GabriellaF Postat 30 september 2018 Postat 30 september 2018 Hej alla! Här kommer kanske en lite udda fråga: Jag håller på att göra om ett litet källarrum (ca 10 kvm) till en dansstudio där jag ska träna. När jag säger dans menar jag flamenco, det låter alltså lite mer än exempelvis balett...För att inte grannarna ovanför ska bli galna måste jag såklart ljudisolera så gott det går, frågan är då hur jag bäst går tillväga utan att göra alltför stora ingrepp i byggnadens konstruktion. Själva dansgolvet är flytande, och ligger på en ljudisolerande matta så jag tror jag har lyckats få bort tillräckligt av vibrationerna från stampandet men väggarna är dock helt kala så ljudet studsar något helt fruktansvärt. Hur ska jag isolera dessa samt taket på bästa sätt? OBS jag är väl medveten om att total ljudisolering inte är möjligt utan det jag vill är att dämpa ljudet så långt det går. OBS2 jag ska absolut inte repa på några omänskliga tider utan senast till kl 21. OBS3 det behöver inte se snyggt ut för fem öre och ljudet jag hör behöver inte heller vara perfekt eftersom jag inte ska spela in eller så utan jag behöver endast höra vad jag gör. Tips och råd mottages med stor tacksamhet! Jag bifogar en länk med en video så att ni ska få ett hum om vilken typ av ljud det är:
ostfisk Postat 1 oktober 2018 Postat 1 oktober 2018 Är ingen expert men tror inte att det kommer att störa. Ljud som färdas mellan lägenheter kan antingen vara strukturbundna eller luftburna. Tror inte att fotsteg är så luftburna. Jag menar det är väl inte så högt i rummet att du störs? Så att dämpa golvet som du gjort tror jag räcker, så länge vibrationerna från dina fotsteg helt absorberas av mattan och att det flytande golvet inte har kontakt med väggarna. Men någon mer kunnig får gärna flika in!
wellness music Postat 1 oktober 2018 Postat 1 oktober 2018 (redigerat) Att flyta golvet som du gjort är rätt tänkt för att få en bättre stegljudsisolering. Består rummet av kala ljudreflekterande ytor blir naturligtvis ljudmiljön som du beskriver det. Det du kan göra för att dämpa studsarna (efterklangstiden) är att montera upp 50 - 100 mm ljudabsorbenter i tak och på minst en av lång- och kortsidorna. Denna åtgärd syftar dock mer till en förbättring av ljudmiljön inne i själva danslokalen än att ljudet smiter vidare till dina grannar. För att göra någon form av behovsanalys behövs mer info om fastighetens konstruktion, tex bjälklag, byggår osv. Det jag tycker du ska börja med är att se till att du gjort vad som är möjligt för att dämpa själva bullerkällan så bra som möjligt. En stor del av ljudet uppstår som en resonans i själva golvet (parkettresonans/trumljud). För att en sån här flytande konstruktion ska ge bäst effekt bör de avvibrerande underlaget vara matchat med den last den kommer utsättas för, så att materialet kan arbeta inom sitt dynamiska område. Det bärande skivlagret bör vara så tungt som möjligt (tex ceminwood eller flera lag golvgips) och inte ha någon mekanisk kontakt med väggarna. Parketten ska sedan limmas mot det bärande skivlagret. Detta är en viktig del för att minska resonansen i golvet. Redigerat 1 oktober 2018 av wellness music
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.