ONSatan Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 Vad är hemligheten bakom tunga och punkiga palm mutes (mer ösiga än metal)? Typ 19 sek in på början av på Sum41 the Hell Song. Spotify: https://open.spotify.com/track/6hqt1z34Oz0OZtSfy62OFD Jag fattar att ”det sitter i fingrarna”, man ska vara tight etc. MEN det borde väl gå att få till hyfsat med en vanlig SG eller gitarr med EMG samt pluggar? Jag tycker att jag kan göra det hyfsat med multieffekt direkt i rep-PA’t men så fort jag ska spela in så låter det SKIT. Det blir bara antingen strängrassel/missljud och/eller helt utan power och spontanspyan är nära… Så, för att få liknande ljud som exemplet, vad hade ni använt: 1. Vilken simulerad stärkare? 2. Var ska den simulerade micken sitta? 3. Hur mycket dist? 4. Hur många dubbar? 5. Vilket reverb/hur långt på bussen med gitarrer? 6. Vilka frekvenser att hissa/dra ner? 7. Kompressor? 8. Övrigt?
VayzeriA Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 Svårt att säga utan att höra hur det låter när Du spelar? Lust att skicka ett smakprov?
VayzeriA Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 Ett annat tips är att gå in på Youtube. Sök på "hell song" only guitar eller liknande. Där kan du jämföra och lyssna hur det låter. ?
ONSatan Postat 20 maj 2018 Trådstartare Postat 20 maj 2018 Du kan höra ett exempel här (typ 12-13 sek in): Ej samma figur men typiskt PM-problem som jag upplever. Lyssnade även på några youtube-exempel och de flesta tycker jag har problem med gnissel/rasp/missljud pga vad jag tror är för mycket dist(?). OM du skulle sökt samma ljud som i originalet för "hell song" och endast haft pluggar, hur skulle du gjort?
VayzeriA Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 Använder dagsläget Ampitube 3. Brukar bypassa cabinetet och slänga på en IR plugg på insertkanalen. Och på denna väja en kabinett från Red wires. MKT bättre ljud och Grattis dessutom. Kolla in www.redwirez.com. Där finns ett gratis paket med att ladda ner med impulscabinetter.
VayzeriA Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 Lyssnar genom mobilen men det är en aningens för mkt dist. Vass och spretig lite för distant. Rythm gitarren låter allt för mkt "dålig ampsim". Kan vara reverbet som ställer till det för dig. Provat att ha dina moitorer/högtalare på rätt hög nivå när du rattar in gitarrljud? Jämför med andra gitarrer/skivor med liknande sound du vill ha på låten? ?
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 2 timmar sedan, ONSatan säger: Vad är hemligheten bakom tunga och punkiga palm mutes (mer ösiga än metal)? Typ 19 sek in på början av på Sum41 the Hell Song. Spotify: https://open.spotify.com/track/6hqt1z34Oz0OZtSfy62OFD Jag fattar att ”det sitter i fingrarna”, man ska vara tight etc. MEN det borde väl gå att få till hyfsat med en vanlig SG eller gitarr med EMG samt pluggar? Jag tycker att jag kan göra det hyfsat med multieffekt direkt i rep-PA’t men så fort jag ska spela in så låter det SKIT. Det blir bara antingen strängrassel/missljud och/eller helt utan power och spontanspyan är nära… Så, för att få liknande ljud som exemplet, vad hade ni använt: 1. Vilken simulerad stärkare? 2. Var ska den simulerade micken sitta? 3. Hur mycket dist? 4. Hur många dubbar? 5. Vilket reverb/hur långt på bussen med gitarrer? 6. Vilka frekvenser att hissa/dra ner? 7. Kompressor? 8. Övrigt? Ett vanligt sätt för att kunna spela hårdare är helt enkelt att gå upp i strängstorlek. Ju tjockare de är desto hårdare behöver man spela på dem plus att fetare strängar gör att det blir bättre stämt med dem. Vilken gura man spelar på spelar ingen roll. PM låter bäst med passiva mickar eftersom aktiva är så komprimerade. Strängrassel betyder antingen att gitarren inte är bra justerad eller att du helt enkelt spelar för hårt på strängstorleken du har. Alla strängar rasslar till slut om man spelar för hårt på dem. Om guran är bra justerad så som sagt var gå upp i strängstorlek. Man vänjer sig snabbt med det. Ja och spela närmare stallet också. 1. Det spelar mindre roll. Välj bara någon du gillar och som har lite mer agressivt ljud. vayzeria skrev, impulser är det som gäller om man vill att det ska låta bättre med ampsim. 2. Smaksak. Men som sagt var impulser. 3. Mindre dist än du tror. 4. Två räcker gott och väl. Annars gäller det att man är väldigt tight om man ska fler. Men fler innebär inte att det nödvändigtvis blir fetare ljudvägg. Många har gjorts, kommersiellt med bara två och låter hur fett som helst. Ju tightare man är desto fetare blir det. Och använd aldrig exakt samma ljud på båda kanalerna. Det blir bara ett större mono av det. Räcker att bara byta till en annan cabimpuls eller annan simulerad stärkare som passar ihop. T ex är Rectifier och 5150 en ganska vanlig kombination som funkar ihop. 5. Reverb på riff? Nej aldrig!!! Jag upprepar, aldrig!!! På gitarrsolo? Ptja, kanske en dutt då som allra mest. Delay är annars det bästa. 6. Går inte att säga exakt. Det beror på vilken gitarr/mickar du använder. Vilken ampsim och impulser. Men ampsims får man allt som oftast processa lite annorlunda än riktig stärkare. Ampsims låter rätt vassa av sig. Bara leta efter problemfrekvenserna med en EQ. Hög och lågpassfilter används nästan uteslutande på riktiga stärkare och gäller också på ampsims. 7. Ampsims saknar dynamiken som på en riktig stärkare så kompressor lär inte behövas. Vissa kommer nog säga att på distade gitarrer behöver man inte använda kompressor eftersom dist redan skapar kompression. Nja, visserligen sant men inte helt ovanligt inom metal i alla fall man komprimerar redan distade gitarrer. 8. Övrigt? Tja, ampsims låter ganska tunna i jämförelse med en riktig stärkare så en breddareplugg för att få det lite bredare som det blir med riktiga stärkare kan vara bra att köra med. De allra flesta breddare är dock inte användbara då de skapar fasproblem. Här är en gratis som inte har de problemen och är helt gratis: https://polyversemusic.com/products/wider#edd-free-download-modal Ibland brukar vissa mixare bredda lite på basen också. Nu kommer jag inte ihåg vilken metalgitarrist, för minst några år sen, som fick frågan av en musikjournalist hur han fick gitarren att låta så stort på bandets senast alster. Hans svar? Basen. Visserligen inte punk men kan vara tänkvärt att fundera på.
