Jump to content
Annons

Hjälp med backingtracks-system! (både audio + midi!!)

Recommended Posts

Cederick (oregistrerad)
Postat

Hallå! 

Ett av mina band har precis "utvecklat" ett system med Cubase / Laptop / Tascam-ljudkort men det känns lite overkill att ta med så mycket prylar live, och mycket kan ju gå fel.

Tanken är att vi har ett clicktrack till trummisen, ett backingtrack (endast körer och en extra oktav på gitarrmelodier ibland) som går ut till PA.

Vi använder MIDI-spår för att byta kanaler automatiskt på min och andra gitarristens förstärkare (Kemper respektive Fractal Ax8).

Problemet är att jag hittar inget som riktigt passar.

Vi har ju allting som behövs i laptop, ljudkort osv, men när man ska ut å flyga i Europa å så där (även inrikes såklart) vore det ju skönt att ha allting lite mer kompakt och failproof.

nwd8q0.jpg

2r6glcl.jpg

DESSA ÄR DOM BÄSTA ALTERNATIVEN JAG HITTAT HITTILS! 

Cymatic uTrack 24 (den i rackformat) har fördelen att den har balanserade utgångar, men å andra sidan är den mycket större och har en jävla massa utgångar jag aldrig kommer använda... Vi behöver ju så gott som bara 2 utgångar ... Men å ANDRA sidan, så kan ju denna också användas för att spela in med, vilket ibland händer. Ett band jag brukar spela in kör alltid hela bandet och har alltid vart lite begränsad av 16 kanaler på mitt Tascam US1641, men denna kan ju spela in 24 kanaler istället. 

Å andra sidan har jag också ett Behringer X32 mixerbord som kan spela in 32... så det är ju knappast så att jag BEHÖVER uTrack24 för inspelning, det blir många recording devices (jag har faktiskt en Cymatic Live Recorder 16... bra grej faktiskt!)

Cymatic Live Player 16 däremot är mer portabel (samma form som Live Recorder 16 som jag har) men den har OBALANSERADE UTGÅNGAR.

Hur gör man då, blir det inte störningar till PA-systemet då?

Hemma kan jag inte ens ha en kort obalanserad kabel till mina monitors utan att det blir en massa störningar, utan måste ha balanserat på allt.

HJÄÄÄÄLP

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.