Vesuvius Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 3 minuter sedan, Algotezza säger: Minns ni som också är lite äldre Frukostklubben i radio på lördagar? Med Gnesta-Kalle och Kaffepetter?
Algotezza Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 Povel Ramel var ofta med. Gjorde bl.a. Karl Nilsson-låten där.
Algotezza Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 Walking down memory lane... ett minne ger två andra...
Algotezza Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 3 timmar sedan, ewroL säger: Ja men jag är lur på att de bästa sångdivorna vet att tungan är allt. central. Jag skulle säga att man ska spänna tungan uppåt och bakåt i munnen i en cirkel så mycket man bara kan, det gör inget om det gör ont (ungefär som tandskötarna säger till lågstadieeleverna att det gör inget om det börjar blöda i tandköttet när du borstar tänderna). Man börjar i tungroten. "gömma" tungan från tonen, som man ska "hoppa" fram/ut. Gärna prova skrika. Det är såhär på något sätt divorna har styrka att sjunga ut dem där mastodonta tonerna. Genom en tungstyrka, en medfödd begåvning. Har man inte den medfödd så är detta sättet. Enligt jag då. Push it out through tounge strength. Rösten "lär sig" vart den varit nu. Det här är ju en övning. Att hålla tungan fixerad när man ska prestera live eller så är ju svårt. Stämbanden sitter ju i tungans rot. Så vem vet vad man bökar med här... kanske nåt bra. Tungan styr resonansen i munhålan. Jag brukar hålla på med rösten ensam hemma och utomhus på cykel.
Gäst Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 29 minuter sedan, Algotezza säger: Tungan styr resonansen i munhålan. Jag brukar hålla på med rösten ensam hemma och utomhus på cykel. Jep! Amen!
Vesuvius Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 Måste man hålla på med såna där övningar för att stärka tungan? Går det inte lika bra med grovhångel?
Algotezza Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 Tungan är en användbar muskel. Utan den inget smaksinne och inga vokaler i språket. Etc
Dark Of Light Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 Morn & kpd. 1 timme sedan, Vesuvius säger: Måste man hålla på med såna där övningar för att stärka tungan? Går det inte lika bra med grovhångel? Naturligtvis 😑
Vesuvius Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 27 minuter sedan, Dark Of Light säger: Morn & kpd. Naturligtvis 😑 Du har väl en stark röst?
Vesuvius Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 Det klassiska endagsloppet i cykel, Paris-Roubaix, går i dag med start 11.00 på Eurosport. Långa sträckor av loppet går på gamla smala vägar belagda med gatsten, vilket gör det svårkört.
Dark Of Light Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 3 timmar sedan, Vesuvius säger: Det klassiska endagsloppet i cykel, Paris-Roubaix, går i dag med start 11.00 på Eurosport. Långa sträckor av loppet går på gamla smala vägar belagda med gatsten, vilket gör det svårkört. Frågan är ju om de kommer kasta gatsten, kpd.
Vesuvius Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 1 timme sedan, Dark Of Light säger: Frågan är ju om de kommer kasta gatsten, kpd. Det har blivit lite av en tradition att vi kollar på loppet ihop. 67 km kvar nu.
Algotezza Postat 8 april 2018 Postat 8 april 2018 1 timme sedan, Neosus säger: Frågan är om det är frågan som är frågan! To be or not to be is the answer.
Recommended Posts