Jump to content
Annons

Är det värt att gå upp till 16gb ram?


Iternity (oregistrerad)

Recommended Posts

Iternity (oregistrerad)

Hej bullen! Jag fick erbjudande att köpa 2x8gb ramminnen till min laptop. Samma hastighet på minnena men alltså dubbla mot vad jag har idag. Är det för overkill med 16gb? Jag kör då och då mycket syntar och andra virtuella instrument. Eller är det bättre att lägga pengar på annat? 900kr skulle jag få betala för minnena. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

16 GB är väl mer eller mindre standard, men RAM är ju ingen flaskhals på samma sätt som övriga komponenter är. Problem uppstår bara om du märker att användning av diverse VSTs och synthar upptar så pass mycket RAM att du de facto slår i taket. Om det finns tillräckligt med headroom kommer extra RAM sannolikt inte att göra någon skillnad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag slagit till omedelbums. Jag vet inte vad du har för krav, men ju mer man kan hålla datorn ifrån att använda swap-filen, desto bättre kommer saker förmodligen att gå. Dock får man vara beredd på att det här inte är en uppgradering av samma typ som exempelvis att uppgradera processorn, där skillnaden känns direkt. Skillnaden här är, om du använt mycket swap i bakgrunden tidigare, att saker inte nödvändigtvis kommer gå snabbare, men smidigare och med färre risker för att datorn behöver börja joxxa med hårddisken i onödan.

Själv kör jag 16 i min studiodator just nu, men det kommer bli 64 inom kort, och jag kommer behöva det.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...