Jump to content
Annons

Mastra för Vinyl - Tips tack!


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har mastrat en CD och nu ska det även bli en vinyl på den.
Jag söker tips och tillvägagångssätt. Saker jag redan har snokat reda på är att det basen är känslig och att nålen inte ska vibrera åt skogen så bör allt under 300Hz ligga i mono. Det löser jag med pluggen Izotope Ozone 8. finns massor med godis i den masteringspluggen. Men tyvärr inga presets för just vinyl...
Frågor:
1. Vad bör volymen ligga på? Vad är taket? Eller vad rekommenderas? Finns ingen poäng här i nån jakt på nåt loudness war
2. Vart nånstans bör jag dra av basen? Ta bort allt under 30Hz? 40Hz?
3. S-ljud är ju ofta ett problem. Bör man köra de-esser (det gör jag ju ändå även på cd) och isf finns det specifika frekvenser som är extra känsligt, även om det inte är hörbart?
4. RIAA bas/diskant-rolloff. Är det nåt JAG måste göra eller fixar dom det på tryckeriet? För jag har ingen aning om hur mkt mer än att det ska vara 20dB men hur själva kurvan ska se ut har jag ingen aning om..
Har ni några bra länkar att läsa om detta??
Tacksam för hjälp!
//KWS

 

här är ju en bra länk. Men jag tar gärna emot fler tips....

 

Redigerat av KillwithSkill
Lade till länk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det är inte särskilt svårt att mastra för vinyl egentligen. Det viktiga är:

1. Dynamiken. Limiter och överdriven kompression är i regel inte att rekommendera, då vinylmediet komprimerar naturligt.

2. Monokompatibilitet. Vad detta egentligen handlar om är att inte ha lågfrekvent material, som exempelvis ledsynthar eller elgitarrer, som ligger och äter energi i sidorna. Detta brukar dock de som pressar vinylen ta hand om. Men visst kan du köra allt under 200 Hz i mono, brukar räcka gott och väl. Fördelen med att du gör det själv är att du kan kontrollera hur mixen faktiskt låter, innan press.

3. Diskantpeakar. Håll koll på starka konsonanter, väsande hi-hats, tamburiner och liknande. Självklart kan du ha diskantrikt material, men de snabba attackerna är de som gör att det kan dista och låta illa.

4. Volymen. Lägg dig lägre än -14 LUFS så är allt frid och fröjd. Glöm loudness war, tänk istället på dynamiken.

5. Low-cut. Vill du vara på den säkra sidan kan du skära mastern vid 30 Hz, men det ska inte behövas om du mixat som sig bör.

6. RIAA kan du strunta i.

Summan av kardemumman är att om du gör en välljudande mix som andas och lever, så kommer vinylen också låta bra. Det är lätt att överanalysera och bli teknisk men faktum är att mastra för vinyl inte skiljer sig särskilt mycket från digitala släpp idag.

Om du känner dig osäker så är en dialog med tryckeriet att rekommendera.

Mvh Jon 

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, Yllet säger:

Det är inte särskilt svårt att mastra för vinyl egentligen. Det viktiga är:

1. Dynamiken. Limiter och överdriven kompression är i regel inte att rekommendera, då vinylmediet komprimerar naturligt.

2. Monokompatibilitet. Vad detta egentligen handlar om är att inte ha lågfrekvent material, som exempelvis ledsynthar eller elgitarrer, som ligger och äter energi i sidorna. Detta brukar dock de som pressar vinylen ta hand om. Men visst kan du köra allt under 200 Hz i mono, brukar räcka gott och vä👍l. Fördelen med att du gör det själv är att du kan kontrollera hur mixen faktiskt låter, innan press.

3. Diskantpeakar. Håll koll på starka konsonanter, väsande hi-hats, tamburiner och liknande. Självklart kan du ha diskantrikt material, men de snabba attackerna är de som gör att det kan dista och låta illa.

4. Volymen. Lägg dig lägre än -14 LUFS så är allt frid och fröjd. Glöm loudness war, tänk istället på dynamiken.

5. Low-cut. Vill du vara på den säkra sidan kan du skära mastern vid 30 Hz, men det ska inte behövas om du mixat som sig bör.

6. RIAA kan du strunta i.

Summan av kardemumman är att om du gör en välljudande mix som andas och lever, så kommer vinylen också låta bra. Det är lätt att överanalysera och bli teknisk men faktum är att mastra för vinyl inte skiljer sig särskilt mycket från digitala släpp idag.

Om du känner dig osäker så är en dialog med tryckeriet att rekommendera.

Mvh Jon 

Svinbra info!
Lägger mig på -14LUFS
Tack för hjälpen!
🙂👍

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, KillwithSkill säger:

Svinbra info!
Lägger mig på -14LUFS
Tack för hjälpen!
🙂👍

Varsågod 🙂

Du borde klara dig utan limiter om du lägger dig runt -14 LUFS. Kolla bara så det inte slår på rött på mastern. Brukar själva lägga en limiter sist i kedjan, som egentligen inte jobbar, men som ser till att utsignalen inte överstiger -1dB, precis som med digitalsläpp.

Mvh Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...