Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare har idag lagt ut en låt som jag verkligen får en speciell feeling av. Den heter Waterfalls och ligger på mitt andra soundcloud konto där jag la upp en liten variant av låten som alla kan lyssna på.

Söker mycket tips på vad jag kan lägga till. Ackord samt alla melodier är gjorda utav mig.

Annons
Postat (redigerat)

Enda jag kommer på är att droppet vid 1:18 låter klent. Jag skulle mutat allt 4 takter innan 1:18. Lägg in en sub sweep down på 3 takter, och en trumfill (snares) på sista takten?

Sweepen funkar, men skär av eller gör en fade out  på den så den inte fortsätter efter 1:18. Just nu flyter allt ihop vilket känns rörigt!

Ett sista tips innan full publicering är att lämna låten i fred en månad eller två, även om det spritter i hela kroppen att ladda upp direkt. Då hinner du få distans och inse att det finns saker att rätta till. Det är ingen slump att senaste låten man gör är den bästa... 9 gånger av 10 stämmer det nämligen inte, pga bristande insikt 🙂

Redigerat av candybag
  • 5 veckor senare...
Postat

Väldigt repetetivt. Samma sak rakt igenom lixom. Hade vart nice med lite variation. Lyssnar man på början så låter det fint iallafall. Kändes lite som en lång buildup som inte inträffade.

Postat

Beroende på om du söker sång eller inte så tycker jag att du ska slopa low pass filtret i början av piano breaket. Det skapar mer groove och poppar mer i öronen. Om du dock ska ha vocals över det så är det helt rätt att sätta lite lowpass på då det kan skapa lite av en ända lång rise till droppet. Du kan även använda ett automation clip för att styra eq i riset. Att succsesivt övergå till high pass gör droppet mer oväntat och agressivt. Skulle även låta bättre om du la till nåt drum fill eller paus eller så innnan själva droppet kickar in. Om du vill att droppet ska låta kraftigare kan du öka sidechainen, lägga en mer agressiv bas under det eller lägga till en grövre kick. Vet ej hur du sidechainar men om du till exempel använder fruity loops så kan du ju "rita" volume automations i grossbeat (använda preseten sidechain) eller bara använda vanliga automation clips i playlisten. Dock kan de blir mer krångligt då den styrhela volymen och inte är en utomstående plugg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.