composer Postat 16 juni 2018 Postat 16 juni 2018 Hej! Köpte en beggad Keyastation 49e för en liten peng. Tyvärr funkade inte klaviaturen. Får lämna igen den, men då priset var lågt så funderar jag på att behålla den ändå - och fixa den. Är det lätt att öppna upp denna klaviatur, eller kommer allting ramla ut när jag väl öppnat upp den? Läst något om att det inte är ovanligt att USB-kontakten (som ska ge ström bl a) lätt pajjar. Någon med erfarenhet om att reparera en sådan klaviatur? Min Keystation Mini 32 funkar fint, så det är inget med strömmen från datorn..
candybag Postat 17 juni 2018 Postat 17 juni 2018 Har ingen erfarenhet av midiklavet i fråga, men har lagat elkontakten på ett annat en gång. Tror det är lätt fixat med lödkolv och tenn om det bara är en lödning som lossnat. När du ändå öppnat den så kolla att det inte finns några dåliga kondensatorer (små cylinderformade prylar.) De börjar läcka eller buckta ut med hatten om de är dåliga, så det är lätt att se med blotta ögat. I så fall får du köpa nya med samma resistans och gradtal (högre gradtal är ett plus), kostar inte så mycket. Dock måste du nog ha en kraftigare lödkolv i så fall, de klenare på 30W orkar inte smälta industrilödningar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.