Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Håller på att bygga en studio för både musik- och ljudläggning av film. Kan vara dagens mest korkade frågor (bjuder på det isf), men jag hittar ingen bra info på egen hand så jag bombar ut några funderingar till er 🙂

Vi kommer vara några stycken som delar på studion så därför är önskemålet att inkoppling sker med egen laptop via en USB-C-docka. Har en bra 7.2 förstärkare (Pioneer VSX 923) och full uppsättning XTZ-högtalare som jag hoppas kan fungera som "nav" i systemet. 

1. Kan jag koppla ett extern ljudkort (med 7.1 stöd) till dockan via USB och sedan i mitt redigeringsprogram mixa ljudet? (Kör DaVinci Resolve 15)

2. Kan jag koppla SPDIF ut från ljudkortet till "Coaxial digital IN" på förstärkaren, och den förstår att tolka surroundinformationen?

3. Hur hade ni löst ovanstående? Förslag på prylar? (Vi kommer köra både PC och Mac)

Tusen tack till er som engagerar er i frågorna ovan!

Annons
Postat (redigerat)

Det blir nog svårt

Regga dig på Blackmagic Designs forum och fråga där

lycka till

Redigerat av Gäst
Postat

2: Tyvärr inte.  Du måste skicka signalerna via separata utgångar hela vägen ut till högtalarna. Ska man jobba med det så är XTZ väldigt ogenomtänkta val - åtminstone alla modeller jag känner till - då de är hifi-högtalare. Man har ingen som helst aning om vad man kommer få, och när man hör det i andra system så kommer man inte kunna fixa det då högtalarna inte är ärliga.

Postat

Ok, tack för svar?

Några förslag på en setup som skulle funka bättre? Vi rör oss i gränslandet mellan hobby och jobb, så rimligt prissatta prylar är väl det som gäller?

Ska absolut leta upp Blackmagics forum, tack för tipset!

Med vänlig hälsning,

Postat

Kolla upp bmd hd link pro den kan tydligen extrahera audio från en SDI signal i alla fall. Men då måste man in och ut med grejorna genom nåt så nån form av monitoring kort borde väl ändå krävas. 

Postat (redigerat)

Det verkar som att Resolve bara kan vidarebefordra två kanaler till extern hårdvara i nu läget om man inte extraherar audion. 

Jag tror du får bäst hjälp på ett pro forum som blackmagic design eller avid eller för mac motsvarande program.

Då jag själv också håller på lite så har jag tänkt en del på hur man utnyttjar de inbäddade audiokanalerna i HDMI eller SDI signalerna men det är inte helt lätt dessvärre.

Det bästa "gratis" jag kommit på som kanske funkar i ditt fall är att man borde kunna (dvs. om man kan extrahera audion och ens DAW kan byta ut även surround ljud) göra färdigt filmen i Resolve och sen dra in den i sitt DAW för redigering och mix av ljudet. Då det kan bli synkproblem/audion drar sig så tänker jag att man kanske kan klippa audion i kortare sekvenser man kan puffa rätt i förhållande till videon. Sen skulle jag byta ut ljudfilen på videon mot den jag meckat till i mim DAW. Dom flesta DAWs verkar kunna byta ljud på video.

Pro tools verkar funka med Resolve men hur bra vet jag inte kör med Logic och Harrison Mixbus 32c -4 själv. Mixbus är lite bättre på video och ljud än Logic.

Men allt beror på om ljudet är inspelat till kameran eller till separat extern recorder eller daw. Vore det nåt viktigt och inte bara lek som i mitt fall så skulle jag uteslutande jobba med externt inspelad audio och ovanstående tänk av den enkla anledningen att allt annat skulle bli på tok för dyrt samt att det retar mig att man uppfunnit hjulet en gång till.

Att det inte redan finns koncept att ta ur inbäddad audio från I alla fall en SDI signal som kan färdas lång som fan som inte kostar skjortan är helt enkelt en skandal. Mina grejor Ultrastudio mini recorder och monitor, Intensity Pro samt ATEM TVS verkar kunna hantera minst 8 kanaler per enhet men det går inte att komma åt dom?

I en Live situation med video och audio tänk så mycket nytta man kunde ha av det om det gick.

Själv har jag satt upp mitt system som en full hd live studio eller för inspelning med en ATEM TVS (6 "kanaler" full hd kamera switcher) som tar in mina kameror samt en utgång från en dator och ljudet (stereo) via digital ut från mitt ljudkort. Ljud och bild ut från Switchern går sen via HDMI eller SDI till antingen ett Intensity Pro kort, Ultrastudio mini recorder (thunderbolt) eller ett Camlink USB kort i en annan dator som kodar då jag leker med tekniken att sända live. 

Det vore jäkligt häftigt att kunna göra det i surround också men att streama eller spela in sorround ljud tror jag blir dyrt.

Sorry det blev långt det här men hoppas att det kan komma till nån liten nytta i alla fall

Redigerat av Gäst
  • 3 veckor senare...
Postat

Hej och tack för input!

Lutar åt att  köra ljudet separat i ngt bra program (förslag?), för att sedan skapa 7.1 mixen direkt i Resolve.

Jag har vid några tillfällen livesänt/mixat flerkameralösningar via Cerevo Livewedge och kommer nog skaffa en HDMI audio extractor för varje kanal och dra in det analoga ljudet i mixern (Mackie 1202 VLZ4).

Själva studiobygget kommer vara klart för testkörning innan jul och egentligen är det väl först då jag kan börja experimentera med olika signalvägar och arbetsmetoder för multikanalsljudet.

