Lindblom Postat 17 oktober 2018 Postat 17 oktober 2018 Hej, Då jag efter rådet från flera här att köra med Sikacryl S+ som akustikfog köpte jag en stor laddning för en tid sedan. När jag insåg jag behövde mer köpte jag en laddning till men fick "Sikacryl 180" istället. Tillverkaren sade bestämt att detta bara gäller att tillverkaren döpt om produkten. Jag tycker dock den luktar och beter sig (torktid etc, tröghet osv) annorlunda. Jag vet ju att det finns många här som arbetar med dessa produkter dagligen - kan någon bekräfta om ovan stämmer dvs att de bara bytt namn / uppdaterat eller om jag trots allt fått en annan produkt. Mvh. Kristofer
VayzeriA Postat 17 oktober 2018 Postat 17 oktober 2018 1 timme sedan, Lindblom säger: Hej, Då jag efter rådet från flera här att köra med Sikacryl S+ som akustikfog köpte jag en stor laddning för en tid sedan. När jag insåg jag behövde mer köpte jag en laddning till men fick "Sikacryl 180" istället. Tillverkaren sade bestämt att detta bara gäller att tillverkaren döpt om produkten. Jag tycker dock den luktar och beter sig (torktid etc, tröghet osv) annorlunda. Jag vet ju att det finns många här som arbetar med dessa produkter dagligen - kan någon bekräfta om ovan stämmer dvs att de bara bytt namn / uppdaterat eller om jag trots allt fått en annan produkt. Mvh. Kristofer Hittade en pdf fil om sikracryl 180. Verkar son det inte är likadan som +S. Sammansättning och egenskaperna är i princip samma men för akustik velat fon te sig lite olika. "Kan användas" med fördel för akustik" går att läsa. https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3A10a87402-f99a-4f94-b86a-e4ef5e266b7d
Lindblom Postat 17 oktober 2018 Trådstartare Postat 17 oktober 2018 Spännande.. då kanske jag kan köra på med edn.. blev bara lite skeptisk då den 'kändes' / luktade annorlunda.. bottningslist + fog bör ju gärna hålla ett bra tag.. Fick kontakt med en på Sika nu, skall ringa efter lunch så får vi se vad han svarar.
Lindblom Postat 17 oktober 2018 Trådstartare Postat 17 oktober 2018 (redigerat) Uppdatering för de intresserade. Har pratat med en mycket trevlig säljansvarig på Sika Sverige som sade följande: Sikacryl S+ innehöll ett ämne vissa byggförordningar eller annat nu ogillar och behövde uppdateras till att exkludera detta. Därav Sikacryl 180.. som skall ha samma egenskaper som S+ men dock visat sig vara av lite ojämn kvalitet från fabriken (pga ersättningsämnet). Som resultat av detta har Sikacryl 105 professional lanserats - som ersätter 180 och är en uppdaterad formula kontra S+ som skall ha än bättre egenskaper men samma pris som S+/180. Hoppas detta kan glädja någon som vart lika förvirrad som jag var tidigare 🙂 Mvh. Kristofer Redigerat 17 oktober 2018 av Lindblom 1
VayzeriA Postat 17 oktober 2018 Postat 17 oktober 2018 Tack för uppdateringen! Alltid kul med lite radera kunskaper om så skulle behövas i framtiden.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.