Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Bara skriver av mig lite, och är lite självömkande...

Hämtade igår hem en bärbar dator från en annan plats än där vi sitter på jobbet. Åkte därefter och spelade innebandy. Eftersom jag inte sov hemma inatt, så tog jag med mig datorn, men lämnade den i bilen. La en plastpåse över, så att den inte skulle synas utifrån..

Allt är frid och fröjd, drar vidare... Glömmer av att jag har datorn i bilen...

Imorses var datorn borta, satt en hemmagjord nyckel avbruten i tändningslåset, och passagerardörren går inte längre att låsa/låsa upp med min nyckel, då nyckeln inte längre går in i låset. Centrallåset fungerar dock, men bilen går ju inte att starta, tändningslåset är paj.. Uppenbarligen har dom fått bråttom, då min stereo och slutsteg finns kvar.. Dom har bara tagit datorn, samt rotat igenom lite papper.

Dom glömde ta med laddaren också, så som en kollega sa, dom *CENSUR*arna lär inte ha någon nytta av datorn, en laddare kostar säkert mer än vad den gamla häcken är värd i alla fall...

Jaja, kul är det inte, men lite tur i oturen hade jag i alla fall. Funderar nästan på att lägga mig i buskarna med en digitalkamera, men då åker väl jag i bästa fall på en förkylning i onödan, och annars blir jag väl upptäckt och misshandlad...

Så nu blir det väl till att ringa verkstan... Men varför kan inte folk låta ens prylar vara? Blir bara så trött, vill åka hem och lägga mig igen, alternativt få några frislag med basebollträ på killarna som gjort det...

<EDIT> Självcensur </EDIT>

Redigerat av Jonte
Annons
Postat

Sånt suger, har haft inbrott i både bil och bostad.

Störst chans att få tag på dom är om du snabbt som attan skaffar kontakter på svarta marknaden och säger att du är på jakt av en laptop av just det märket. Om du har tur och det är slarviga pundare som säljer i samma stad de stjäler, finns en liten chans att du blir köparen av dina egna prylar. Sen gäller det bara att skrämma mellanhänderna tillräckligt för att avslöja vem de i sin tur fick godset från. :rolleyes:

Det är ett långskott, men om inte annat kan det fungera som terapi mot ilskan man går och bär på och inte vet var man ska göra av. Alternativt lägg ilskan på att skriva en hat-låt. 😄

Postat

Störst chans att få tag på dom är om du snabbt som attan skaffar kontakter på svarta marknaden och säger att du är på jakt av en laptop av just det märket. Om du har tur och det är slarviga pundare som säljer i samma stad de stjäler, finns en liten chans att du blir köparen av dina egna prylar. Sen gäller det bara att skrämma mellanhänderna tillräckligt för att avslöja vem de i sin tur fick godset från. :rolleyes:

Det är ett långskott, men om inte annat kan det fungera som terapi mot ilskan man går och bär på och inte vet var man ska göra av. Alternativt lägg ilskan på att skriva en hat-låt. 😉

Bra idé Hacke!

Skräm hälare och korkade pundare för att få tillbaka en gammal skitdator.

Trött på livet? 😄

Lider med dig Jonte aldrig kul att folk inte kan skilja på ditt och mitt.

Postat

Det är ett långskott, men om inte annat kan det fungera som terapi mot ilskan man går och bär på och inte vet var man ska göra av. Alternativt lägg ilskan på att skriva en hat-låt. 😉

Bra idé Hacke!

Skräm hälare och korkade pundare för att få tillbaka en gammal skitdator.

Trött på livet? 😄

Shadows, du som är en tuff kille borde veta att det inte har och göra med VAD de snott. Hämnd är härlig, oavsett.

Postat
Shadows, du som är en tuff kille borde veta att det inte har och göra med VAD de snott. Hämnd är härlig, oavsett.

Tuff?

