punkrockdude Postat 14 juni 2018 Postat 14 juni 2018 (redigerat) Vad tycker ni (kritik)? Redigerat 8 juli 2018 av punkrockdude Tog bort äldre version
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 juni 2018 Postat 15 juni 2018 Okej tycker gitarrerna är lite för låga. Basen är tunn. Trummorna låter för stela. Det saknas tryck i mixen. Sången finns det inget att anmärka på eller leadguran. Annars en bra låt.
punkrockdude Postat 15 juni 2018 Trådstartare Postat 15 juni 2018 Jag tackar för att du tog dig tid, Die Hard. Gitarrerna är lägre än vad de vanligt fall är på skivor och ifall man lyssnar i mono släcker de ut varandra en hel del.
ONSatan Postat 16 juni 2018 Postat 16 juni 2018 Tycker virveln/kaggen är för hög alt. överlag för lite bas. Skön låt!!
punkrockdude Postat 16 juni 2018 Trådstartare Postat 16 juni 2018 Tack för kritiken, ONSatan, både för det du tyckte var mindre bra och för att du tycker att låten är skön. Basens låga toner kunde ha varit något starkare i en del partier även ifall det inte är ...And Justice For All territorium. Trummorna kan kanske bli tydligare då jag masterat det till K-14 nivåer som resulterar i tydligare peakar och dynamik.
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 juni 2018 Postat 16 juni 2018 Tydligare trummor har inget med mastring att göra. Se till att allt är som det ska vara innan du ens tänker på mastring. Det handlar om hur det är mixat helt enkelt. Parallellkompression kan användas för att skaka mer liv i dem och även saturation, vilket är mycket vanligt på speciellt virveln i sån här typ av musik. Clipper också att inte förglömma.
punkrockdude Postat 16 juni 2018 Trådstartare Postat 16 juni 2018 Modern musik och trumljud påverkas en stor del av brickwall limiting. Det var vad jag syftar på.
punkrockdude Postat 5 juli 2018 Trådstartare Postat 5 juli 2018 (redigerat) Ny version: Redigerat 6 juli 2018 av punkrockdude 1
candybag Postat 8 juli 2018 Postat 8 juli 2018 Grymt som fan! Andra versionen låter bättre med mer botten. Är inte insatt i genren direkt, men av ren nyfikenhet jämförde jag med Death Destructions The shredding march som jag tycker har ungefär samma ljudbild. Visst är det mer low end och värme i exemplet nedan om man har det som referens? Bara en tanke!
punkrockdude Postat 8 juli 2018 Trådstartare Postat 8 juli 2018 Tack så otroligt mycket, sadomachine!
punkrockdude Postat 8 juli 2018 Trådstartare Postat 8 juli 2018 (redigerat) Du ska också ha ett jättestort tack, candybag! Du ska veta att jag är inte det minsta insatt i genren heller då detta är första typen av sådan låt som jag skrivit. Jag ska lyssna på Death Destruction som du tipsar om! Jag höjde basen i den slutgiltiga mixen, samt blandade in det rena DI ljudet för att få tillbaka mer låga frekvenser samt skar bastrumman och lade ett lätt högpassfilter på hela mixen omkring 35Hz för att få bort "okontrollerad och slapp" bas. Redigerat 8 juli 2018 av punkrockdude Lade till mer text
candybag Postat 8 juli 2018 Postat 8 juli 2018 Ligger kaggen runt typ 80hz? Tippar på att det inte är den som behöver mer fläsk isåfall, utan gitarrerna som ligger under. Det kanske är ~300hz som ska boostas lite? Eller 40-60? Följer med spänning! 🙂
punkrockdude Postat 8 juli 2018 Trådstartare Postat 8 juli 2018 Tyvärr är den slutgiltiga versionen (den som kallas NEW) gjord och uppladdad till Spotify m.m. så ingen annan mix kommer att göras. Jag är i min Linux distro just nu så jag kan inte ladda projektet i Reaper då lååångt från alla effekterna är tillgängliga för Reapers Linux version. Jag ska försöka komma ihåg att kolla in vilken frekvens som kickens fundamentala frekvens ligger.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.