Sinus Postat 24 maj 2018 Postat 24 maj 2018 Hej! Stöter ofta på detta problemet. Jag producerar EDM och får inte ljudet sitta ihop riktigt. Jag lägger kick, hihat och andra trummor. Vissa saker försvinner bakom andra så eq:ar ut plats för allt men känns ändå att ljuden inte kommer igenom helt. Så fort jag slänger på en limiter på bussen eller inviduella instrument så kommer ljudet igenom mycket bättre. vad beror detta på? är det för samplingarna har väldigt höga peaks vs body? Det samma gäller kick känns som kickens "body" ibland drunknar under allt annat även om den peakar högst i mixen. Varför görs samplings packs med så höga peaks isåfall? vad har ni för tips till mig? Ska jag använda eq'n istället ?
candybag Postat 24 maj 2018 Postat 24 maj 2018 Lägg upp ett ljudklipp så vi får höra! 🙂 Alternativt får du prioritera. Alla ljud kan inte höras lika bra. Brukar du använda low pass och high pass-filters på spåren? Ibland räcker det med att få bort frekvenser man inte ens hör. 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 24 maj 2018 Postat 24 maj 2018 Att du upplever att det försvinner betyder att du har frekvenser som krockar. Jag vet inte vad jag ska göra men jag slänger på en limiter så får vi se fungerar inte vidare bra. Det är vid källan så att säga som problemet ska lösas. Lär dig hur man bemästrar en EQ och skär bort frekvenser som låter illa och de som man inte vill ha med. Sen kan man lägga till dem som man vill framhäva. Jämför med EQ mutad och inte för att höra om det blir bättre. Ta intryck av vad andra proffs i samma genre gör men kopiera inte. Allt beror på grundmaterialet hur man mixar. Det går även bra sidechaina bas och kick men lär dig använda EQ först.
Casperfren Postat 27 maj 2018 Postat 27 maj 2018 Ljudexempel skulle vara bra. Men typ en clean 808 behöver typ alltid dist introducerad för att cutta igenom rätt i en mix. Även att ducka bas och kanske top/midd i bas ljud från kicken brukar göras även utanför edm. I edm är det väl också vanligt att ducka, sidechaina typ allt mer eller mindre mot kicken Limiter på kick bör inte funka för ändamålet, kanske du höjer volymen bara?
Sinus Postat 28 maj 2018 Trådstartare Postat 28 maj 2018 varit lat med ljud exempel men det kommer. Det jag vill uppnå är ju en "cohesive" mix först o främst men även förståelse för varför det är såhär. Jag provade igår att inte titta på peak mätaren. Och ser att jag måste ha tex betydligt högre "peakwise" än kicken för att komma nära den mix jag är ute efter. Säger detta något? Känns som samplingarna jag använder har olika "loudness" vill tillägga att jag använder samples från olika packs inte ett och samma. Vad tror ni? (Ljud exempel kommer så fort jag har tid, sorry)
candybag Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 Du får lägga alla samplingar på en jämn nivå helt enkelt. Jag sänker alltid alla samplingar typ en tredjedel innan de åker in i mixen just pga att de är så förbannat högljudda. Du kanske bara behöver göra ett litet hål för kicken runt 1500hz där snärten sitter? Ska du använda nåt istället för öronen borde det vara en spectrum analyzer, inte peak/RMS och allt vad det finns. Där tittar man bara så det inte klipper! Tillsvidare väntar vi tålmodigt på ett ljudexempel 🙂
Casperfren Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 (redigerat) 2 timmar sedan, Sinus säger: varit lat med ljud exempel men det kommer. Det jag vill uppnå är ju en "cohesive" mix först o främst men även förståelse för varför det är såhär. Jag provade igår att inte titta på peak mätaren. Och ser att jag måste ha tex betydligt högre "peakwise" än kicken för att komma nära den mix jag är ute efter. Säger detta något? Känns som samplingarna jag använder har olika "loudness" vill tillägga att jag använder samples från olika packs inte ett och samma. Vad tror ni? (Ljud exempel kommer så fort jag har tid, sorry) Så du ställer kickens volym för lågt för att det ser ut som för dig att den peakar för högt på mätaren? Där har du ditt nr 1 problem. Gör vad som funkar ljudmässigt och EVENTUELLT analysera Varför det funkar, inte tvärt om i ditt fall🙂 En hint vad du tänker fel är att peak och rms är olika saker på mätaren, oftast visas bara peak, och det är en teknisk mätning som mäter toppar, rms mäter average ljud som våra öron uppfattar. Kickar och snares tex måste ha högre peakvärde för att upfattas lika starka som sustainade piano akord tex. Redigerat 28 maj 2018 av Casperfren
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.