Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Då så, ska förhoppningsvis lyckats få till en enklare musik/amatör studio till våren, men det är en hel arbete till tills det är klart. 

Ska man som nybörjare bry sig om att mäta upp rummen?

Eller ska man bara köra på med och ta bort första reflexer och dempa eko till vad man själv gillar nu i början?

Redigerat av Dennis emc2
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det är väl en budget fråga.

Det finns gratis program så det enda man behöver är mikrofon, högtalare och ljudkort vilket
man förmodligen ändå kommer att behöva.  Sedan blir det avvägningar om vad som ska prioriteras.
Ska man spela in akustiska instrument och sång eller kanske bara mixa EDM? Är det inspelningen som
är det  viktiga eller lyssningen?  Oavsett så är det svårt att göra rätt åtgärder utan mätningar. Man behöver
inte köpa en speciell mätmik man kan använda en vanlig mik men den bör kunna sättas i omni-läge.

Postat (redigerat)

Har 2 rum till förfogande, budgeten är tyvärr minimal. 

Ena rummet blir ett så kallat kontrollrum med dator, monitorer etc, andra för inspelning. 

Det är först och främst akustiska instrument/sång som kommer spelas in. 

Tanken jag haft är och bygga själv i den mån det går, lite större ramar med isolering, samt mattor på golvet. 

Frågan är bara vilken isolering som är lämplig att använda? 

Redigerat av Dennis emc2
Tillägg av text.
Postat

Mätning är bra om du vill kunna se vad du har för typ av problem och hur stora de är. Du kan också se vilken effekt det som du gör har genom att mäta före och efter. Det blir också lättare att ge råd om man har en mätning att titta på om du tex har en fråga om något. Annars går det att sätta upp absorbenter på tyck, typ vid första reflektionspunkter och så, och få det helt ok!

Postat

Mattan skulle jag skippat, i alla fall om du tänker ha den där för akustikens skull. Bättre då att ha ett bart golv. Vilken isolering du behöver beror på vilken tjocklek du tänkt ha på absorbenterna. Det som är viktigt är det så kallade luftflödesmotståndet. Här kan du prova olika tjocklek och luftflödesmotstånd och se vad de har för effekt.

http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?m=6&im=1&s11=2&d11=200&v11=8200&s21=2&d21=100&v21=8200

Lade in som exempel: 20 cm rockwool flexibatts (blå linjen) vs 10 cm rockwool flexibatts (gröna linjen). (flexibatts har ett luftflödesmotstånd på 8200 kPa*s/m2)

Tryck på amend settings för att prova själv. Se till att du använder komatsu modellen, den skall ge resultat närmast verkligheten.

Om du vill kan du ladda ner Room EQ Wizard och använda deras Room Simulator för att få en ungefärlig bild av hur ljudet kommer att påverkas av absorbtionen.

Postat (redigerat)

Tack för länken, den kommer vara kul och utforska. 

Behöver inte en mik kalibreras mot programmen som ska användas? 

Tanken med mattan är att jag hör ett nästan metalliskt efterklang om jag klappar med händerna (dock mindre påtagligt med andra ljud) och det försvinner om jag står på en större matta. Kan visserligen ha något med min tinnitus att göra, men även andra har oppserverat samma fenomen. 

Får förbereda inför nyårs firandet nu, önskar alla ett Gott Nytt År! 🙂

Redigerat av Dennis emc2
Stavfel
Postat

Micken behöver inte kalibreras mot programmet utan mot sig själv så att säga. En mick kalibreras genom att dess frekvensrespons mäts upp i ett labb och sedan skapas en kalibreringsfil som motverkar dippar och toppar och gör micken mer rak i sin respons. Denna har jag:

https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1 Funkar alldeles utmärkt.

Grejen med mattor är att de absorberar endast de höga frekvenserna, dvs den "EQar" reflektionerna istället för att ta bort dem/sänka dem i volym. Så paneler i taket är alltid bättre. Tänker du skippa dem dock så kan mattan vara där.

Gott Nytt År själv! 🙂

• Gilla 1
Postat

Inte så dyrt med en mik men ändå en kostnad, kör nog på det mest självklara för monitorerna ett tag, så får vi se hur pass det utvecklas och vilka problem jag får. ☺

För inspelning av akustiska instrument och sång, bör man bygga ett "sångbås" eller vad rekommenderas där?

Tänker både för och få bort en del av rummets bidrag och kanske minska lite på utifrånkommande ljuds bidrag till inspelningen. 

Utifrån kommande ljud räknar jag inte med rå på allt för mycket, om jag fått för mig rätt så behövs det att man addera en hel del massa till rummet för och rå på det, eller ett rum i rummet, vilket inte är aktuellt. :/

• 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.