Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla goa! Freddy heter jag och livestreamar en del på twitch, och jag har för ett tag sen inskaffat mig en Rode NT1. Älskar mikrofonen, men sitter på ett väldigt simpelt audio interface i form av Focusrite Scarlett Solo (1st gen)

Jag är nu på jakt efter ett mixerboard så jag kan fixa lite bättre ljudkvalité från mikrofonen, få lite mer studioaktig röst lixom. Har kollat lite på alesis multimix4, och det verkar som en vettig mixerboard, och samtidigt inte dyr. Runt tusingen är väl vart jag har tänkt mig prismässigt. Kollade även på denna; https://youtu.be/KSqOQtwgG90?t=606

är det värt att lägga typ dubbla priset, vad är egentligen skillnaden? Skulle va ballt om man kunde få dom ljudeffekterna fast på ett billigare pris. Vad säger ni? Har ni några tips? Mvh. 

Annons
Postat

Ett mixerbord som gör det hela bättre än ditt Focusrite tror jag inte du kan uppnå utan att kliva upp i helt andra prisklasser. Det du tjänar mest på är gratis. Nämligen att hårdkolla youtubevideos om produktion samt att läsa på om rumsbehandling. 

• Gilla 1
pdac (oregistrerad)
Postat

Röde NT1 är en bra budget mikrofon för inspelning av sång och akustiska instrument men kanske inte ultimat för spela in prat. Ifall du inte även brukar spela in musik oxå hade mitt första tips faktiskt varit att byta ut den till en Röde Procaster istället. NT1an är nämligen en kardioid mikrofon med njurekaraktär vilket betyder att den är designad för att ta upp ett väldigt brett omfång med ett brett register. För prat är en mer riktad dynamisk mikrofon betydligt bättre ifall du inte har ett helt ljudbehandlat rum. 

Sedan har ditt Focusrite en väldigt bra både preamp och omvandlare så för dina behov finns ingen anledning att byta ut det så länge det fungerar:)

Precis som Bullerbyn skriver så är ett fysiskt mixerbord som faktiskt skulle ha bättre å renare preamps än din Focusrite samt dessutom ha de inbyggda effekter du behöver väldigt dyra plus skulle ta upp rejält med plats i onödan.

Ett betydligt bättre å dessutom i stort sett gratis alternativ är en virtuell mixer som du installerar på din dator. VOICEMEETER Virtual Audio Mixer är ett bra alternativ som många streamare använder.

De viktigaste effekterna som du behöver lära dig lite om är kompression(compression), nivåtak/nivågolv(limiter) och EQ. Googla runt en kväll å lär dig lite om dessa grundläggande begrepp så förstår du nog snart hur du kan förbättra ljudet på dina streams.

Lycka till 🙂

Postat
På 2018-09-23 på 16:32, pdac säger:

Röde NT1 är en bra budget mikrofon för inspelning av sång och akustiska instrument men kanske inte ultimat för spela in prat. Ifall du inte även brukar spela in musik oxå hade mitt första tips faktiskt varit att byta ut den till en Röde Procaster istället. NT1an är nämligen en kardioid mikrofon med njurekaraktär vilket betyder att den är designad för att ta upp ett väldigt brett omfång med ett brett register. För prat är en mer riktad dynamisk mikrofon betydligt bättre ifall du inte har ett helt ljudbehandlat rum. 

Sedan har ditt Focusrite en väldigt bra både preamp och omvandlare så för dina behov finns ingen anledning att byta ut det så länge det fungerar:)

Precis som Bullerbyn skriver så är ett fysiskt mixerbord som faktiskt skulle ha bättre å renare preamps än din Focusrite samt dessutom ha de inbyggda effekter du behöver väldigt dyra plus skulle ta upp rejält med plats i onödan.

Ett betydligt bättre å dessutom i stort sett gratis alternativ är en virtuell mixer som du installerar på din dator. VOICEMEETER Virtual Audio Mixer är ett bra alternativ som många streamare använder.

De viktigaste effekterna som du behöver lära dig lite om är kompression(compression), nivåtak/nivågolv(limiter) och EQ. Googla runt en kväll å lär dig lite om dessa grundläggande begrepp så förstår du nog snart hur du kan förbättra ljudet på dina streams.

Lycka till 🙂

Tja. Har redan införskaffat mig en Yamaha MGX10U nu, och älskar det, platsen som det tar är inget större problem. Men vem vet, kanske att införskaffa sig en Rode Procaster är nästa projekt. hm... 🙂

pdac (oregistrerad)
Postat
På 2018-09-26 på 23:56, Diize säger:

Tja. Har redan införskaffat mig en Yamaha MGX10U nu, och älskar det, platsen som det tar är inget större problem. Men vem vet, kanske att införskaffa sig en Rode Procaster är nästa projekt. hm... 🙂

Kul att du är nöjd, det är ju det viktigaste.

