Jump to content
Annons

Pedaler till ljudkort??? hjäälp!

Recommended Posts

Bellebelic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjenare! Vet inte om ja lyckats ta mig till rätt forum här men testar o ställa mina frågor. Har ägt en UX-2 från line 6 innan och spelat lite gura via den på ammatör nivå. Sysslar ej mycket med inspelning men kan hända att jag vill detta i framtiden. Hur som haver behöver jag bestämma mig för ett nytt ljudkort då min UX-2 är trasig och jag har lite preferenser som jag inte lyckas hitta svar på när jag googlat och hört runt lite. 

Har köpt mig ett par "Yamaha HS8" samt en "Focusrite - Scarlett 2i4 2nd Gen"
Är det möjligt att koppla en switch/ fotpedal för att kunna använda i t.ex amplitube o dylikt? Podfarm/guitar rig. Vart kan man köpa en sådan isåfall och hur bär jag mig åt?

Redigerat av Gäst
Annons
Postat
På 2017-12-01 på 18:53, Bellebelic säger:

...Är det möjligt att koppla en switch/ fotpedal för att kunna använda i t.ex amplitube o dylikt? Podfarm/guitar rig. Vart kan man köpa en sådan isåfall och hur bär jag mig åt?

För att styra mjukvarustärkare o effekter använder man en pedal/switch som pratar midi, kolla här: Thomann MIDI Footswitches 

Själv använder jag en Behringer FCB1010 och är mycket nöjd 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Behringer FCB1010 blev riktigt trevlig med UnO uppdateringen.

Postat
4 timmar sedan, JakobP säger:

För att styra mjukvarustärkare o effekter använder man en pedal/switch som pratar midi, kolla här: Thomann MIDI Footswitches 

Själv använder jag en Behringer FCB1010 och är mycket nöjd 🙂

Har kollat lite på den nu. Finns ju en port för midi till ljudkortet jag skaffat mig så verkar ju kalas på det sättet. Undrar bara om detta är något som går att köra via amp simulatorer och vilken skulle du rekommendera isf? Har kört på amplitudes grejer länge nu o gillar dom. Kan man mappa dessa till ett sådant program så en amp eller en effect går till dom man har på enheten  eller är det endast berhingers inbyggda amps som fungerar? 

Är väldigt ny på stuiobyggefronten kanske ska omformulera frågan ^^ Är det så att man kopplar denna direkt till ljudkortet. Så spelar man via de inbyggda stärkarna eller fungerar denna även till sådana program där man kan ratta runt på ljudet själv och sedan "spara" ljud eller effecter på de olika kanalerna. Undrar även om ja ska koppla mina HS8 ut via denna eller om de fortfarande ska kopplas in i ljudkortet också. Tack så jättemycket för svaren! 

Postat

Såg nu att det fanns en hel del videos på youtube om hur man mappar alla interface 👍 undrar endast bara om vilka program tycker ni är bäst för gitarr ljud och har ni några tips på inspelningsprogram som är lätta att lära sig? Sen fortfarande så undrar jag om man bara behöver koppla denna Behringer FCB1010 med midi till ljudkortet o sedan dra högtalarna ut på baksidsn av ljudkortet 😄

Postat

Finns så många gitarrpluggar, finns fler gamla trådar här på forumet oxå om du söker lite. Använder mest gitarrpluggarna som följer med Logic, men också lite Guitar Rig, låter ok tycker jag. Men det finns så mycket, googla och läs ! 🙂 Behringern kopplar du till ljudkortets midi in, och högtalarna till utgångarna på ljudkortet, ja. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.