Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis gjort klart min första låt i Fl Studio och har nu brännt ut den på skiva, men när jag lyssnar på den i min stereo så låter den inte alls likadan som den gör i datorn förutom när jag lyssnar med hörlurar utifrån stereon(vilka jag också använder till datorn). Vissa ljud låter som om man har pitchat upp dom och det blir en väldig delay i hela låten, vad ska jag göra för att få det att låta bra eller kan det vara hörlurarna som gör skillnaden så stor mellan dom och högtalarna?

Annons
Postat

Kolla om du har nån konstig EQ inställning på ljudkort's menyn. Det brukar ofta kunna spöka till det producerade ljudet.

• 3 månader senare...
Postat

Eftersom du säger att det låter samma i lurarna från bäda ställerna så är det helt klart dina dator högtalare det är fel på! Det gäller att du har ett så rakt och ofärgat ljud som möjligt när du gör musiken (helst ett par studio monitorer, men palla pröjsa 😄) Så se till så att du som sagt inte har massa knasig Eq utanför själva Fl 😛

Postat (redigerat)

Grattis, du har just trampat upp på filosofin om mastering; kompromissernas konst. Det gäller att hitta EQ- och kompressor-inställningar som funkar på så många olika system som möjligt.

Två saker kan jag bara säga; det finns inga genvägar, och det finns inga raka recept på hur man gör.

Men som sagt, bra lyssningsapparatur är alltid bra, men sen handlar det mer än ofta om att lära känna sina högtalare/hörlurar. Ett annat tips är att lyssna på så många olika system som möjligt innan du "godkänner" din master.

/Daniel

Redigerat av D Vibe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.