Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har Cubase och Kontakt. Problemet är att de flesta basljud som jag har i Kontakt låter så breda. Vad kan man göra för att få de att låta mer mono?

Redigerat av Nikolaus
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bounca ned i mono helt enkelt och importera igen. Sen om du vill ha bara lite mer bredd på monospåret så kan du bounca med split channelsvalet och bredda manuellt med de två splittrade spåren. Annars kan man använda en en stereobreddare om man bara har ett monospår. Det är precis så man även gör med syntar i mixar eftersom syntar tar upp allt för mycket bredd i stereo. När det gäller bas är det samma sak även om bas alltid spelas in i mono så är det t ex inte ovanligt inom tyngre rock och metal att man vill få lite mer bredd i basen som även då gör att gitarrerna låter än större genom just använda stereobreddare.

Redigerat av Die Hard
Postat

Kanske dum fråga då jag inte jobbar med mjukvarusynthar själv, men går det inte att skapa monospår för synthar på samma sätt som man gör för ljudkanaler och effektkanaler?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Hur tänkte du då? Monoknapp på själva synten? 

Postat

Verkar fungera med en stereobreddare på instrumentkanalen (dra ner till 0). Känns jobbigt att behöva mixa ner till mono när man inte ens har kommit på hur basen ska spela.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.