Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska börja köra utan mixer nu, men jag undrar hur medhörningen funkar. Emu har ju något som kallas zero-latency-monitoring, men hur funkar det? Jag vet ens inte hur jag ska få cubase att skicka ut ljudet till 2 olika ställen (en till hörluren och en till monitorerna). Hjälp!

Föresten, någon som vill köpa en splitter ny Mackie Onyx 1202 för 3600kr?

Annons
Postat

Tack! Men hur funkar det med talkback? Detta är lite för komplicerat för min lilla hjärna 😆

Postat

kan du inte routa ut den på annan väg än till monitorerna?

(jag kör min egen talkback som ett audiospår i pro-tools... men jag är ruggigt dålig på cubase, men annars kanske du kan ta in signalen direkt i 1820's mjukvarumixer?)

Postat
Men hur funkar det med talkback?

Precis som med extern mixer (kopplad till monitorer). Dra inte upp regeln, utan skicka istället hörlurslyssning via aux (pre fader i fallet talkback-mick).

Postat

Vi hade en session igår, och det var väl allt annat än lyckat tyvärr...

Iom att man INTE kan skicka flera olika signal till samma utgång (i detta fall hörlurarna), så var jag tvungen att sätta en send på huvudutgången (i patchmix) som gick till hörlurarna. Men när jag skulle justera beat/vokal-nivåerna till mikbåset, så ändrades ju följdaktligen nivåerna i kontrollrummet. Mycket störande.

Vad har jag gjort för fel?

Postat

Gör en group channel

skicka en send från de kaner du vill ha medhörning på till den groupchannelen

och sett gruopchannelens output till dina hörlurar i medhörning

då har du de nivårerna oberoende av main output

det ända jag inte fått ut den vägen är cubase egna klick

Postat

Det är väl sjukt nära iallfall med mitt kort

jag har 1.5ms i latency

annars borde det finnas någon intern mixer du kan göra en subgrupp i, vågar inte svara på det dock

Postat

Oftast kör jag på rätt tunga projekt, med massa vsti's och vst's. Sen ska det röster på också. 10ms är ungefär vad jag kan köra innan det börjar knastra.

Postat

Precis som på en extern mixer kan du tappa signal från varje kanal till en aux. Skicka sedan ljudet från den auxen till en fysisk utgång på ljudkortet. Voila! Där har du din dedikerade hörlurslyssning.

Postat

Precis som på en extern mixer kan du tappa signal från varje kanal till en aux. Skicka sedan ljudet från den auxen till en fysisk utgång på ljudkortet. Voila! Där har du din dedikerade hörlurslyssning.

Jo precis, men jag fattar inte hur jag ska göra. Jag får nog läsa lite i manualen...

Postat (redigerat)

Ok, jag har vridit upp aux-reglarna på de kanaler jag vill ha i hörluren. vad gör jag nu?

Löst. Tack för hjälpen. Det var ju hur lätt som helst egentligen, typ som på ett riktigt bord. Bara jag som är dryg 😠

Redigerat av ChrioN
Postat

Ok. Skönt att det löste sig. Jag tänkte bara tipsa om att om du vill ha tappning före regel på kanalerna måste du välja det i fönstret som dyker upp när du skapar en kanal. Jag har inte hittat något sätt att ändra det efter att en kanal blivit skapad. Hojta till om du vill ha en skiss på vad jag menar (skapade nämligen en session för att visa vad jag menade, som du isf kan ladda ned).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.