Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har ganska nyligen förstått hur man använder Logic´s egen sampler, EXS24 och börjat använda och leka med. Det jag dock söker efter är snyggare instrumentljud än dem exempelljud som följer med i Logic 6 Pro.

Folk prisar Steinbergs pianoljud, och jag undrar vart man kan få tag på gratisexemplar eller kanske köpa någon skiva med riktigt bra piano?

Vart isåfall köper man detta inom Sverige? Hemsida?

Något som också eftersökes är inte bara piano, utan stråk/ensamble och möjligen någon elbas.

MVH

/Danne

Annons
Postat (redigerat)

Steinbergs the grand slår inte lika högt idag. Däremot är den lite billigare än konkurrenterna. East Wests Boesendorfer, pianopluggen i EW string orchestra och Ivory är schyssta.

Den sistnämda kostar ganska mycket =/

Men om du satsar på t ex silver edition av string orchestra så får du både schyssta stråkar och piano.

Elbas: trilogy eller broomstick kanske

r/ AKAI tycker jag däremot inte är så hippt.

Redigerat av schopin
Postat

Vart köper jag dessa CD-skivor med samples då?

Sökte på Boesendorfer och hittade ett enormt fint pianoljud.. Mp3 nedan:

Dock finns denna "Boesendorfer 290" enbart i 16bitars ljud för EXS24 står det.. och till halion och kontakt o dem andra i 24bits.. är skillnaden enorm?

Hittar bara dessa på utländska sidor.. vill bara köpa inom sverige

//D

Postat

Genom en liten sökning på google fick ja fram att Bösendorfer 290 finns på:

fitzpatrick.se

och Jam

för ca 1800kr på båda ställena..

/ Jacob

Postat

Okej.. hittade också faktiskt..

MEN nu är det såhär.. jag använder bara EXS24-samplern med min Mac, och jag har hittat en jävla massa vackra EastWest-stråk-samplingar.. men ingen av dem är till EXS24..

kolla själva om ni sorterar på hemsidan efter "format" längst upp..

http://www.eastwestsamples.com/details.php?cd_index=841

Finns bara mediokra samples för EXS24.. kan jag använda dessa ljud från de program som inte direkt "stödjer" EXS24 och kanske tanka ner en .exs-styrfil som gör att jag kan styra det via samplern och mitt keyboard??

MVH

/Danne

Postat

Min gissning går på Bösendorfer.. hört massa samples och det låter bäst..

ingen som kan svara på ovanstående? :S

//D

• 1 år senare...
Postat

BUMP TYP ETT OCH ETT HALVT ÅR SENARE

Är det så att EXS24 inte kan läsa kontakt-formatet? Eftersom det inte står med på apples hemsida så misstänker jag detta (vilket absolut kan avhålla mig från ett köp av Logic Pro 😎)

Postat
Är det så att EXS24 inte kan läsa kontakt-formatet?

Ja tyvärr, Kontakt kan ladda in EXS24 men inte tvärtom.

EXS24 nöjer sig med Akai och Soundfont-import.

Kombinera Logic Express med Kontakt eller MachFive då? 😎

Men jag är rätt så säker på att du kan exportera Kontakt-bankerna till EXS24 med CDxtract. Problemet? EXS24:ans format har inte alla funktioner som Kontakt har, så om patchar/presets använt nåt Kontakt-specifikt kommer de inte att låta som det var tänkt i EXS24:an.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.