composer Postat 9 mars 2018 Postat 9 mars 2018 (redigerat) Hej! Sitter än så länge med en mic där rummet tyvärr inte är dämpat. Har fått till ett hyfsat ljud (lägger blandat speakerröst och lite sång). Tyvärr hör man dock att det är lite rumsklang på det inspelade materialet. Ska försöka dämpa bakom mikrofonen på något billigt vis , men fram tills dess undrar jag om man kan använda nån "smart" plug som kan höra rumsklang och dämpa detta? Till Logic då alltså. Redigerat 9 mars 2018 av composer
Jayway Postat 9 mars 2018 Postat 9 mars 2018 Hej! Jag tycker att man brukar kunna ta bort en del av ”rummet” i soundet med EQ. Använder du något högpassfilter? Det brukar hjälpa en del, och är ju en allmänt bra idé på sång. Skär bort allt under 80-150 Hz beroende på vad du tycker passar bäst för din röst. Själva rummet brukar höras någonstans kring 300Hz för min del, men är säkert olika. Använd en EQ (peak/dip) med hyfsat högt Q-värde, starta t.ex. kring 300 Hz, svep åt olika håll och lyssna i vilket frekvensområde rummet förstärks eller dämpas mest. Dämpa det området du hittar med en dip (kanske då med lägre Q än när du sveper, dvs ”bredare kurva”). Löser inte problemet helt, men kan minska det. Jag känner tyvärr inte till någon specialplugg.
van Caine Postat 9 mars 2018 Postat 9 mars 2018 Att få bort det i efterhand brukar bli muggigt som bäst, verkligen illa som värst. Vad du kan göra dock är att täcka väggarna med glasfiberull. Inte farligt dyrt alls, och dessutom grunden för de flesta fullständiga aukustiska behandlingar som går utmärkt att utveckla bättre i framtiden, när ekonomin tillåter. Stenull fungerar åsså, men många tycker det ger konstiga egenskaper som kan bli jobbiga att arbeta i i längden, själv minns jag bara just nu att det....lät konstigt, är väl vad jag kan säga såhär.
ostfisk Postat 10 mars 2018 Postat 10 mars 2018 Finns en del pluggar på marknaden, har dålig koll på vilka som är bra men Izotope De-Reverb och Zynaptic Unveil vet jag används av proffsen. Dessa är dyra dock. Annars kan du söka på google, typ remove reverb plugin.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.