laban1 Postat 17 januari 2018 Postat 17 januari 2018 (redigerat) Hej! Har varit borta från mixandet ett tag. Har ett gammalt projekt Cubase 8, där jag har en submaster som samlar upp alla spår och skickar vidare dessa sedan till Master (stereoOut). Nu har jag glömt bort vitsen med detta upplägg, vilket tänk jag egentligen hade. Är det någon som vet vad vitsen kan vara? (har numera C9). Redigerat 17 januari 2018 av laban1
drloop (oregistrerad) Postat 17 januari 2018 Postat 17 januari 2018 Gruppkanal? Jag brukar gruppa tex gitarrer med en egen gruppkanal. Körer, Syntar, Trummor och Perc samt Bas om jag två eller fler kanaler samt leadsång på en egen grupp, etc etc Men det kanske inte var frågan.
Casperfren Postat 17 januari 2018 Postat 17 januari 2018 Det är nog för att du ville kunna sänka innan mastern så du inte klipper på väg in i mastern eller pluggar där.. 1
laban1 Postat 18 januari 2018 Trådstartare Postat 18 januari 2018 19 timmar sedan, Casperfren säger: Det är nog för att du ville kunna sänka innan mastern så du inte klipper på väg in i mastern eller pluggar där.. Ja något ditåt, men jag misstänker att det är ngt mer, fler förslag?
laban1 Postat 18 januari 2018 Trådstartare Postat 18 januari 2018 20 timmar sedan, drloop säger: Gruppkanal? Jag brukar gruppa tex gitarrer med en egen gruppkanal. Körer, Syntar, Trummor och Perc samt Bas om jag två eller fler kanaler samt leadsång på en egen grupp, etc etc Men det kanske inte var frågan. Nja inte riktigt, det är en grupp om du vill som samlar upp alla spår innan mastern, alltså en suhbmaster som går in i mastern
Casperfren Postat 18 januari 2018 Postat 18 januari 2018 Automatisering pre master pluggar Men jag vet inte vart du vill komma haha, vem vet varför du hade det, keep on mixing och fixa problem som är problem:)? 1
JakobP Postat 19 januari 2018 Postat 19 januari 2018 (redigerat) Sidechain kompressor på hela mixen ? (Om t.ex. kicken styr sidechainingen skickar du allt utom kicken till submastern, kicken får gå direkt till stereo out ?) Vild gissning... 😄 Redigerat 19 januari 2018 av JakobP
spleensweden Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Brukar göra så för att enkelt kunna köra en referenslåt som jag då skickar till sista masterbussen. Då vi gör lite enklare mastringar själv på submasterbussen vill vi inte att den ska påverka referenslåten. Då kan man höra hur långt ifrån en proffsinspelad och proffsmixad låt man är ☺️ 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 På 2018-01-18 på 19:13, laban1 säger: Nja inte riktigt, det är en grupp om du vill som samlar upp alla spår innan mastern, alltså en suhbmaster som går in i mastern Bara skapa en gruppkanal där du routar alla enskilda, om det finns några, och gruppkanaler till den gruppkanalen.
laban1 Postat 6 februari 2018 Trådstartare Postat 6 februari 2018 På 2018-01-22 på 11:49, spleensweden säger: Brukar göra så för att enkelt kunna köra en referenslåt som jag då skickar till sista masterbussen. Då vi gör lite enklare mastringar själv på submasterbussen vill vi inte att den ska påverka referenslåten. Då kan man höra hur långt ifrån en proffsinspelad och proffsmixad låt man är ☺️ Tror främst det var det här skälet med referenslyssning som gjorde att jag använde submix, hur gör ni?
Jayway Postat 6 februari 2018 Postat 6 februari 2018 2 timmar sedan, laban1 säger: Tror främst det var det här skälet med referenslyssning som gjorde att jag använde submix, hur gör ni? Jag kör med en kanonbra referensplugg som heter SampleMagic MagicAB. Man lägger den sist på masterbussen och importerar en eller flera låtar i pluggen. Sen kan man A/B-lyssna mellan referenslåtarna och den egna mixen superenkelt direkt i DAW:en, man växlar fram och tillbaka med ett knapptryck. Jag hörde om den i någon Dave Pensado-video, den kostar ca en femhundring, rekommenderas varmt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.