Nikolaus Postat 25 december 2017 Postat 25 december 2017 (redigerat) Jag har Cubase och Kontakt. Problemet är att de flesta basljud som jag har i Kontakt låter så breda. Vad kan man göra för att få de att låta mer mono? Redigerat 25 december 2017 av Nikolaus
Die Hard (oregistrerad) Postat 26 december 2017 Postat 26 december 2017 (redigerat) Bounca ned i mono helt enkelt och importera igen. Sen om du vill ha bara lite mer bredd på monospåret så kan du bounca med split channelsvalet och bredda manuellt med de två splittrade spåren. Annars kan man använda en en stereobreddare om man bara har ett monospår. Det är precis så man även gör med syntar i mixar eftersom syntar tar upp allt för mycket bredd i stereo. När det gäller bas är det samma sak även om bas alltid spelas in i mono så är det t ex inte ovanligt inom tyngre rock och metal att man vill få lite mer bredd i basen som även då gör att gitarrerna låter än större genom just använda stereobreddare. Redigerat 26 december 2017 av Die Hard
van Caine Postat 26 december 2017 Postat 26 december 2017 Kanske dum fråga då jag inte jobbar med mjukvarusynthar själv, men går det inte att skapa monospår för synthar på samma sätt som man gör för ljudkanaler och effektkanaler?
Die Hard (oregistrerad) Postat 26 december 2017 Postat 26 december 2017 Hur tänkte du då? Monoknapp på själva synten?
Nikolaus Postat 1 januari 2018 Trådstartare Postat 1 januari 2018 Verkar fungera med en stereobreddare på instrumentkanalen (dra ner till 0). Känns jobbigt att behöva mixa ner till mono när man inte ens har kommit på hur basen ska spela.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.