Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skall bygga en studio i en källare och nu undrar jag följande:Vilka isoleringsmaterial är lämpliga, det som är lättas åtkomligt för mig är rockwool och isover.

Jag har förstått att ju högre densitet isoleringsmaterialet är destå bättre dämpar det lågrfrekventa ljud.  

/Mats Loman

Annons
Postat

Man brukar prata om dels ljudisolering - för att inte störa grannar eller bli störd av ljud utifrån, samt akustikbehandling - för att man ska få vettiga ljudförhållanden.

Akustikbehandling behöver i princip alla, men behöver du dessutom ljudisolera?

Hur stort rum rör det sig om, vad är det för väggar/golv/tak?

Vad ska spelas in? Trummor eller "bara" elektroniskt?

Postat (redigerat)

Tre av fyra väggar är ytterväggar. Betong + isolering + byggplatta + gips. Den tredje vägen verkar vara vanlig innervägg oisolerad. Problemet som jag upplever mest är ljud mellan våningarna, så taket bör isoleras.

Studion kommer att användas mest till gitarr + bas & elektroniska instrument, eventuellt trummor fast då blir det elektroniska i någon form.

När gitarr + bas spelas in kommer nog det i de flesta fallen vara: Instrument -> Rörförstärkare -> torpedo live (load box + impuls resonser). Ibland kanske mickat.

Just nu undrar jag mest om ljudisolering. När det är klar är det dags att fundera på akustikbehandling.

/Mats Loman

Redigerat av malo
Glömde några fakta
Postat

Storleken på rummet:

Takhöjd: 232cm (c:a)

Längd: 530cm (c:a)

Bredd: 450cm (c:a)

Jag minns inte de exakt måtten just nu (sitter på ett tåg).

/Mats

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.