Jump to content
Annons

Koppla in TV:s Optisk Ut till extern ljudkorts Optisk In?

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)
Postat

Tjena! Jag har en TV som har en optisk ut och jag undrar om jag kan koppla in den i Audient ID14:s Optical In för att få ljud sedan på dess inkopplade externa högtalare?

Är det TOSLINK man ska använda då som kabel? Jag frågar här för jag vill varken at min TV eller att mitt ljudkort ska explodera på grund av felaktig koppling! ☺️

https://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/893751-connect-tv-via-optical-id22-interface.html

Tråden ovanför är en snubbe som testade men fick massa brummande och förvrängt ljud vilket kanske betyder att det inte fungerar eller kan något ha varit ojordat?

Annons
Postat

Det är nog ganska tveksamt om det fungerar. Den optiska utgången, är förmodligen surroundkodad - och då måste du ha en ingång som tar emot surroundljud. Ljudkort med TOSlink in, brukar bara hantera SPDIF (stereo) eller ADAT (8 kanaler, som inte är kodade). Om du ställer om TV:n till att skicka ut enbart stereo, så kanske det funkar som vanlig SPDIF. Du förstör i alla fall inget om du provar, utan det enda du riskerar, är att det låter illa, så kör med låg volym för säkerhets skull... 😉 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.