Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tidigare använt cubase vst32 och nu uppgraderat mig till cubase sx 2.0.1, jag har fått ordning på allting utom hur jag skall lägga sends effekter. Jag har endast lyckats genom att klicka på en kanal och välja "add fx channel track". sedan har jag kunnat tilldela denna kanal en effekt och sedan i sin tur tilldela kanalen till övriga sendskanaler. Mitt främsta problem är att jag inte hör effekten när jag spelar in (sång) utan först när det är inspelat. Jag vill höra min röst med reverb etc på samtidigt som jag arbetar. Inserts effekterna har jag inte problem med. men inte heller där kan jag höra effekterna när jag lägger sång. I mitt fd cubase funkade allt detta utmärkt.

Hur skall jag göra?

Redigerat av SolSkugga
Annons
Postat

jag testade att spela in nu med direct monitoring urklickad och med en tilldelad fxkanal med reverb uppdraget på max, men det hördes fortfarande inget utav effekten när jag sjöng, först efteråt. något mer tipps?

Postat

Du kan lätt lägga till send-effekter via "fat-channel".

Tryck bara på "e"et på den kanalen du vill lägga en effekt på. Detta görs i mixern.

Postat

fat channel?? hehe, vikken menar du då? alltså menar du när jag öppnar upp vst channel mixer settings desplayen? till höger där finns ju sends och till vänster inserts. Kruxet är att klickar jag eet på edit sends så kommer det inte upp listan på alla effekter som det gör när jag klickar på i1 i2 i3 osv... men jag har löst det med fx kanaler, men hur får jag mig att höra effekten när jag spelar in??? det är egentligen mitt ända problem fnv.

Postat

Några saker att tänka på:

Dels så funkar mute/solo funktionen lite lustigt i cubase. Du kan få problem med att du inte hör reverbet om du enbart solar kanalen (för då är ju reverbkanalen mutad). I SX3 funkar det mycket bättre har jag märkt.

Anyway... När du spelar in och vill lyssna med reverb kan du inte använda direct monitoring eftersom du då gör förbi hela hostmiljön. Klicka av det och klicka på den gula medhörnignssymbolen på tracket du spelar in på så skall det nog gå bra.

Jag brukar dock lägga reverbet direkt på kanalen och inte som en send just vid inspelning (men givetvis inte på inbussen).

Tänk på att du då får en viss fördröjning som kan påverka timingen när du sjunger. Med en modern dator bör det funka om du använder ett enklare reverb. de mer avancerade tar mer kraft = mer fördröjning. Det är just därför direct monitoring är så bra - du slipper fördröjningen.

En vanlig lösning är annars att använda ett exernt reverb för medhörning. det beror dock på om ditt ljudkort kan routa ljudet så att direct monitor ljudet kan bussas ut via en extern effekt och tillbaka (de flesta ltie mer avnacerade kort kan det).

Postat (redigerat)

Tack så mkt, jag hittade medhörningsknappen!

Nu fungerar allting utmärkt. Undrar bara hur du gör för att lägga en effekt rakt på kanalen? Utan att lägga den som i1, i2 eller s1,s2 menar du?

Redigerat av SolSkugga
Postat
Tack så mkt, jag hittade medhörningsknappen!

Nu fungerar allting utmärkt. Undrar bara hur du gör för att lägga en effekt rakt på kanalen? Utan att lägga den som i1, i2 eller s1,s2 menar du?

Lägga den direkt på kanalen=Insert...

Postat

Aight. Tack för all hjälp =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.