Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

För X antal år sedan köpte jag min första mikrofon, en AT2020, som jag kör genom ett externt ljudkort från M-audio. Det har funkat mycket bra men nu känner jag att det är dags att komplettera med en andra mikrofon. Anledningen till att jag vill skaffa en till mikrofon är för att jag spelar in akustisk gitarr och sång samtidigt samt för att kunna spela in och mixa dessa på två separata kanaler. Bor i en studentlägenhet på 22 kvm och har inte så stora möjligheter till att ljudanpassa rummet så... 

Jag har funderat på om en dynamisk mikrofon hade varit att föredra framför en (till) kondensator mikrofon. Jag hade tänkt att ha min AT2020 till gitarren och en dynamisk till sång för att minimera att "sång-micken" plockar upp för mycket av gitarren. Låter det som ett sunt resonemang? 

Har kikat lite på SM57 från Shure men har läst mig till att den kanske inte är optimal till sång(?).

Min budget är 1000-1500kr men skulle kunna sträcka mig till 2000 kr om man får en mycket bättre mick för pengarna.

Vad tror ni, en till kondensator eller en dynamisk. Några tips? 🙂

Tack på förhand!

Redigerat av Fanti
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

SM57 saknar inbyggt puff filter. Shure Beta58 är en bra dynamisk för sång och går att använda till annat och den går väl in i budgeten.  Har man inte bra akustik så är en dynamisk ett mycket bra alternativ.

Postat
2 minuter sedan, pme säger:

SM57 saknar inbyggt puff filter. Shure Beta58 är en bra dynamisk för sång och går att använda till annat och den går väl in i budgeten.  Har man inte bra akustik så är en dynamisk ett mycket bra alternativ.

Tack, ska spana in Beta58! 🙂

Man skulle ju kunna sätta ett externt filter framför micken. Men då kanske man inte uppnår samma effekt 😲?

Postat

Gjort bra gitarrinspelningar med sm57. Inte provat till sång. Använder beta58 live och den har använts av många för att få bra sånginspelningar. Funkar säkert galant till acken också! En annan fördel med dynamisk mick är att du kan ha den i handen samt att rummet inte tas upp lika mycket. Låna hem bägge och prova o jämför vetja 🙂

Postat

Jag tror du tänker lite fel, eller tvärtom ang läck. Det brukar läcka mer sångljud ner till gitarrmicken än gitarrljud upp till sångmicken, för mig i alla fall. Men när jag använt en mick med dubbla membran och kört den i figure 8 framför gitarren och haft den "döva" sidan riktad upp mot munnen har man nästan inte kunnat höra nån sång alls i gitarrmickens spår.

Jag tror inte att en ak gitarrs ljud läcker in störande mycket i sångmicken, om du inte har den väldigt långt bort.

Ibland tycker jag det är mycket lättare att få rätt takt o feeling på en låt om jag spelar gitarr o sjunger samtidigt. Man kan göra så, sen spelar man in bara gitarren med samma spelsätt, fast bättre ändå på ett nytt spår. O sen sjunger man en gång till det nya spåret, då kan både ljud o framförande bli lite bättre ändå än den första tagningen.

Ibland om jag gjort sångpålägg till rockiga låtar har jag hängt på mig elgitarren o härjat lite med den utan att ha den ikopplad. Då har det känts lite mer live. 😉 

Postat
12 timmar sedan, Guitar Nilsson säger:

Jag tror du tänker lite fel, eller tvärtom ang läck. Det brukar läcka mer sångljud ner till gitarrmicken än gitarrljud upp till sångmicken, för mig i alla fall. Men när jag använt en mick med dubbla membran och kört den i figure 8 framför gitarren och haft den "döva" sidan riktad upp mot munnen har man nästan inte kunnat höra nån sång alls i gitarrmickens spår.

Jag tror inte att en ak gitarrs ljud läcker in störande mycket i sångmicken, om du inte har den väldigt långt bort.

Ibland tycker jag det är mycket lättare att få rätt takt o feeling på en låt om jag spelar gitarr o sjunger samtidigt. Man kan göra så, sen spelar man in bara gitarren med samma spelsätt, fast bättre ändå på ett nytt spår. O sen sjunger man en gång till det nya spåret, då kan både ljud o framförande bli lite bättre ändå än den första tagningen.

Ibland om jag gjort sångpålägg till rockiga låtar har jag hängt på mig elgitarren o härjat lite med den utan att ha den ikopplad. Då har det känts lite mer live. 😉 

Okej, så du menar att jag skulle kunna använda två kondensator mikrofoner utan att stöta på några större problem? 🙂

Och tack för inspelningstipset! 

Postat (redigerat)
4 timmar sedan, Fanti säger:

Okej, så du menar att jag skulle kunna använda två kondensator mikrofoner utan att stöta på några större problem? 🙂

Och tack för inspelningstipset! 

Ja det tycker jag nog... Om du inte är ute o sjunger live då o då o behöver en dynamisk mick till det. Jag har en riktigt bra o dyr Milab dynamisk mick jag sjunger live i, och har testat att spela in sång med den även i studion, och visst låter den bra där med, men det blir inte alls samma mustiga ljud som med en stormembranare.

Jag skulle ha letat upp nån beg mick som är lite bättre än den du redan har. En sån här kan du koppla om så den blir cardioid (riktad lika som den du har) omni (tar upp runt åt alla håll) eller figure 8 (tar upp åt två håll o blir döv åt sidorna) Den är väldigt användbar till typ allt, på Rödes hemsida brukar det finnas skitfina exempel på hur den används till sång, trummor mm

https://vend.se/427047-rode-nt2-a

Men har du en kraftig rocknrollröst kanske en sån här är bäst? Använd av både Michael Jackson o Metallica. Den är ju dynamisk och tar inte upp en dålig rumsakustik.

https://vend.se/426474-shure-mikrofon-sm7b

Såg även denna, de brukar få jättefina omdömen.

https://vend.se/426559-blue-baby-bottle-studio-microphone-shock-mount-box

Googla o läs om dom, det är lite mysrys bara det i vintermörkret

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.