Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

tänka fixa rummet med lite egen byggda akustikpaneler. Gjort research, sökt på forumet men helt kluven. Hört mycket om Owens Corning materialet men finns inte få tag på i Sverige, så kollat på Stenull från Rockwool. men vilken av dem ska jag välja?

Förstår mig inte på det där med desnsitet etc.

tack på förhand

Annons
Postat
47 minuter sedan, Sinus säger:

Kan du snälla specificera mer? Vilken tjocklek etc?

tack för ditt svar!

http://pdf2.rockwool.com/datasheet.aspx?title=FLEXIBATTS&url=http:%2F%2Fwww1.rockwool.se%2Fprodukter%2Fu%2F1732%2FFLEXIBATTS%3Fprint%3D1%26datasheet%3D1%26alttemplate%3D2011.product

I regel är det väl så att ju tjockare desto mer dämpas även större spektrum frekvensmässigt. I hörn exempelvis för att få bort bas skadar det inte att ha rejält tilltaget i tjocklek. Sen vill du inte dämpa för mycket heller då blir rummet otroligt jobbigt att ens vistas i. Kombinera lite diffusorer med absorbent så får du en god mix. 

• Tack! 1
pdac (oregistrerad)
Postat

Stenull är att rekommendera precis som TS är inne på och som Pesek skriver.

Enkelt kan en säga att ju mer massa ju mer dämpning. Densiteten är ett mått på vikt i förhållande till volym. Så ju högre densitet ju mer dämpning. 

För att kunna rekommendera dig mera kring hur du ska bygga och mera vore det bra å veta lite mera kring vad du önskar uppnå. Vill du minska stutsar, få en mer rak lyssning, minska spill till kringliggande rum? Hur ser rummet ut idag(storlek, utformning, taköjd? Är det ett kontrollrum och/eller ett liverum du ska behandla? Etc, etc. 🙂

Innan jag hade börjat bygga skulle jag oxå införskaffa eller låna en mätmikrofon och få en bild av vilka frekvenser som du har mest problem med i rummet. 

När du fått bukt med de värsta problemen så skulle jag kanske även fundera på en eq lösning för lyssningen för att kompensera för frekvenser som är svåra att hantera utan att bygga ett perfekt rum från grunden. Sonarworks kör vi å funkar svinbra. 

Postat
På 2018-09-22 på 11:54, Sinus säger:

Kan du snälla specificera mer? Vilken tjocklek etc?

tack för ditt svar!

Densitet är egentligen inget man kollar efter, det är luftflödesmotståndet. Ju lägre luftflödesmotstånd ju lättare kan ljudet åka in i stenullen. Man kan också säga att ju tjockare du bygger ju lägre luftflödesmotstånd måste du ha. Ju tjockare, ju lägre ner i basen absorberar du också. Hur långt ner vill du absorbera?

Här är en kalkylator där du kan prova olika luftflödesmotstånd och tjocklek:

http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?m=6&im=1&l1=10 cm&s14=2&d14=100&v14=8200&l2=20 cm&s24=2&d24=200&v24=8200

Gjorde en med flexibatts (8200 pa*s/m2 i luftflödesmotstånd) 10 cm och 20 cm. Tryck på amend settings om du vill experimentera själv.

0.75 absorbtion är fullt godkänt, 0.9 och uppåt är det man helst vill ha.

Men komplettera gärna med information om vad du tänkt göra som pdac föreslog. Då blir det lättare att hjälpa dig!

• Tack! 1
Postat
På 2018-09-23 på 10:27, pdac säger:

Stenull är att rekommendera precis som TS är inne på och som Pesek skriver.

Enkelt kan en säga att ju mer massa ju mer dämpning. Densiteten är ett mått på vikt i förhållande till volym. Så ju högre densitet ju mer dämpning. 

För att kunna rekommendera dig mera kring hur du ska bygga och mera vore det bra å veta lite mera kring vad du önskar uppnå. Vill du minska stutsar, få en mer rak lyssning, minska spill till kringliggande rum? Hur ser rummet ut idag(storlek, utformning, taköjd? Är det ett kontrollrum och/eller ett liverum du ska behandla? Etc, etc. 🙂

Innan jag hade börjat bygga skulle jag oxå införskaffa eller låna en mätmikrofon och få en bild av vilka frekvenser som du har mest problem med i rummet. 

När du fått bukt med de värsta problemen så skulle jag kanske även fundera på en eq lösning för lyssningen för att kompensera för frekvenser som är svåra att hantera utan att bygga ett perfekt rum från grunden. Sonarworks kör vi å funkar svinbra. 

Först Tack så mycket för ditt svar! Uppskattas jätte mycket. Det jag vill uppnå är raklyssning i ett förråd jag gjort om till ett rum på cirka 3 kvm det är väldigt litet men de enda jag har för tillfället. Där är isolerat och gipsvägg så är som ett vanligt rum så de jag tänkte mer är att sätta upp några diy paneler. Vad har du för tips till mig?

pdac (oregistrerad)
Postat
6 timmar sedan, Sinus säger:

Först Tack så mycket för ditt svar! Uppskattas jätte mycket. Det jag vill uppnå är raklyssning i ett förråd jag gjort om till ett rum på cirka 3 kvm det är väldigt litet men de enda jag har för tillfället. Där är isolerat och gipsvägg så är som ett vanligt rum så de jag tänkte mer är att sätta upp några diy paneler. Vad har du för tips till mig?

I ett pass så litet rum är framförallt reflektionerna av ljudet samt själva rummets resonans som jag gissar är ditt stora problem. 

Är rummet rektagulärt eller kvadratisk? Rent ljudmässigt är det i regel bättre att placera dig i rummet så att du kan få så långt utrymme som möjligt  bakom dig. Allra helst om möjligt sitta med ryggen mot en öppen dörröppning i ditt fall. 

Iom att rummet är så pass litet skulle jag försöka få det så pass "dött" som möjligt. Alltså genom klä så mycket av rummet i dämpande material (förslagsvis dämpande paneler av stenull och tunga tyger längst väggarna i övrigt). 

Vad är din tänkta budget?

För att få en ok lyssning kommer du behöva kompensera med EQ i vilket fall så mitt mål hade varit att satsa på en specifik punkt för ditt huvud där du riktat dina near-field monitorer så bra som möjligt till just den punkten och skiter om lyssningen är mindre rak i andra delar av rummet. 

Låna eller hyr mätmikrofon och investera i en bra EQ lösning. Jag gillar Sonarworks, deras EQ har någonstans mellan 40 till 50 tusen band vilket kan förbättra lyssning avsevärt även i "dåliga" rum. Jag hade dessutom investera i ett par riktigt bra hörlurar för själva mixningen dock. Kör du dessutom Sonarworks så skulle jag dessutom välja ett par lurar uppmätta av dem eller kosta på dig att skicka dina lurar till dem för mätning. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.