Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Jag har två stycken olika mikrofoner som jag kopplar med XLR rätt in i mitt ljudkort. Problemet jag har däremot är att de inte plockar upp allt ljud då jag sjunger. Mitt i en sångslinga så kan det låta som att ljudet helt enkelt inte fångas upp som att jag exempelvis backat fem meter och sedan går tillbaka. (Dålig beskrivning kanske).

Min fråga är så ledes om det finns någon hårdvara eller dylikt som jag kan ha mellan mikrofonen och ljudkortet som "normaliserar" ljudnivån?

Tackar på förhand

Annons
Postat

För att förenkla för mig själv har jag en fotpedal som heter TC-Helicon Harmony Singer mellan min Shure SM7b och mitt Roland dual-capture ex. Jag köpte den mycket som extra mickförstärkning, även om ljudkortet funkar rätt ok ändå.

Den har en del automatiska funktioner som ger ett välpolerat ljud som jag i efterbearbetningen inte behöver jobba så mycket med. Pedalen har någon slags adaptiv(?) EQ som justerar ljudet, gate, de-esser, compressor. Dessutom har den ett mick-gain-vred på sidan, som den senaste varianten av samma (men numera plastiga) pedal tyvärr saknar och då har automatisk gain som inte verkar fungera helt tillfredsställande. Den har också inbyggt eko, och gitarrstyrda harmonier.

Jag behöver inte göra så mycket mer med ljudet, annat än att komplettera med eko och eventuellt lite högpassfilter i mixen. Harmonier använder jag inte så ofta vid inspelning.

TC-helicon har bla även en Mic Mekanic som istället för harmonier har delay och pitchcorrection. Den har dock också nyligen uppdaterats med mer plast och avsaknad av gain-vred. Leta efter en äldre begagnad om det låter intressant.

Postat

Instämmer! Det ska fungera ok med micken inkopplad i ljudkortets mikrofoningång.

Det låter som om du kanske har en kabel som glappar - eller som knuff säger, så kan micken eller preampen i ljudkortet vara trasig. Om ljudkortet kopplas in på USB och får sin strömmatning därifrån, så kan det också vara trassel med strömförsörjningen på den USB-porten, så du kan testa andra USB-portar alternativt sätta separat strömförsörjning till ljudkortet, om det finns möjlighet till det.

Postat

Jag tror att det mycket väl kan vara så att mikrofonen inte får tillräckligt med strömmatning ifrån ljudkortet. Jag har en Roland Quad-Capture och den tar enbart ström ifrån usb-porten. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.