Kör jag allt ljud via mixerbordet kan jag ju faktiskt kosta på mig några rimligt prissatta aktiva studiomonitorer (förslag?) för eventuella justeringar i ljudbilden innan jag drar in signalerna för slutmix i Resolve. Kommer ordna med en schysst monitor och sittplatser för screening av de färdiga filmerna och då tänkte jag också att Pioneer/XTZ-kombon skulle få spela. Mao blir "kundpresentationen"  ungefär som filmvisning i hemmasoffan, vilket ju känns bra.

Postat (redigerat)

Blackmagic Designs HD Link Pro kan extrahera upp till 8 kanaler ljud tror jag.

En beggad ATEM TVS typ på blocket är billigare är full hd med en digital in för externt ljud och har 6 ingångar för kameror samt även SDI men saknar inspelning till minneskort bara till dator eller extern video inspelare. Körs via dator/datorer i nätverk och programvaran innehåller även en mixer.

Angående program så skulle jag köra med min DAW som i mitt fall är Logic 9 eller Harrison Mixbus.

För livesändning tror jag att hårdvara med en mixer är lättast. Jag kör med Logic som musikanläggning/mixer när jag gör musik. Till kameror är det CamTwist, atm tvs, obs dvs mycket dator inblandat så det kan svaja lite ibland.

Redigerat av Gäst
Postat

Black Magic är kanske inte något jag skulle rekommendera alls, vill man jobba med ljud så måste man hålla sig något sånär enkel. Blir billigare åsså.
Måste säga att min koll på ljudinterface i mer plånboksvänlig klass är låg, men både RME och Mark Of The Unicorn/MoTU har schyssta saker att kolla på. Focusrite däremot är verkligen inga favoriter. Vad du behöver för att kunna jobba med ljud är, förutom en DAW som klarar AAF och OMF, ett ljudkort med ASIO-drivrutiner (på PC), som går till dedikerade studio-monitorer. Undvik hifi som pesten. Så länge interfaces har volymkontroll och hörlursuttag så har du allt du behöver för att starta. De högtalare du nämnde med dito steg funkar inte alls att jobba med, dina mixar kommer bli olidliga att försöka få att funka i andra system.
Personliga favoriter på lågpris-nivå är Yamaha HS-serien. Jobbar själv i såna (5 HS80 och en HS10 sub) som ett av mina lyssningssystem. Kräver en del av placeringen dock, men inte svårt att få till om man bara vet vad man ska göra.
Var länge sen jag testade DaVinci, men vad jag minns var det verkligen inte trevligt att ljudlägga i. Gjorde visserligen mina första gig för SVT i Avid själv, men övrgången till Nuendo istället gjorde mig betydligt gladare - det är gjort för ljud och det märks.
De program jag vet med säkerhet klarar av film är Nuendo/Cubase, Pro Tools, och Audition. Finns absolut fler, men dessa vet jag har de nödvändiga video-funktionerna som krävs och AAF/OMF-stöd, något man inte klarar sig utan om man faktiskt vill jobba med det.

Postat

Tackar och bockar för värdefull info?

Yamaha har jag också goda erfarenheter av. Ska försöka koka ner alla synpunkter till en bra soppa nu, men tack så länge iaf!

Postat

Godu ruku ?
Reaper fick jag reda på idag att används inom film åsså. Har väldigt hardcore fans, men aldrig testat det själv.
Bör även påpeka att 7.1, innan du är van vid 5.1, kanske är att rekommendera att vänta med då det inte faktiskt är 8 diskreta kanaler som används, utan sido-högtalarna kodas ur summan av vänster front/rear, samt höger front/rear. Inte fel att mixa redan med matriserade sidor, men blir lätt meckigt, inte minst för att lösa hur man ska koda ur det i mix.

Postat

Att man inte kan rekommendera Blackmagic Designs hårdvara säger nog mer om den  som säger det än tillverkaren. Var det inte du som jämförde deras pocket cinema camera med en handgranat. Jag har tre och alla fingrar i behåll och den har fortfarande ett väldigt gott rykte bland proffsen och kameror dom släppte senare har redan gått ur sortimentet. 

Finns det nån tillverkare man ska hålla koll på så är det dom då dom regelbundet släpper nya bra grejer till i samanhanget mycket bra priser

Postat

Oh yes, de första av nån modell, minns inte vilken, exploderade fysiskt titt som tätt. Överhettat batteri.
Black Magics lägre saker och kameror är verkligen inte särskilt populär bland proffs - som Röde och Zoom så är den populär bland folk som inte nått dit än. På den professionella marknaden så är Arri Alexa king, tätt följd av flera modeller RED.
Själv har jag Black Magics Intensity, vilket definitivt inte varit helt smärtfritt.  Dock är de även tillverkare av DeckLink, som tveklöst är (var?) väldigt stora på den professionella SDI-marknaden i vad de gör, BMD är lite som Sennheiser - där de verkligen anstränger sig så kan de leverera, men där de mest vill tjäna pengar på de breda massorna så blir det halvdant som bäst.

Dock gäller den här tråden inte video-kort alls, den gäller ljud. HDLink Pro är ett SDI-kort framför allt, även om det har fler videoutgångar, och i likhet mad undantagslöst all videoutrustning så låter de analoga audio-utgångarna verkligen fan. De är i samma klass som de som brukar vara inbyggda i moderkort. Sen kommer bristen på kontrollmöjligheter på frontpanelen, man måste ha mixer om man har sån här, och mixer försämrar ljudet ännu mer.  Även ganska billiga ljudkort ger betydligt bättre prestanda och value for the buck.

För att dra ett exempel: ska man dra i en skruv så plockar man inte fram hammaren. Man kan få gjort jobbet med hammaren, men ingen kommer bli glad över resultatet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.