Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Jag har tidigare använt ett Apollo Twin Duo-interface, men sålde det.

Nu vill jag komma tillbaka till UAD, då det är ett av mina drömljudkort

Jag undrar följande:

1. Vilket Thunderbolt PCIe-kort behöver jag för att det ska fungera med min stationära dator (Windows 10)? Mitt moderkort är: ASUS Z170 PRO GAMING / AURA - ATX / Z170, jag har beställt denna tillägg: ASUS ThunderboltEX 3, kan någon bekräfta att den fungerar?

2. Ska jag köpa ett Apollo Twin eller Arrow? Personligen känner jag mig som att Arrow är en riktigt trevlig lösning eftersom jag hatar alla omvandlare / adaptrar från thunderbolt 2 till 3 och nätadapter etc. Men jag är inte säker på om det är samma omvandlare i själva ljudkortet? jag har också många plugins från UAD sedan tidigare - kommer solo vara tillräckligt?

Uppskattar svaren otroligt mycket!

Tack.

//J

Redigerat av jontah
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Du beställde thunderboltex3 utan att veta om det kommer att fungera? Borde det inte varit bättre ta reda på det först innan du beställer? Jaja det är ju dina pengar. Vet inte om svaren här kommer vara tillräckligt bra eller om någon vet eller mest ger chanssvar.  Det finns ju datanördforum där många har stenkoll på saker. Googlat och hamnat på såna förr när jag sökt svar på vissa saker.

Postat
25 minuter sedan, Die Hard säger:

Du beställde thunderboltex3 utan att veta om det kommer att fungera? Borde det inte varit bättre ta reda på det först innan du beställer? Jaja det är ju dina pengar. Vet inte om svaren här kommer vara tillräckligt bra eller om någon vet eller mest ger chanssvar.  Det finns ju datanördforum där många har stenkoll på saker. Googlat och hamnat på såna förr när jag sökt svar på vissa saker.

Jag läste på ett forum att alla thunderbolt pcie som är från Asus ska fungera med alla moderkort från Asus, men jag är lite tveksam trots allt, tänkte mest kika om det är någon här som har erfarenhet av thunderbolt pcie kort

Postat

Arrow verkar vara det rimligaste, att låsa pluggar till hårdvara som är överpris-satt känner inte jag är en bra modell dock. Kan man bara köra de pluggarna på dsp? Om man kan köra dem på native så är arrow ett bra alternativ

Die Hard (oregistrerad)
Postat

UAD är bara dsp. Lika dyra och även dyrare än många native pluggar . Sen stryper de dem så man inte kan köra så många av pluggarna för att de vill man ska köpa fler av deras ochprisdyra kort. Hoppade av det tåget för länge sen och inte ångrat det en enda sekund. De är riktiga gamar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
55 minuter sedan, Die Hard säger:

UAD är bara dsp. Lika dyra och även dyrare än många native pluggar . Sen stryper de dem så man inte kan köra så många av pluggarna för att de vill man ska köpa fler av deras ochprisdyra kort. Hoppade av det tåget för länge sen och inte ångrat det en enda sekund. De är riktiga gamar.

Jag kan bara använda UAD vid mix, innan dess så orsakar DSPn högre latency i min DAW än vad jag kan acceptera nu för tiden.  Känns i min bok stenålder. hade jag haft en laptop med lite tunnt med CPU kanske jag köpt ett UAD för att avlasta lite. 

Tycker det finns pluggar som funkar lika bra och bättre än UAD, men jag har inte riktigt blivit frälst ännu.

Men fina ljudkort är det trots allt, spelar nog ingen roll vilket ljudkort du väljer rent ADDA mässigt. Det kommer att låta fint oavsett.

Redigerat av drloop
Die Hard (oregistrerad)
Postat
3 timmar sedan, drloop säger:

Men fina ljudkort är det trots allt, spelar nog ingen roll vilket ljudkort du väljer rent ADDA mässigt. Det kommer att låta fint oavsett.

Nä ingen hör någon skillnad om det är ett som kostar 1500:- eller 7000:-. Finns mycket hype. Var det förresten inte du som gjorde ett sånt test för minst några år sen här?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
7 minuter sedan, Die Hard säger:

Nä ingen hör någon skillnad om det är ett som kostar 1500:- eller 7000:-. Finns mycket hype. Var det förresten inte du som gjorde ett sånt test för minst några år sen här?

Jorå, galet många vändor och trams. Fick ju skit föra tt jag hade en Behringer mixer för att styra volymen på lyssningen och ett semipro  ljudkort från 1999 typ.

Klassiker på forumet om jag får säga det själv. 🙂

https://forum.studio.se/topic/75693-hur-mycket-färgar-din-utrustning/

EDIT: jag ser att jag inte gett några svar i tråden så det går fint att gissa än idag. 🙂

Tips är att klicka på länken och öppna i nytt fönster, då kan man lyssna.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

edit

Redigerat av Gäst
Die Hard (oregistrerad)
Postat
2 timmar sedan, drloop säger:

Jorå, galet många vändor och trams. Fick ju skit föra tt jag hade en Behringer mixer för att styra volymen på lyssningen och ett semipro  ljudkort från 1999 typ.

Klassiker på forumet om jag får säga det själv. 🙂

https://forum.studio.se/topic/75693-hur-mycket-färgar-din-utrustning/

EDIT: jag ser att jag inte gett några svar i tråden så det går fint att gissa än idag. 🙂

Tips är att klicka på länken och öppna i nytt fönster, då kan man lyssna.

Ska kolla upp den igen. Alltid bra som påminnelse och när någon kommer in på forumet och påstår att deras dyra ljudkort är så mycket bättre.🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat
1 timme sedan, Levander säger:

Det finns också en .dll limit i Windows. Det gäller inte bara för UAD utan en hel del tillverkare. Många har stora problem med den begränsningen. När folk öppnar sina projekt är plugins borta eller också går de inte att ladda. Drabbar väl flera Daws men Cubase användare verkar ha rapporterat mest problem. 

Om jag förstått det rätt så drabbas inte Mac användare av begränsningen. 

Jo det är väl sant vad jag förstått att mac klarar mer pluggar än pc. Men det där att pluggar är borta eller inte går att ladda håller jag inte med om. Ja inte nuförtiden i alla fall. Det var mer sant förr. Dagens pc klarar ju ändå mer pluggar i ett projekt än förr. Sen går det ju alltid att frysa om datorn börjar hosta. Senaste cubase 9.5 klarar dessutom lite mer pluggar än föregångarna. Dsp var ju bra och motiverat förr med dåtidens kraftigt begränsade datorer men idag är det inget som helst nödvändigt. Idag kör folk på uads pluggar bara för att de gillar dem och det är väl okej.

Postat (redigerat)

edit

Redigerat av Gäst
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jaha okej. Jag har aldrig såna problem i alla fall tack och lov.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.