Ja ta en funderare om du inte ska byta ut micken till en Procaster istället. Det du nog menar med studioaktig tolkar jag som en rätt torr radioröst. För att få till det behöver du få bort så mycket av "rummet" (brus,oljud men framförallt resonans) som möjligt. Iom att du förmodligen inte sitter i ett perfekt ljudbehandlat och tyst rum så är som sagt en dynamisk mikrofon helt klart att föredra.

Procaster är Rödes tolkning av klassiska Electrovoice RE20 som varit standard (tillsammans med Shure SM7a) i amerikanska radiostationer i årtionden. 

För att få till ett bra resultat med den utrustning du har idag så använd low-cut på mikrofonen, om du skriker mycket när du spelar så använd även -10db pad. I mixerbordet sätter du inte gainen för högt, helst ska du ha runt 10 db i headroom, i synerhet ifall du riskerar att skrika till ibland när du spelar. Sedan börjar du med EQn och sätter du en rätt högt ställd ytterligare low cut filter runt 150-200hz beroende på hur mycket bakgrundsljud du har problem med i rummet.

Lägg sedan liten EQ boost på säg 2-3db vid 300-400hz beroende på tonhöjden på din röst. 

Lägg ytterligare en boost någonstans mellan 2-3 khz och sedan dra upp allt ovan typ 7-10 khz några db om du fortfarande upplever ljudet lite burkigt.

Nästa steg är dynamik behandling. Börja med en supressor (ofta kallad deEsser) som jobbar bort jobbiga "Ess" ljud. Lite beroende på tonhöjden på din röst så ligger dessa i regel någonstans mellan 4-6 khz. Ifall du i mixerbordet har möjlighet att lägga på en ytterligare supressor så lägg den en oktav ner från där du hittade de jobbiga Ess ljuden. Googla hur du omvandlar oktaver och toner till Hz tal. Ett bra sätt att faktiskt förstå hur ljud och EQ kurvor fungerar oxå.

Sedan är det dags för mer bredd kompression på hela spektrumet. För bästa resultat rekommenderar jag två kompressorer i följd, en snabb och en långsam. I vilken ordning dessa ska vara är sånt som professionella och producenter å tekniker kan dividera om för evigt. Jag föredrar I alla fall en snabb optisk kompressor först i kedjan följt av en mer långsam FET kompressor. Första kompressorn ska ställas med rätt snabb attack(2-4 ms) och lite mer långsam release (15-20ms) Den andra ställs med lite mer långsam attack typ (15-20ms) och 500-1000ms release. Ratio (tillåten dynamik) är lite beroende på hur mycket du skriker vs pratar men mellan 1:4 och 1:8 borde funka bra för dig. Varje kompressor skall jobba max -3db. Har du bara en kompressor ställer du den med rätt snabb attack och release, något mellanvärde av det jag skrev ovan. Med enbart en kompressor skall denna jobba ungefär -6db. 

Nu är mixen rätt klar. Ev kan du lägga på ytterligare en supressor ifall det skulle behövas. 

Gissar att du tar in ljudet från spelet i mixerbordet oxå? Spel är i regel väldigt hårt mastrade (ps4 har tex  -23 momentary LUFS och en true peak på strax under 0db som standard tror jag) så det är sällan mycket som en kan eller bör bearbeta det ljudet . Ställ outputen från datorn skapligt högt och ställ sedan gainen på stereokanalen på med ca 8-12db headroom.  Lägg ev multiband kompressor på den stereokanalen ifall du upplever att dynamiken på spelljudet är för stor. Om möjligheten finns så lägg en sidechain av rösten på denna. Då jobbar multibandaren enbart när du pratar och automatiskt trycker ner ljudet av spelet. Ställ multibandaren så den jobbar ungefär 2-3db utan sidechain och 3-5db med.

Lägg ytterligare en multibandskompressor på mixbusen och sedan en limiter. Har du ställt in allt rätt innan med kompressorer så skall du enbart behöva trycka 2-3db på multibandaren och ställa in -6db threshold på limitern. Glöm inte att sätta ett tak på max -2db (alltså att limitern kapar allt som försöker sticka över -2db i total nivå på mixbusen) 

Som sagt detta är riktvärden så läs på och kolla olika introduktionsfilmer kring voice over och ljudbehandling vid radio eller röstinspelning. Beroende på olika faktorer så kan mycket av de värden jag skrivit behöva anpassas men detta kan ses som en grundläggande utgångspunkt. 

Lycka till 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.