Nej, jag tjafsar bara med folk på internet egentligen är jag en fegis som aldrig vågar stå upp för mig själv. Det är därför jag tar ut mina agressioner här.

Har jag inte berättat det förut?

Postat

Tuff?

Nej, jag tjafsar bara med folk på internet egentligen är jag en fegis som aldrig vågar stå upp för mig själv. Det är därför jag tar ut mina agressioner här.

Har jag inte berättat det förut?

Nej, jag trodde du ville hålla det hemligt. Jag bara spelade med i ditt spel ju.

Postat
Nej, jag trodde du ville hålla det hemligt. Jag bara spelade med i ditt spel ju.

Schysst.

Du lovar att hålla tyst om det då?

Postat

Schysst.

Du lovar att hålla tyst om det då?

lipssealed.gif

Postat

Hehe 😉

Är det något man vet, så är det att man alltid blir glad igen efter att ha läst lite på forumet 😄

Kommer aldrig mer att parkera där, i övrigt så är det väl bara att lösa problemet med bilen, och glida vidare i livet.. Finns en lite bättre placerad parkering, typ 100 meter längre bort, så där får det bli i fortsättningen. Upplyst bredvid en större väg.

Känner några MC killar annars, kanske kan försöka hitta datorn, sen bjuda med dom, så att dom står utanför och brummar medan man frågar vilka killarna är :rolleyes:

Fast jag är nog tyvärr inte lika tuff som Shadow, och vågar nog inte riktigt haka på Hackes tips där...

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
dom tattarjävlarna lär inte ha någon nytta av datorn

synd! 😉

men vilken tur att du eller din kollega hann se vilken befolkningsgrupp tjuven tillhörde. Och tydligen dessutom att hela befolkningsgruppen låg bakom rånet. Då förstar jag att du uttalar dig nedvärderande om dem. Ja, de är ena riktiga jävlar de där.

Postat (redigerat)

synd! 😉

men vilken tur att du eller din kollega hann se vilken befolkningsgrupp tjuven tillhörde. Och tydligen dessutom att hela befolkningsgruppen låg bakom rånet. Då förstar jag att du uttalar dig nedvärderande om dem. Ja, de är ena riktiga jävlar de där.

Tattare:

Ursprungsbetydelse: Tattare är ett skällsord för resandefolket. För en person av resandefolket är det mycket diskriminerande att bli kallad för "tattare". Ordet är bildat av namnet för folkslaget tatarer. Personer av resandesläkt kallar sig själv för "resande", vilket inte har något att göra med t ex begreppet handelsresande eller liknande.

Nuvarande betydelse: Jävla idiot typ

Jämförelse: Ordet bög

--------------------------------

Egentlig betydelse: någon som är homosexuell.

Nuvarande betydelse: Vem som helst är bög det är ett ord folk slänger ur sig hur som helst. Ungefärlig betydelse, jävla idiot.

--------------------------------

Andra jämförelser kan vara orden hora och cp.

Ordet tattare har blivit avdramatiserat och eftersom det inte är ett ord som de resande själva vill använda om dem så är det väl bara en bra utveckling max*3? Kallar du aldrig någon av dina kompisar för bög eller liknande? Du ber dem aldrig sluta cp'a sig?

Redigerat av Shadows
Postat

Hehe 🙂

Ja, du har helt rätt, borde inte skrivit så, även om det är ett allmänt uttryck som min kollega använder om folk som gjort något han inte tycker om...

Har givetvis inte en aning om vem som har utfört bilinbrottet, vilken befolkningsgrupp dom tillhör, eller om dom är ena jävlar allihopa 😉 Ska jag va ärlig så vet jag inte ens vilken befolkningsgrupp ovanstående censurerade är. Så jag hoppas att inte någon har tagit illa upp, var inte riktat som ett påhopp mot er, mer jag som bara skrev av mig lite om vad jag råkat ut för inatt...

