secondlanguage Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 LÅTNAMN: Now More, Now Less ARTIST/GRUPP: Second Language GENRE: Indie, Lo-Fi, Pop LÅTLÄNGD: 4 min 30 s KOMPOSITÖR: Erik Sunbring och Jacob Lind PRODUCENT: Jacob Lind och Erik Sunbring EV. MEDVERKANDE: Erik Sunbring, Jacob Lind och Robert Amnerud INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: mp3 STORLEK: 4,2 mb STATUS: Färdig demo LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag www.secondlanguage.tk
joachime Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 (redigerat) Lite schizzat arrangemang, fast på ett charmigt sätt. Jag gillar både vers (tydliga countryinfluenser) och refräng (som är mer pop), men känner inte att sitter ihop på ett övertygande sätt. Mixmässigt får gärna sången komma fram lite mer, lite torrare & kanske lite hårdare. Basen ligger lite undanskymd, jag upplever att hela mixen är aningen basfattig. Hornet (eller är det trombon?) i andra refrängen är snygga, men om de dämpade gitarrerna lämnar lite mer plats kanske blåset kan träda fram lite mer. Pröva också att skära blåset i låga mellanregistret och kanske lyft fram mer av klockan (heter det va?). Ps. I vilken riktning tänker du dig betygsskalan? Ds. Edit: skrivfel Redigerat 29 april 2005 av joachime
rainydays Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Får lite pedro the lion-vibbar av dethär. Och det är något väldigt positivt 🙂 Texten är bra, men den kanske skulle vara lite mer utsvävande, lite fattig på smarta ordlekar och metaforer för min smak. (jag är nog lite bortskämd med det inom denna genren) Skulle önska att den svävade lite mer musikaliskt i refrängen, den blir alldeles för torr och rytmisk genom hela låten som det är nu. Kanske skulle haft en klingande gitarr istället för banjon? eller en keyboard i bakgrunden? Hur som helst, överlag en väldigt bra låt och en skön melankolisk sångröst. Jag är glatt överraskad att det görs sånhär musik i Sverige 🙂 Skulle gärna se er live nångång.
secondlanguage Postat 2 maj 2005 Trådstartare Postat 2 maj 2005 hej och tack för responsen. vi spelar i linköping om en vecka, vi kommer gärna och spelar om ni bjur in oss också. tyvärr har jag en gammal g3a som jag sitter och mixar på som däckar ihop efter några kompressorer så jag kunde inte mixa låten i realtid så den blev lite slarvigt gjord... funderar på att köpa en ny ibook i sommar när nästa uppdatering antagligen kommer. köra cubase sx, tidig version för att det inte ska vara lika tungt. och stoppa i 700 ca internminne, det är bara 4500 varv på hårddisken dock. tror ni man kan lfäska på med kanaler och effekter då utan att det hackar? använder bara audiokanaler med grundlägande eq och kompressor plus lite effekter... jacob
equality Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 Gillar detta. Skön effekt av det lite struttiga kompet mot den något sävliga sången. Snygg melodi och fin sång.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.