Lindblom Postat 11 december 2017 Postat 11 december 2017 (redigerat) Hej, I mitt pågående bygge står jag nu inför att täppa igen två djupa fönstergluggar eftersom ljud går rakt genom glasbetongen. De är c:a 90cm djupa och 60x50cm mot rummet och smalnar av inåt. Detta är den enda kontakten utåt, så kommer vara en del skillnad i temperatur = sannolikt en del fukt. Min konkreta fråga är: Hur isolerar man bäst dessa gluggar med material som inte har så lätt att mögla? Tankarna just nu är gips kombinerat med högsta möjliga densitet stenull. Jag skulle vara mycket mycket tacksam för era tankegångar. Mvh. Kristofer Redigerat 11 december 2017 av Lindblom
Die Hard (oregistrerad) Postat 11 december 2017 Postat 11 december 2017 Det är nog bättre att du frågar någon snickare eller i någon kunnig i i någon byggbutik. Det behöver göras helt korrekt och finns inte uttrymme för misstag. Här kommer du bara få amatörgissningar. Minsta fel så är det kört.
Lindblom Postat 11 december 2017 Trådstartare Postat 11 december 2017 Det skall jag absolut göra, tack för tipset. Däremot tror jag många här har bra koll på vad som är bäst ur ljudisoleringssynpunkt.
wellness music Postat 11 december 2017 Postat 11 december 2017 (redigerat) Så här gör du: Regla 45 x 45 runt om i fönstersmygen så du får en ram att skruva gipsen i. Se till att få in ordentligt med mjukfog mellan regel och puts. Fyll halva djupet med Flexibatt stenull. Gipsa sedan 3-4 lag gips som skruvas i 45 x 45. Täta med mjukfog mellan gipset och putsen. Gipsen är nog tillräckligt difusionsöppen för att klara kondensen i detta fall. Vill du vara på den säkra sidan kan du göra en demonterbar servicelucka genom att limma gipsen mot en plyfa så du får en stabil sandwichkonstruktion som du skruvar mot 45 x 45 med en EPDM kronlist emellan. Redigerat 11 december 2017 av wellness music
Lindblom Postat 17 december 2017 Trådstartare Postat 17 december 2017 Tackar och bockar.. det låter verkligen som ett bra sätt. Kort följdfråga.. Mjukfog - är det att likställa vid Silikon? Latex med silikon eller något annat.. anti-mögel-behandling är säkerligen bra att ha med?
Lindblom Postat 25 december 2017 Trådstartare Postat 25 december 2017 Gluggen som inte skall ha ventilation utan helt blockeras tänkte jag mig att göra så här sett från sidan: Mot fönstret monteras 45x45 ram och en likadan fast större en bit in från valvets yttre kant. Dessa fylls med högdensitet stenull (mörkare i bild) för att undvika lufthål. Därpå monteras 6 lager gips från fönstret mot bägge ramarna - följt av en skiva tung stenull till 'innåt' för ytterligare massa. Slutligen 2 lager lös glasull ljud kan få bli värme i samt relativt fet luftspalt. Ytterligare stegvis illustration: Klicka för större Vad tror ni - Är detta optimalt för att ljudisolera gluggarna för att slippa väsen från gatan / väsnas ut det som läcker genom mitt skal?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.