Postat

Heh, jag lider med dig.

Hade inbrott i studion för ett par månader sedan, min vän som har bostad 50 m därifrån blev av med i stort sett allt av värde. Två andra vänner har haft inbrott i sina bilar också.

Jag blir så fûrbannad 😉🙂😠😠😠

Postat

synd! 😉

Så förutsägbar(t).

Postat
Tattare [...] Nuvarande betydelse: Jävla idiot typ

[...]

Ordet bög [...] Ungefärlig betydelse, jävla idiot.

[...] Andra jämförelser kan vara orden hora och cp.

Jag ser det som ett uppenbart problem, att viss etnicitet, sexuell läggning eller fysiska handikapp förvandlas till skällsord.

Så förutsägbar(t).

Vad? Att oproblematiskt sätta likhetstecken mellan viss etnicitet och ett nedvärderande omdöme eller att påpeka problemet?

Postat
Tattare [...] Nuvarande betydelse: Jävla idiot typ

[...]

Ordet bög [...] Ungefärlig betydelse, jävla idiot.

[...] Andra jämförelser kan vara orden hora och cp.

Jag ser det som ett uppenbart problem, att viss etnicitet, sexuell läggning eller fysiska handikapp förvandlas till skällsord.

Så förutsägbar(t).

Vad? Att oproblematiskt sätta likhetstecken mellan viss etnicitet och ett nedvärderande omdöme eller att påpeka problemet?

Oh ja....

Och jag ser det som ett problem att vi säger "Skitbra" .....för skit är ju inget jag tycker om....

PS.... tycker inte heller om att man oftast nämner djävlar eller satan i nedvärderande sammanhang..... det är ju diskriminering ju.

Postat
Så förutsägbar(t).

Att någon skulle hänga upp sig på ordvalet och tolka det som du gör (vilket säkert inte var Jontes mening, notera bara hur försiktigt han sade det). Visst är rasism och förutfattade meningar ett problem som du säger, men det går mer och mer till överdrift. Jag säger bara; Nogger.

Postat

Jättesynd att du ser det så för så har det alltid varit och kommer troligtvis alltid att vara. Nu är det så att språket utvecklas och det är väl bara bra att ord avdramatiseras? Att folk snackade skit om zigenare och resande (ja det är två helt skilda folkgrupper som inte vill förknippas med varandra) är ju något som hör mer till forntiden än nu. Att ordet tattare nu bara används för att säga typ jävla idiot ser jag bara som ett steg i rätt riktning. Du kanske föredrar att vi glömmer bort ordet för att det har använts i fel sammanhang förut? Är det ett uppenbart problem när invandrare kallar varandra för blattar också?

-"Nejmen så kan ni inte säga, vet ni inte att det har varit ett skällsord?"

Tacka fan för att de vet det. Det är därför de använder ordet. Det samma går för ordet gay. Det var från början ett skällsord mot homosexuella. Bögarna i Storbrittanien och USA svarade med att själva börja kalla sig för gays och det är nu den vedertagna benämningen på homosexuella.

Det du! Tänk på det nästa gång du säger något politiskt korrekt.

Postat (redigerat)

Bög är skällsord, även mot dom som är det. Gay är det inte. Lustigt.

Det här med förutfattade meningar; att utgå från att någon som säger "tattare" menar illa och har förutfattade meningar är att ha förutfattade meningar själv.

Likaså att göra den kända rasistiska kopplingen till Nogger. Det är ofta i problemidentifieraren problemet ligger.

Redigerat av hackeman
Postat

Jättesynd att du ser det så för så har det alltid varit och kommer troligtvis alltid att vara. Nu är det så att språket utvecklas och det är väl bara bra att ord avdramatiseras? Att folk snackade skit om zigenare och resande (ja det är två helt skilda folkgrupper som inte vill förknippas med varandra) är ju något som hör mer till forntiden än nu. Att ordet tattare nu bara används för att säga typ jävla idiot ser jag bara som ett steg i rätt riktning. Du kanske föredrar att vi glömmer bort ordet för att det har använts i fel sammanhang förut? Är det ett uppenbart problem när invandrare kallar varandra för blattar också?

