är väl ett firewireort långsammare än ett USB-kort med samma hårdvara i? Så märkligt. HJÄLP! Trodde in min enfald att en av ljudkortets stora mission var att avlasta processorn och ta hand om latency och den globala belastningen i Cubase, inte bara göra snygga A/D - D/A omvandlingar och skyffla vågformsdata snabbt. Tänkte bara höra om ni har några sådär raka tips på vad som kan vara knasigt här eller en förklaring så jag förstår ljudkortets verkliga innebörd. Är det helt enkelt så att M-Audios kort inte har DSP-kraft överhuvudtaget och att jag totalt missuppfattat ett ljudkorts betydelse? Att ett bättre ljudkort ska avlasta din CPU med mjukvarusynthar etc kan man glömma. Mjukvarusynthen utgår ifrån programalgoritmen som CPU:n måste ta hand om. Det billiga alternativet är att se över drivrutinerna för firewire, ljudkort mm eller köpa mer minne. Det dyrare är en ny burk. Tackar för svaret.. Alltså att konstattera.. Det enda jag vunnit nu på att köpa kortet är ljudkvaliten då i sådana fall och snäppet bättre prestanda mot mitt sunkiga interna AC97-kort
joachime Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Ja, att du får bättre prestanda med ett USB- än ett FW-interface gissar jag har att göra med datorns resurstilldelning av de två standarderna. Kan det vara så att FW delar IRQ med en massa annat (typ grafikkort)? Testa också att updatera drivrutinerna för ditt FW-kort (eller integrerat chip).
moogpower (oregistrerad) Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Ja, att du får bättre prestanda med ett USB- än ett FW-interface gissar jag har att göra med datorns resurstilldelning av de två standarderna. Kan det vara så att FW delar IRQ med en massa annat (typ grafikkort)? Testa också att updatera drivrutinerna för ditt FW-kort (eller integrerat chip). Aha.. Du menar att jag skall uppdatera drivrutinerna till firewirechipsetet och kolla att inte firewire-IRQ'n delas med t.ex grafikkortets IRQ som du säger? (var gör jag detta, i BIOS?) Att ett USB skulle ge bättre prestanda än ett FW är ju mot allt jag hört änsålänge, hmm.. Intressant åsikt.. :-)
spaceman Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Man kan inte gå in och skruva på hårdvaruadresserna i XP. Kolla först vilka IRQ som delas av firewirekortet och gämnför med vilka IRQ USB ev delar med annat. Kolla vad som diffar i ev delningen och fokusera på kringliggande hårdvara som ska samsas med firewirekortet.
joachime Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 En annan sak, det kan påverka ifall FW-interfacet delar anslutning med andra FW-enheter också.
Rapid Wanker Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 (redigerat) Något från bakhuvudet: Har du SP2 installerat...jag har för mig att jag läste något om att det begränsade FW-hastigheten präktigt av någon anledning. Hittade en gammal tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic...ce%20pack&st=30 Redigerat 30 april 2005 av Rapid Wanker
moogpower (oregistrerad) Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 (redigerat) Något från bakhuvudet: Har du SP2 installerat...jag har för mig att jag läste något om att det begränsade FW-hastigheten präktigt av någon anledning. Hittade en gammal tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic...ce%20pack&st=30 Har inte SP2 i min dator.. Attans.. Vad kan det vara...? Oops.. 🙂 Kollade nu.. Har samma IRQ både på: Firewireporten, USB (2st), CARDBUS-porten(till mitt trådlösa nätverkskort).. Bra eller dåligt? 😆 Hur ändrar jag detta eller XP löser detta av sig själv som nämnts tidigare? Redigerat 30 april 2005 av moogpower
joachime Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Oops.. 😱 Kollade nu.. Har samma IRQ både på: Firewireporten, USB (2st), CARDBUS-porten(till mitt trådlösa nätverkskort).. Det låter inte lyckat. Bärbara märkesdatorer brukar inte tillåta en att ställa särskilt många parametrar i bios, så risken är att du inte kan dela upp IRQ-fördelningen. Det du skulle kunna pröva är att göra en ny maskinvarukonfiguration där du stänger av USB och Cardbus (kalla den musikdator eller något). MEn det förutsätter att du inte kör med programvara som kräver USB-nyckel (eller använder USB till midi el ngt likn.