ONSatan Postat 20 maj 2018 Trådstartare Postat 20 maj 2018 3 timmar sedan, vayzeria säger: Använder dagsläget Ampitube 3. Brukar bypassa cabinetet och slänga på en IR plugg på insertkanalen. Och på denna väja en kabinett från Red wires. MKT bättre ljud och Grattis dessutom. Kolla in www.redwirez.com. Där finns ett gratis paket med att ladda ner med impulscabinetter. Tackar för tips! OK, ska prova den setupen (kör också med Amplitube 3).
ONSatan Postat 20 maj 2018 Trådstartare Postat 20 maj 2018 (redigerat) 1 timme sedan, Die Hard säger: Ett vanligt sätt för att kunna spela hårdare är helt enkelt att gå upp i strängstorlek. Ju tjockare de är desto hårdare behöver man spela på dem plus att fetare strängar gör att det blir bättre stämt med dem. Vilken gura man spelar på spelar ingen roll. PM låter bäst med passiva mickar eftersom aktiva är så komprimerade. Strängrassel betyder antingen att gitarren inte är bra justerad eller att du helt enkelt spelar för hårt på strängstorleken du har. Alla strängar rasslar till slut om man spelar för hårt på dem. Om guran är bra justerad så som sagt var gå upp i strängstorlek. Man vänjer sig snabbt med det. Ja och spela närmare stallet också. 1. Det spelar mindre roll. Välj bara någon du gillar och som har lite mer agressivt ljud. vayzeria skrev, impulser är det som gäller om man vill att det ska låta bättre med ampsim. 2. Smaksak. Men som sagt var impulser. 3. Mindre dist än du tror. 4. Två räcker gott och väl. Annars gäller det att man är väldigt tight om man ska fler. Men fler innebär inte att det nödvändigtvis blir fetare ljudvägg. Många har gjorts, kommersiellt med bara två och låter hur fett som helst. Ju tightare man är desto fetare blir det. Och använd aldrig exakt samma ljud på båda kanalerna. Det blir bara ett större mono av det. Räcker att bara byta till en annan cabimpuls eller annan simulerad stärkare som passar ihop. T ex är Rectifier och 5150 en ganska vanlig kombination som funkar ihop. 5. Reverb på riff? Nej aldrig!!! Jag upprepar, aldrig!!! På gitarrsolo? Ptja, kanske en dutt då som allra mest. Delay är annars det bästa. 6. Går inte att säga exakt. Det beror på vilken gitarr/mickar du använder. Vilken ampsim och impulser. Men ampsims får man allt som oftast processa lite annorlunda än riktig stärkare. Ampsims låter rätt vassa av sig. Bara leta efter problemfrekvenserna med en EQ. Hög och lågpassfilter används nästan uteslutande på riktiga stärkare och gäller också på ampsims. 7. Ampsims saknar dynamiken som på en riktig stärkare så kompressor lär inte behövas. Vissa kommer nog säga att på distade gitarrer behöver man inte använda kompressor eftersom dist redan skapar kompression. Nja, visserligen sant men inte helt ovanligt inom metal i alla fall man komprimerar redan distade gitarrer. 8. Övrigt? Tja, ampsims låter ganska tunna i jämförelse med en riktig stärkare så en breddareplugg för att få det lite bredare som det blir med riktiga stärkare kan vara bra att köra med. De allra flesta breddare är dock inte användbara då de skapar fasproblem. Här är en gratis som inte har de problemen och är helt gratis: https://polyversemusic.com/products/wider#edd-free-download-modal Ibland brukar vissa mixare bredda lite på basen också. Nu kommer jag inte ihåg vilken metalgitarrist, för minst några år sen, som fick frågan av en musikjournalist hur han fick gitarren att låta så stort på bandets senast alster. Hans svar? Basen. Visserligen inte punk men kan vara tänkvärt att fundera på. Tackar för tips, kommer testa ALLT! Men, är det inte reverb på: https://open.spotify.com/track/6hqt1z34Oz0OZtSfy62OFD ? Jag menar när de spelar palm mutes efter ca 19 sekunder (eller är det bara i mitt huvud?) Redigerat 20 maj 2018 av ONSatan
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 maj 2018 Postat 20 maj 2018 (redigerat) Har inte spotify så kan inte lyssna. Det går använda delay så det låter reverblikt i alla fall. Redigerat 20 maj 2018 av Die Hard
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.