-"Nejmen så kan ni inte säga, vet ni inte att det har varit ett skällsord?"

Tacka fan för att de vet det. Det är därför de använder ordet. Det samma går för ordet gay. Det var från början ett skällsord mot homosexuella. Bögarna i Storbrittanien och USA svarade med att själva börja kalla sig för gays och det är nu den vedertagna benämningen på homosexuella.

Det du! Tänk på det nästa gång du säger något politiskt korrekt.

Jag är medveten om att språk utvecklas och att ett ords innebörd idag inte behöver vara detsamma imorgon. Jag ser också ord som makt. Att skriva/säga ett visst ord vid ett visst tillfälle kan vara ett sätt att påverka. Därför har jag svårt att se ord eller meningar som neutrala.

I ditt inlägg kopplar du ihop politisk korrekthet med moralpanik. Om jag skulle identifierat mig själv som politisk korrekt, och ogillat din koppling till moralpanik, skulle jag behövt bemöta den innebörd du lagt i ordet för att försvara mig. Det skulle på sätt och vis uppstått en maktkamp om ordets 'egentliga' innebörd.

Postat (redigerat)
Likaså att göra den kända rasistiska kopplingen till Nogger. Det är ofta i problemidentifieraren problemet ligger.

Precis!

Någon som har sett South Park avsnittet där Chef vill att de ska byta ut South Parks flagga? Flaggan består av fyra vita streckgubbar som tittar på när en svart streckgubbe blir hängd. Det här handlar hela avsnittet om och det hela avslutas med en debatt i South Park skolan. Stan, Kenny och Kyle vill ha kvar flaggan och de börjar sitt försvar med att.

"Ända sedan mänsklighetens början så har människor dödat varandra och vi ser inget fel i det hela..."

Talet fortsätter ett tag ända tills Chef ställer sig upp och argt säger att de har missat poängen. Pojkarna tittar tillbaka oförstående.

-"Problemet" säger Chef "är att det är fyra VITA streckgubbar som hänger en SVART streckgubbe."

Kyle tittar förvånat tillbaka och säger "Oh."

Det här illustrerar det hela väldigt bra. De enda som inte var rasistiska där det var just Stan, Kyle och Kenny. De var t.o.m. så inte rasistiska att de inte ens lagt märke till att det var en svart streckgubbe som blev hängd. Det enda de såg var fyra MÄNNISKOR som dödade en annan MÄNNISKA. Värt att tänka på kanske?

Redigerat av Shadows
Postat
Det här med förutfattade meningar; att utgå från att någon som säger "tattare" menar illa och har förutfattade meningar är att ha förutfattade meningar själv. [...] Det är ofta i problemidentifieraren problemet ligger.

Jag ser det inte så. Den som använder att visst ord behöve rinte vara medveten om att ordet kan ha flera olika innebörder. Just därför tycker jag att ett ords innebörd måste gå att diskutera. Kanske är ett forum för musikinspelning inte den rätta platsen. Vad säger ni?

Postat
Det här med förutfattade meningar; att utgå från att någon som säger "tattare" menar illa och har förutfattade meningar är att ha förutfattade meningar själv. [...] Det är ofta i problemidentifieraren problemet ligger.

Jag ser det inte så. Den som använder att visst ord behöve rinte vara medveten om att ordet kan ha flera olika innebörder. Just därför tycker jag att ett ords innebörd måste gå att diskutera. Kanske är ett forum för musikinspelning inte den rätta platsen. Vad säger ni?

