Jump to content
Annons

Lednote - The turning point

Betyg  

3 röster

1. 1. Betyg

• 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      0
    • 5
      0

Recommended Posts

Lednote (oregistrerad)
Postat

LÅTNAMN: The turning point

ARTIST/GRUPP: Lednote

GENRE: Nu/Neo-metal

LÅTLÄNGD: 5:35

KOMPOSITÖR: Paulsson/Leander/Åkerlind

PRODUCENT: Åkerlind

EV. MEDVERKANDE: Paulsson/Leander/Åkerlind/Kroon/Rudhberg

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Zippad mp3

STORLEK: 7.18 megabyte

STATUS: Färdig demo

Allt utom trummor inspelat av oss själva i en stuga, i replokalen och i mitt sovrum... Mixad och mastrad i Studio Soundcreation [http://www.studiosoundcreation.com] av Per Ryberg och mig.

Vore kul med lite kommentarer/åsikter. Ris som ros.Lednote.com

Annons
Postat

För det första. Zippa inte MP3-filer! Om ni vill att folk ska lyssna på musiken så gör det så lätt för dem som möjligt. Och ni vann 300kb på att zippa den? Knappast värt det.

Hur som helst, allt låter väldigt proffsigt, tills sången kommer in. Den är väldigt ojämn, ointresserad och ganska slarvigt inspelad. En bättre mic, mer kompressor och motivation skulle inte skada.

Jag vet själv hur svårt det är att ställa sig framför en mic med hörlurar och sjunga med känsla, det blir lätt väldigt tillbakadraget och stelt. Det hjälper verkligen att ha en producent med bra öron som sitter och talar om vad som funkar och inte funkar.

Låtmässigt är det helt ok, men det händer lite för lite för att den ska hålla i 5:35 min. Jag skulle gärna se att ni drog ner den till 4 minuter.

Det är lite nu-metal blandat med gammal alice in chains. Det är snyggt, men lite slätstruket tycker jag. Våga gärna sväva ut lite mer från genren och hitta ett lite mer eget sound.

Lednote (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svar!

Alltid kul med respons.

Anledningen till att vi zippat filerna är för att dom inte ska "öppnas" utan laddas hem. Allt för få är bekanta med (eller var åtminstone när vi programerade hemsidan) högerklick och "Spara mål som...".

Sångmässigt håller jag med dig när det gäller sångljudet. Ny och bättre mick ska inhandlas så fort ekonomin tillåter. Även bättre lyssning. Som det är nu är det vanliga stereohögtalare som gäller. Hittade mycket konstigheter när vi kom till studion och skulle mixa med riktig lyssning... =)

När det gäller sångarens motivation och intresse håller jag inte med men det är väl där tycke och smak kommer in.

Längden på låtarna är ett problem vi haft och som vi märkte när vi spelade in låtarna. Numera försöker vi komprimera låtarna lite mer och ta bort onödiga transportsträckor.

Tack igen för svaret!

Kör hårt!

Redigerat av Lednote

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.