Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej musikvänner,

Jag spelar nu för tiden in digitalt, via mitt Universal Audio Apollo Quad ljudkort till Pro Tools eftersom redigerings, och editeringsmöjligheterna då nästintill är obegränsade i jämförelse med hundraprocentig analog inspelning som jag sysslat med tidigare. Jag saknar dock det analoga soundet med allt vad det innebär som, enligt mig, inte går att simulera på ett tillfredställande sätt med hjälp av de ''pluggar'' som idag finns på marknaden. Jag vill helt enkelt ha äkta vara...

Hur går jag på smidigaste sätt till väga för att i ''realtid'' överföra mina 8 inspelade spår i Pro Tools, till min 8 kanalers gamla, men fantastiskt välljudande och nyservade rullbandare? Är denna process överhuvudtaget genomförbar utan ett mixerbord? Mitt gamla 24 kanalers bord fungerar nämligen idag mest som prydnad och har inte varit igång på många herrans år. Värt att nämna kanske kan vara att samtliga in, och även utgångar på bandaren är av RCA typ.

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Quaden har väl 8 kanaler ut? Bara att köra över via obalanserad tele-rca. Vill du köra över fler kanaler så skaffa en syncbox, exempelvis midi till Smpte-generator. Man kan lägga synk-kod på en av bandarkanalerna.

Redigerat av Sleap
Postat
13 timmar sedan, Sleap säger:

Quaden har väl 8 kanaler ut? Bara att köra över via obalanserad tele-rca. Vill du köra över fler kanaler så skaffa en syncbox, exempelvis midi till Smpte-generator. Man kan lägga synk-kod på en av bandarkanalerna.

Tack för ditt svar, Sleap! Det går alltså att köra ut 8 kanaler samtidigt från mitt Apollo? Jag trodde att det skulle vara en betydligt krångligare process än så. Fler än 8 kanaler är inte nödvändigt då jag alltid bakar samman alla spår i Pro Tools till totalt 8 spår. (Gammal vana från den analoga tiden.)

Postat (redigerat)

ReelToReel (samma namn som ett gammalt Marillion-album, yeah!), åtta kanaler klarar man sig lååångt på:-) Som sagt, Quaden (firewire?) har väl 8 kanaler ut och det är ju bara att köra en multikabel (eller för den delen 4 stereokablar/8 monokablar) ut från ljudkortet in till bandaren. Eftersom RCA-kontakter är obalanserade och har en lägre signalnivå, så måste man ha obalanserade kablar (dvs. signal och en jord, inte stereo-kabel) från ljudkortet. 

Redigerat av Sleap
Postat
12 timmar sedan, Sleap säger:

ReelToReel (samma namn som ett gammalt Marillion-album, yeah!), åtta kanaler klarar man sig lååångt på:-) Som sagt, Quaden (firewire?) har väl 8 kanaler ut och det är ju bara att köra en multikabel (eller för den delen 4 stereokablar/8 monokablar) ut från ljudkortet in till bandaren. Eftersom RCA-kontakter är obalanserade och har en lägre signalnivå, så måste man ha obalanserade kablar (dvs. signal och en jord, inte stereo-kabel) från ljudkortet. 

Visst gör man det! Det stämmer. Universal Audio Apollo Quad Firewire. Ett fantastiskt välljudande och stabilt ljudkort, för övrigt! Jag ska rota fram ett gäng kablar och testa. Hoppas att det fungerar, i så fall blir jag glad! 🙂

Postat (redigerat)

Berätta gärna sen om du tycket det blev bättre sen det först digitalinspelade mixats genom äkta tape!

Jag köpte en perfekt Studer 2-spårs masterbandare för att få till mina digitala mastrar varmare, eller hur jag nu ska uttrycka det. Men hur jag än höll på med det där tyckte jag det bara blev anings sämre ljud sen det passerat bandaren. 

Läckraste rubriken på länge:

"Från Pro Tools till Rullbandspelare"

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.