Att diskutera ett ords innebörd är en sak, att utgå från att någon menar den illasinnade innebörden är en annan sak. Det är den senare jag tjafsar om här. 😄

Men du har rätt, kanske dax att lägga av... annars kanske Skuggan och jag kommer överens, och det vill vi ju inte. Eller hur, Skuggan? 🙂

Postat (redigerat)
Jag är medveten om att språk utvecklas och att ett ords innebörd idag inte behöver vara detsamma imorgon. Jag ser också ord som makt. Att skriva/säga ett visst ord vid ett visst tillfälle kan vara ett sätt att påverka. Därför har jag svårt att se ord eller meningar som neutrala.

I ditt inlägg kopplar du ihop politisk korrekthet med moralpanik. Om jag skulle identifierat mig själv som politisk korrekt, och ogillat din koppling till moralpanik, skulle jag behövt bemöta den innebörd du lagt i ordet för att försvara mig. Det skulle på sätt och vis uppstått en maktkamp om ordets 'egentliga' innebörd.

Ser du ord som makt? Jag ser det som ett sätt att förmedla mina tankar.

Att skriva och säga ett visst ord vid ett visst tillfälle är definitivt ett sätt att påverka. Det är faktiskt därför jag tycker vi borde tillåta Jonte att använda ordet tattare för allmänna jävlar och inte bara för resande. Det avdramatiserar ordet. Jag tänkte inte ens på resande när jag läste tattare först. Det var först när max*3 tog upp det som det slog mig att ordet tattare hade en djupare betydelse än bara "as".

Enligt mig så är det politiskt korrekt att inte använda några ord som någon människa kan uppfatta som stötande. Det var det jag tyckte att du propagerade för. Du håller inte med mig antar jag? Moralpanik tolkar jag som att man är rädd för att samhällets moral håller på att försämras. Folk som lider av moralpanik är i min värld folk som helt försöker undvika "fula" ord. Det är dock möjligt att vi som två olika individer lägger två helt olika betydelser i ordet.

Angående det hacke som om Bög och Gay. Jag kan garantera dig att ifall de homosexuella i Sverige själva började kalla sig för bögar så skulle det skällsordet försvinna rätt fort. Tänk efter bara om det startade en organisation för homosexuella som hette Nationella Bögförbundet eller något liknande. Det hade gått att skämta om det i några månader och sen hade det blivit rumsrent.

Redigerat av Shadows
Postat
Att diskutera ett ords innebörd är en sak, att utgå från att någon menar den illasinnade innebörden är en annan sak. Det är den senare jag tjafsar om här.  😄

Jag har kollat igenom mina inlägg och kan inte se att jag antytt att någon skulle använda ett ord på ett illasinnat sätt. Det var heller inte min (medvetna) mening.

En förklaring kan vara att jag ser ord/språk som en maktstruktur snarare än att det är enstaka individer/företag som sitter och smider lömska planer (nogger). Om man är öppen för diskussion kan man nog i de flesta fall komma fram till hur det kommer sig att vi använder ord som vi gör (ofta utan att vara medvetna om ordets tvetydighet/bestridbarhet).

Postat
Att diskutera ett ords innebörd är en sak, att utgå från att någon menar den illasinnade innebörden är en annan sak. Det är den senare jag tjafsar om här.  😄

Jag har kollat igenom mina inlägg och kan inte se att jag antytt att någon skulle använda ett ord på ett illasinnat sätt.

Nä, jag insåg oxå det sen. Jag har förutfattade meningar mao. 🙂

Postat
Men du har rätt, kanske dax att lägga av... annars kanske Skuggan och jag kommer överens, och det vill vi ju inte. Eller hur, Skuggan? 😄

Vi har väl alltid kommit bra överens?

Postat
Men du har rätt, kanske dax att lägga av... annars kanske Skuggan och jag kommer överens, och det vill vi ju inte. Eller hur, Skuggan? 🙂

Vi har väl alltid kommit bra överens?

Hallå.... ska vi spela spelet eller inte? 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.