Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tänkt köpa en liten laptop att använda som musikdator men jag har ingen koll alls när det gäller mac och prestanda.

Min fråga är därför vad för prestanda behöver jag för att kunna köra med främst Reason 3.0 men även Logic Pro?

Funkar det att använda en firewire-disk för samplingar, loopar etc. eller funkar den enbart för att spara musiken på??

Tacksam för alla svar!

Annons
Postat

Jag kör Reason 3.0 och Logic Express på en ganska ny iBook. Använder också extern firewire hårddisk när jag använder Logic. Fungerar alldeles utmärkt. Det borde inte vara något problem att ha loopar och samplingar på extern disk - snarare tvärtom. Reason läser ju in alla samplingar i ramminnet.

Det är klart att jag inte får ut samma prestanda som med en fet stationär dator, men mobiliteten är viktigare för mig. Att kunna plocka med mig hela studion till replokalen är fantastiskt!

Postat
Jag kör Reason 3.0 och Logic Express på en ganska ny iBook. Använder också extern firewire hårddisk när jag använder Logic. Fungerar alldeles utmärkt. Det borde inte vara något problem att ha loopar och samplingar på extern disk - snarare tvärtom. Reason läser ju in alla samplingar i ramminnet.

Det är klart att jag inte får ut samma prestanda som med en fet stationär dator, men mobiliteten är viktigare för mig. Att kunna plocka med mig hela studion till replokalen är fantastiskt!

Låter bra!

Vad för prestanda har du i din iBook?

Postat

Jag har en iBook 1GHz, 40GB HD och 768MB RAM.

Det räcker sådär, men inte alls så långt som jag skulle vilja.

Ångrar mig djupt att jag inte tog största interna hd'n. I stora pluggar när jag har haft många kanaler igång har jag märkt skillnad att läsa från extern disk. Jag vet inte varför, då de som sagt laddas in i RAM-minnet. Men du klarar dig bra på en fw-disk.

768MB RAM räcker beroende på vad du vill göra. Att maxa är aldrig dumt. Jag skulle vilja ha mer.

Men framför allt så räcker inte min processor så långt. Ska du skapa större grejor på bärbart får du räkna med en del seghet. Däremot kan du njuta av en hel del bärbarhet 😳

Du får långt ifrån samma kraft som från en G5:a hur som helst.

Postat

1,33 ghz, 60 gb intern hårddisk 768 mb ram. klara uppåt 30 ljudspår med en massa effekter i logic express om jag kör på extern hårddisk. skulle säga att det är hårddiskhastigheten som spelar roll, inte storleken.

Postat
skulle säga att det är hårddiskhastigheten som spelar roll, inte storleken.

Om det var riktat till mig så var det inte det jag menade.

Jag ångrar att jag inte krämade på med maxutrymme, för 40GB räcker inte långt och det är inte så smidigt eller billigt att byta en intern hårddisk i en bärbar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.