Tomazo Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Hej! Jag köpte EMU 1820 och det knastrar som 17.......cpu toppar och lät skit! Bytte till M-audio Firewire 1814 som visade sig göra samma sak. Bytte tillbaka till EMU 1820 pga snyggare och mer funktionell design, bestämde mig för att lösa problemet, eftersom jag trodde det va interna problem i datorn + att jag då också blev kär i EMU 1820:s audio dock. Fiiiiin burk! Haft problem i ett halvår eller mer.......och testade en till av säkert 15 installationer och "glömde" nu sista gången att uppdatera ljudkortet......och se där.....nu funkar allt kanon.....testade att installera drivrutinerna (de sk uppdaterade) till EMU 1820. Men då började skiten igen.....knaster o fanskap.....! Med DSP på kortet så att säga, används kortets egen DSP till de pluggar som finns till kortet alltså typ EMU:s egna effekter osv. Cubase och waves osv använder sig inte av ditt ljudkorts DSP såvida de inte är skrivna för just den produkten (ljudkortet). IRQ är ju som dörrar där information ska igenom, tänk dig att ditt ljudkort måste trängas i öppningen med en massa andra prylar.........byt kortplats o titta i " kontrollpanelen/system/enhetshanteraren/visa typ efter resurs (IRQ) där ser du siffror typ IRQ 12 M-audio blablabla, IRQ 12 1294 firewire device...typ......12+12= delad IRQ= dåligt! Testa byt plats på ett kort.
moogpower (oregistrerad) Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 (redigerat) Hej! Jag köpte EMU 1820 och det knastrar som 17.......cpu toppar och lät skit! Bytte till M-audio Firewire 1814 som visade sig göra samma sak. Bytte tillbaka till EMU 1820 pga snyggare och mer funktionell design, bestämde mig för att lösa problemet, eftersom jag trodde det va interna problem i datorn + att jag då också blev kär i EMU 1820:s audio dock. Fiiiiin burk! Haft problem i ett halvår eller mer.......och testade en till av säkert 15 installationer och "glömde" nu sista gången att uppdatera ljudkortet......och se där.....nu funkar allt kanon.....testade att installera drivrutinerna (de sk uppdaterade) till EMU 1820. Men då började skiten igen.....knaster o fanskap.....! Med DSP på kortet så att säga, används kortets egen DSP till de pluggar som finns till kortet alltså typ EMU:s egna effekter osv. Cubase och waves osv använder sig inte av ditt ljudkorts DSP såvida de inte är skrivna för just den produkten (ljudkortet). IRQ är ju som dörrar där information ska igenom, tänk dig att ditt ljudkort måste trängas i öppningen med en massa andra prylar.........byt kortplats o titta i " kontrollpanelen/system/enhetshanteraren/visa typ efter resurs (IRQ) där ser du siffror typ IRQ 12 M-audio blablabla, IRQ 12 1294 firewire device...typ......12+12= delad IRQ= dåligt! Testa byt plats på ett kort. Jag har konstaterat att det är ren CPU-kraft och möjligtvis lite minne som gör det hårt för min dator just nu.. Det med delade IRQ:er har jag konstaterat och i XP går det inte att ändra! Jag har via BIOS stängt av de portar jag inte behöver och jag kör en annan bantad maksinvaruprofil nu med avstängda enheter och en bandad inloggning som är anpassad för bara musik nu men det hjälper inte ett skvatt dessvärre.. Det skall tilläggas att jag kör laptop så att byta kortplatser är inte möjligt.. Redigerat 1 maj 2005 av moogpower
