Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2018 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
50 minuter sedan, Neosus säger:

Kaffe & Ballerina! De e fina grejer de e de de e!  

 

En klassiker. En gofika-ikon.  Bättre än de cadburyfingrar vi hade. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men toalett taket slapp du eftersom det inte finns något 😄😳 En annan sak som är bra med norrlandsfönster är att man slipper ju att putsa dem samt att rimfrost inte påverkar utsikten nämnvärt. 😑

Ikväll e d Broa i burken.

Apropå burken. Kollade precis in sista delen i The Vietnam på SVT Play. Rekommenderas för de som vill förstå vansinnet bakom kriget. Intressant politiskt spel samt gripande människoöden. Prestige och en skam över att bli uppfattad som en förlorare. Inte så mycket mer egentligen. 🙁 Krig är btw vansinne, ingen vinner, ingen segrar. Bara förlorare om än uppdelade i de stukade som slickar sina sår och de triumfanta, paraderande. Förlorare alla. Så mycket människoliv tillintetgjorda för... vad?

D blir kpd imorn skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krig handlar väl om pengar och makt - och prestige. Religion är en förevändning. Ett maktverktyg.

Freden börjar hemma i vardagen. I den lilla världen. Menar jag i alle fall. Kan man inte hålla fred med dem i sin vardag kan man då begära att andra ska göra det i den stora världen....?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Vesuvius säger:

Handlade inte Vietnamkriget om att mota kommunismen i första hand när USA väl blev inblandade på allvar?

Ja så var det. Men det hela blev ju lättare sagt än gjort. Är ett folk tillräckligt beslutsam blir det en väldigt svår uppgift att ändra/invadera eller införa ett annat styrelse skick. Det blev väldigt utdraget och väldigt dyrt, både monetärt och i människoliv räknat. Vietnam är ett exempel, ryssens krig mot Finland under WW2 ett annat. Går man vidare i historien (vi inget lär oss av) kan man se USAs invaderingar här och där i modern tid med olika förevändningar och inte helt lyckade resultat. Dyrt och utdraget. Man undrar hur det blir när det blir Nordkoreas tur... Fast i det fallet får det kosta. Ett helt folk lider.

En väldigt intressant och välgjord serie som rekommenderas!

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Vesuvius säger:

Handlade inte Vietnamkriget om att mota kommunismen i första hand när USA väl blev inblandade på allvar?

Maktkamp alltså när kalla kriget höll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min etik på ett ungefär 

1. Kräv inte av andra det du inte själv kan leva upp till.

2. Kräver du något av andra visa själv att det är möjligt att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, Dark Of Light säger:

Å andra sidan finns det hopp om mänskligheten.

 

... eller? Offer nr 2 med sin öl är en klar favorit ☺️

Min favorit är nog killen som ska slå ner en vägg. Är det verkligen möjligt att va så korkad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...