Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tittar på M-audios Firewire Solo och Firewire 410. Solo saknar som jag tolkar det direct monitoring och M-audio talar istället om "near-zero latency monitoring". Funderar nu på om jag verkligen behöver direct monitoring-möjligheten. Jag använder uteslutande VSTi:er nuförtiden och gör något gitarrpålägg emellanåt. Micken används väldigt sparsamt. Då ska man väl klara sig med Solo-kortet, eller...?

/Janka

Annons
Postat

Direkt monitoring, finns på framföralt på ljudkort med hög latency. I ditt fall om du nästan bara håller med vstier, finns det ju inte så mycket att "direkt monitora", så i ditt fall spelar det ingen roll. Utan se till att få ett kort med låg latency så att du kan spela din vstier utan problem.

Postat

Jag har haft ett WamiRack24 i över 5 år men aldrig behövt mer än 2 utgångar.... Vad fasen ska man med det till om man inte har en hårdvarumixer?

/Janka

Postat

Om man har mixerbord för flera 100000 och rack med effekter värt guldtackor kan det väl vara fördel att ha flera utgångar.........!

Ja säger så här.........har gärna en bil med 500 häst,

även om jag bara använder 300....typ kul att ha!!

• 3 månader senare...
Postat

Hur fungerar SOLO ( utan direct monitoring ) med gitarr då? Jag tänkte köpa ett, och vill ju inte råka ut för obehagligheter.

Postat

Jag brukar undvika direct monitoring vid inspelningen för möjligheten att kunna skruva lite på lyssningssignalen. Exempelvis kan det vara trevligt att filtrera klicket i lyssningen så att minsta möjliga av det går tillbaka i mikrofoner och dylikt. Om man ser till att först spela in och sedan lägga på effekter och syntar, eller jobbar med att stänga av processorintensiva saker vid inspelning så är det inga problem att köra runt 2-4ms vilket räcker för att inte upplevas som fördröjt.

/Majken

Postat
Jag brukar undvika direct monitoring vid inspelningen för möjligheten att kunna skruva lite på lyssningssignalen. Exempelvis kan det vara trevligt att filtrera klicket i lyssningen så att minsta möjliga av det går tillbaka i mikrofoner och dylikt. Om man ser till att först spela in och sedan lägga på effekter och syntar, eller jobbar med att stänga av processorintensiva saker vid inspelning så är det inga problem att köra runt 2-4ms vilket räcker för att inte upplevas som fördröjt.

/Majken

Det låter betryggande Majken :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.