Tomazo Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 (redigerat) 1,8 mhz 256 i RAM.......hmmmmm. De e kört skulle ja tro........testade en 1,8 512 RAM stationär. Det krascha direkt..........dagens pluggar o syntar ÄR krävande. Jag har 1024 RAM P4 3.0 ghz........men skulle minst behöva det dubbla i RAM........! Redigerat 1 maj 2005 av Tomazo
moogpower (oregistrerad) Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Senaste kollen gjorde jag med en DVD-skiva som jag spelade i WinDVD. DET knastrade något kopiöst!!! Hackar konstant!!! Ändrade genast till det interna AC97-kortet och det går HUR BRA SOM HELST!!! Till och med med Winamp knastrar det till ibland lite slumpvis.. Misstänker nu firewirekretsen... En kass "Texas Instruments OHCI compliant IEEE1394" kanske? Attans också... Finns det inte drivrutinsuppdateringar till detta eller kanske BIOS-uppdatering är lösningen? ÄR det helt kört??? 😛
Tomazo Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Det här rekomenderas på www.steinberg.net Cubase sx 3 gäller väl sx 1 också skulle ja gissa. Pentium / Athlon 2.8 GHz or faster 512 MB RAM Display Resolution 1152 x 864 pixels, dual monitor setup ASIO compatible audio hardware recommended Din burk e för klen......skulle jag säga i varje fall...... Sen drar väl ditt externa kort en massa ström......kan ju hända att din dator inte pallar med det.........kanske......
joachime Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Misstänker nu firewirekretsen... En kass "Texas Instruments OHCI compliant IEEE1394" kanske? Ja. Med tanke på att du stängt av enheter som inte används etc, så är det är nog den rimligaste förklaringen. Kolla med datortillverkaren om det finns ny version av bios och vad som i så fall är uppdaterat. Kolla, för säkerhets skull, alla eventuella uppdateringar du kan komma på. Om du har tillgång till ett cardbus med FW-adapter på, skulle du även kunna pröva om det hjälper.
hackeman Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Att ett USB skulle ge bättre prestanda än ett FW är ju mot allt jag hört änsålänge, hmm.. Intressant åsikt.. :-) Till min förvåning upplevde jag samma när jag bytade från M-Audio Audiophile USB till Hercules 16/12 Firewire. Vissa Cubase arr's som tidigare inte slog i CPU-taket, gör det nu. Hade väntat mig motsatt effekt. 😠
hackeman Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Och nu hittade jag följande info på Hercules hemsida: NOTE: If you are using Windows XP with Service Pack 2, please contact our technical support to obtain a Microsoft Hotfix specific for the 16/12 FW. This Hotfix must be applied BEFORE proceeding with the installation of the drivers in order to correct issues related to this version of Windows. Jag hittade dock ingen motsvarande info på M-Audios sida angående ditt kort. Men om jag får MS hotfixen från Hercules kan du ju få den av mig. Eller nä... ser nu att du inte kör SP2. Det var inget... 😠
debbie Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 256mb låter verkligen i minsta laget, det blir världens flaskhals. Datorn kör över grejer till hårddisken när minnet blir fullt och det går väldigt mycket långsammare(särskilt då laptop-hårddiskar ofta är ganska långsamma). Jag tror att det är mer minnesproblem än CPU-hastighet i detta falll. Pluggarna lägger sig i ram-minnet när man kör dem. hoppas det ordnar sig.
