Jump to content
Annons

Mixa sång med vocoder?


Ken Kängström

Recommended Posts

Tjo.

Sitter här och hag kört min sång genom en vocoder med en sågtandsvåg. Jag har också distgitarrer i bakgrunden och vocodern och gurorna vill då ta ut varandra lite. Hör liksom inte vad jag sjunger. Hur jag än EQar så låter antingen gurorna skit eller så försvinner vocodern in i smeten. Några smarta tips på hur man löser detta?

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tips1: testa att lägga vocodersången i 2 oktaver för att få lite mer tyngd i den.

tips2: testa att göra vocoderslingan i ackord.

tips3: lägg på lite noise/brus tillsammans med sågtanden så blir den tydligare.

vinnartipset: skippa gitarren helt och hållet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenny:

-Testa gröp gitarrerna lite vid 2 khz och boosta vocodern motsvarande.

-Kapa typ allt under 500-700 på vocodern.

-Komprimera vocodern hårt!

-Komprimera vocoder ihop med guran -hårt över hög tröskel- och kräma vocodern.

...några spontana funderingar bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

dedacia

tips1: testa att lägga vocodersången i 2 oktaver för att få lite mer tyngd i den.

Done men det lät för mjäkigt. Vill ha den ensam.

tips2: testa att göra vocoderslingan i ackord.

Vill inte baka in melodin i syskon. Vill ha den självständig.

tips3: lägg på lite noise/brus tillsammans med sågtanden så blir den tydligare.

Redan gjort

vinnartipset: skippa gitarren helt och hållet

NÄVER

Dumb Dan

Skall prova snarast. Hör av mig om resultatet. Tackar så hjärtligt =).

Men behöver man komprimera vocodern en gång till i efterhand? Tänkte iom att jag redan komprimerat sången stenhårt innan vocodern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa gitarren..den gör ändå ingen nytta... mest oväsen..

🙂

Ett mer seriöst svar kanske skulle vara som DD säger kompression tillsammans med EQ... jag skulle nog även testa att jobba på flera band i EQ'n för att bibehålla så mycket som möjligt av gitarren/erna och vocoderns karaktär..

Vilken vocoder är det du använder?..Reasons egna?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tjo.

Sitter här och hag kört min sång genom en vocoder med en sågtandsvåg. Jag har också distgitarrer i bakgrunden och vocodern och gurorna vill då ta ut varandra lite. Hör liksom inte vad jag sjunger. Hur jag än EQar så låter antingen gurorna skit eller så försvinner vocodern in i smeten. Några smarta tips på hur man löser detta?

MVH//Kenny

Om sången är huvudsången, så höj volymen på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Dålig vocoder kommer ge skräpresultat. Vilken kör du?

2) Jag antar att du kör intern signal som carrier. Prova istället att använda en extern synt.

3) Prova dubbla carriern, dvs om du kör ett C3 så kör du även en C2 samtidigt.

Jag tror att 1) är viktigast. Du kan hålla på att ratta hur mycket du vill, men har du en dålig vocoder kommer det ändå att låta skit. Jag tror att jag har provat varenda mjukvaruvocoder på marknaden, och hittils har bara två fungerat tillfredsställande: Akai DC Vocoder och Waves Morphoder.

(Fast jag skäms lite över att säga att jag inte har provat Orange Vocoder. 😆 )

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag har provat varenda mjukvaruvocoder på marknaden, och hittils har bara två fungerat tillfredsställande: Akai DC Vocoder och Waves Morphoder. (Fast jag skäms lite över att säga att jag inte har provat Orange Vocoder. 😆 )

Sist jag använde vocoder, körde jag den som finns i Cubase. Funkade över förväntan bra. Nu var det en ganska fluffig mix, vilket självklart hjälper till en del. Men den kanske är värd att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag använde vocoder, körde jag den som finns i Cubase. Funkade över förväntan bra. Nu var det en ganska fluffig mix, vilket självklart hjälper till en del. Men den kanske är värd att testa.

Det beror ju också på vad man är ute efter. Vill man ha släpig och väsande sång där man inte hör ett ord vad som sjungs så går det bra med vilken vocoder som helst. Men vill ha den tydlighet som Kraftwerk och Telex åstadkom så behöver man en bra vocoder!

Min erfarenhet är alltså att vocodersången bli oartikulerad, väsande och oförståelig med kass vocoder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...