Ziggy Postat 29 april 2018 Postat 29 april 2018 Hittade inget lämpligt ställe att fråga detta. Testade även att googla fenomenet men hittar inget. Har gjort ett par gitarrlåtar med kraftigt distat solo. Surt är det på sina ställen om man lyssnar noga, men det är helt försumbart och bara aningens aning mer surt än en gitarr "ska" låta. Varför är det då så surt i mobilens inbyggda högtalare? Alltså surt på många fler ställen än man hör i en normal hemma/bilstereo? Kanske finns det ett känt fenomen jag inte känner till? Kommer den egentliga surheten fram vid sån kraftig tyngd i diskanten eller förvrängs ljudet på nåt sätt? Det räcker att jag kopplar in en liten KS-cube bluetooth-högtalare som ryms i handen så låter det genast bra igen. Vad är det som händer? *Fortfarande nybörjare
BDBergius Postat 30 april 2018 Postat 30 april 2018 Låter som det är surt i högre mellanregistret kanske? En mobil återspelar ju inte direkt ett stort frekvensomfång. Tänker väl att de frekvenser som är "surast" i inspelningen är just de som spelas upp tydligast i mobilens högtalare... Dessa blir sedan mer maskerade av andra frekvenser när du kopplar till större högtalare. Lite svårt att analysera djupare utan ljudprov.
crillemannen Postat 30 april 2018 Postat 30 april 2018 Jag upplever också att man hör pitch bättre på t.ex mobiltelefon högtalare troligtvis pga att som ovan säger att frekvensomfångt är så litet. Mestadels mellanregister, ingen bas som tar bort fokus.
Die Hard (oregistrerad) Postat 1 maj 2018 Postat 1 maj 2018 (redigerat) Gå tillbaka på ruta ett igen och intonera gitarren. En väl intonerad och väl stämd gitarr ska inte låta surt oavsett media som används. Ja så gott det går då givetvis då en gitarr inte stämmer lika bra på vissa band på greppbrädan. Redigerat 1 maj 2018 av Die Hard
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.