Björn Olsberg Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Något från bakhuvudet: Har du SP2 installerat...jag har för mig att jag läste något om att det begränsade FW-hastigheten präktigt av någon anledning. Hittade en gammal tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic...ce%20pack&st=30 Det är det här inlägget jag tror du syftar på, och det handlar om eventuella begränsningar som enligt Hercules inte ska ha någon betydelse när det bara är ett fåtal kanaler i ljudkortet som används - som i fallet med Firewire Audiophile.
hackeman Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Något från bakhuvudet: Har du SP2 installerat...jag har för mig att jag läste något om att det begränsade FW-hastigheten präktigt av någon anledning. Hittade en gammal tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic...ce%20pack&st=30 Det är det här inlägget jag tror du syftar på, och det handlar om eventuella begränsningar som enligt Hercules inte ska ha någon betydelse när det bara är ett fåtal kanaler i ljudkortet som används - som i fallet med Firewire Audiophile. Jag hoppas verkligen detta är anledningen till att mix-down i Cubase hamnar ur synk med Hercules 16/12FW. Det händer endast när jag kör hårda synthar in i ljudkortet, inte när jag bara kör mjuka synthar. Förresten Olsberg, hur går det med ert test av Hercules 16/12FW. Mats nämnde för ett tag sedan att det var på ingång, och att ni kanske skulle få med testet i nr 4, men så blev uppenbarligen inte fallet. Är det fortfarande på G?
hackeman Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Hittade en Microsoft KB artikel om det nu: http://support.microsoft.com/kb/885222 Där finns även hotfixen för nedladdning.
Björn Olsberg Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 (redigerat) Förresten Olsberg, hur går det med ert test av Hercules 16/12FW. Mats nämnde för ett tag sedan att det var på ingång, och att ni kanske skulle få med testet i nr 4, men så blev uppenbarligen inte fallet. Är det fortfarande på G? Bra fråga, jag vet att vi har jagat den men inte fått tag på ett recensionsexemplar. Nu har det gått så lång tid utan att vi har fått ett exemplar att det känns gammalt i sammanhanget. EDIT: Mats_S hälsar att vi inte sett röken av det. Vi gör dock vårt bästa för att få med det i några kommande jämförande test av ljudkort! Redigerat 2 maj 2005 av Olsberg
moogpower (oregistrerad) Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 (redigerat) Det lutar verkligen extremt starkt åt IRQ-trubbel nu. Står om XP's IRQ här: http://support.microsoft.com/kb/314068/EN-US/ Jag har gjort allt i min makt nu. 1) Ny maskinvaruprofil som är superbantad med superbantad login. 2) Optimerat XP efter alla konstens regler enligt denna sida: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php Kör tyvärr Omegadrivrutinerna för mitt ATI-Radeon Mobility fortfarande som jag skall avvekla idag så fort som möjligt. Men det lär nog inte hjälpa ändå skulle jag tro.. FÖR ATT; Grafikkortet visade sig nu dessutom ligga på samma IRQ som firewirebussen!! VARNING här alltså! Mycket illa och kanske huvudanledningen till att det hackar så gräsligt när jag kör en DVD med mitt firewirekort men inte med mitt interna sunkiga ljudkort som ligger på en annan IRQ. Om jag skulle installerat om XP helt. Hade man då kunnat lägga om IRQ:erna? Är detta enda lösningen? För IRQ-trubbel luktar det ju extremt mycket just nu.. Redigerat 2 maj 2005 av moogpower
joachime Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 Om jag skulle installerat om XP helt. Hade man då kunnat lägga om IRQ:erna? I så fall om du installerar XP som 'standard PC'. Men det funkar nog bäst i kombination med att du har möjlighet att ställa IRQ-fördelning i BIOS. Har du det?
moogpower (oregistrerad) Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 Om jag skulle installerat om XP helt. Hade man då kunnat lägga om IRQ:erna? I så fall om du installerar XP som 'standard PC'. Men det funkar nog bäst i kombination med att du har möjlighet att ställa IRQ-fördelning i BIOS. Har du det? Endast Parallel, Seriel och IrDa portarna verkar vara konfigurerbara via BIOS (förövrigt det mest spartanska BIOS jag nåonsin skådat). 😆
joachime Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 Endast Parallel, Seriel och IrDa portarna verkar vara konfigurerbara via BIOS (förövrigt det mest spartanska BIOS jag nåonsin skådat). Ja, det brukar tyvärr vara så i bärbara märkesdatorer. 🙁
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.