Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det har skrivits trådar i ämnet tidigare genom åren, men det har hänt väldigt mycket det senaste, och inget av vad som diskuterats förut betyder längre något, så jag startar ny tråd från scratch.

Vad jag är ute efter är alltså en fullständigt neutral EQ så långt som möjligt. En EQ som både hanterar alla frequenser exakt och pålitligt, samt inte lämnar läbbiga artefakter i form av ghosting, distorsion, muffling, eller andra otrevliga avtryck.

Hittills har jag jobbat väldigt mycket med FabFilter Q2, men ju mer jag jobbar med det, desto jobbigare blir bristerna i pluggen, särskilt det trubbiga ljudet och dåliga upplösningen i mellanregistret. Höjer jag exempelvis 1KHz, så ska det åsså bara vara 1KHz & den omedelbara omgivningen som höjs, inte nån konstig bula i ljudet som mest påminner om lock för öronen.

Väntar förvisso spänt på SliceEQ, som verkar kunna bli ganska nice av allt att döma, men den ligger ju en bit i framtiden, så i väntan på vad den kommer leverera så kollar jag upp fler alternativ. Kraven jag har är - förutom god och pålitlig upplösning och karaktär - att den ska vara fullparametrisk, ha minst 4 men helt 8 eller fler band, traditionella men parametriska shelving och bell-band, high-pass/lowpass, samt mycket gärna riktigt snäva notch. Och det måste vara i VST 3. 2.4 funkar visserligen, men jag vill ogärna tvingas frysa allt hela tiden bara för en EQ.

Vad jag inte vill ha är analoga moduleringar med karaktärer. Rent som i ett biohazard-laboratorie ska det va.

Vad finns det ute som skulle kunna göra mig lycklig här?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror inte du kommer att hitta något. Det blir alltid sidoeffekter.  Man kan göra filtren skarpare, men då "ringer" de mera. Man får också problem med symmetrin, det man man göra bättre men det blir i stället latens. Så, blir det perfekt i ena änden så får man vänta oändligt länge i den andra.  Jag antar att du vill höra resultatet?

Postat

Jag vet inte riktigt hur du menar med att höra resultatet, hela vitsen är ju att få ett resultat som låter bra, men i stora hela har du inte fel. Hittills har digitala EQ'ar haft rent extrema trade-offs för att kunna drivas något sånär processor-ekonomiskt och realistiskt på en vanlig PC. Fram tills bara för några år sen så lät precis alla, även de "bra" EQ'arna skit, men det fanns (finns) analoga som låter grymt, med luftig diskant, fast bas, och ett knivskarpt mellanregister. Första EQ'n som jag inte hatade var Q2, och den är fortfarande inte dålig, men den är inte fantastisk heller. Första gången jag hörde en EQ som faktiskt imponerade på mig, var en BrainWorkx. 1KHz var verkligen 1KHz, och de band man höjde i lyfte verkligen bara det man ville, utan otrevliga bieffekter vad jag kunde höra då. Dock får alla BrainWorx pluggar mitt Nuendo att kuka ur fullständigt, så det finns inte ens på radarn att installera fler av dem just nu, ens för att testa.

Efter att blivit mucho imponerad av bland annat Slate och Dolby, så vill jag gärna tro att det även ska börja komma ut mer pålitliga EQ's av den typ man hittar i exempelvis Pyramix och Avid även i VST - Pluggar som inte behöver förlita sig så hårt på gamla usla kompromisser längre och istället utnyttjar den feta processorkraft som finns tillhanda även för små pengar nu.

Redan SSL's EQ tyckte jag gjorde ett föredömligt resultat, och den är typ 10 år gammal. Man tycker att det borde finnas fler som faktiskt tar det här på allvar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du provat linear phase mode i FabFilter Q2? 

Det gör skillnad med att köra linear phase mode.

Postat (redigerat)

Använder ProQ2 mycket.

Här är ett enkelt och kanske lite billigt trick: när jag vill att 1 kHz bara ska påverka 1 kHz (och närliggande) stänger jag av gainkompensationen.

Och när jag vill ha mer "analog" respons från EQn brukar jag välja Kush Electra. Färgar en hel del, skapar övertoner och kan ge ett skönt honk i mellanregistret. 

Redigerat av joachime
Postat

Det känns som det finns ypperligga eq plugins idag. Linear phase som folk nämner gör susen om det ska låta "rent" . Hittar du inte vad du letar efter skulle jag gå tillbaka till mixstadiet och försöka sätta mixen bättre. Inget ont menat men möjligheterna är stora idag och man kan nog knappast skylla på "dåliga" plugins om man inte når önskat resultat. 

Snäva filter låter ju oftast konstigt och är något jag verkligen försöker hålla mig borta ifrån personligeb och använder det endast om något peaker på något konstigt sätt, t.ex gitarrens 4khz surr. 

Vill du ha mer färg och att det ska låta dyrt så kan jag rekommendera A Design nails Hammer eq, hårdvaran är kanon men finns även i plugin form. 

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jösses att Flux tar så saftigt betalt för sina pluggar ännu. Jo är de så dyra så måste de ju vara bättre och så proffsiga :rolleyes:

Postat

Goder morgon! Sitter i mix just nu, men försöker vara så aktiv jag kan. Tyckte jag såg nån inställning för att få notifikationer på poster man följer så jag inte ska missa framöver.

Anyway, 

Just nu så har jag främst tre EQ'ar för olika ändamål: Q2 för basen och lågmidden, men har dåligt melanregister. Låter ullkofta i de högre registren. Hade en bra BrainWorx innan nåt hände med dem, men kör SSL EQ för mellanreigster just nu. Basen låter dock ful och diskanten knastrig. Och Sie-Q för diskanten. Den låter iof nice över lag, men bristen på precision är ett problem. Fantastisk till att höja luften med dock.

Jag har ögonen på en BrainWorx EQ som, enligt demos jag sett SKULLE kunna vara vad jag letar efter, och inväntar nyfiket Kiloheart's SliceEQ, som släpps den 14'e. Jag har hört mycket bra om deras CarveEQ, men jag gillar inte graphical EQ's, så den går bort.

På 2017-11-28 at 06:40 drloop sa:

Har du provat linear phase mode i FabFilter Q2? 

Det gör skillnad med att köra linear phase mode.

Jajjemän, men inte ens den var riktigt där jag vill, även om den är klart bättre än non-latency. Mixar dock mest i Natural Phase just nu, fick jobbiga artefakter i Linear.

23 hours ago joachime sa:

Använder ProQ2 mycket.

Här är ett enkelt och kanske lite billigt trick: när jag vill att 1 kHz bara ska påverka 1 kHz (och närliggande) stänger jag av gainkompensationen.

Och när jag vill ha mer "analog" respons från EQn brukar jag välja Kush Electra. Färgar en hel del, skapar övertoner och kan ge ett skönt honk i mellanregistret. 

Det där har jag inte haft några problem med, jag har den funktionen permanent avstängd. Sen höjer jag väldigt sällan så mycket i midden att det skulle påverka mycket, brukar främt föredra att sänka basen och diskanten för att nå såna effekter.

Och det är övertoner- och undertoner jag försöker undvika.

16 hours ago crillemannen sa:

Det känns som det finns ypperligga eq plugins idag. Linear phase som folk nämner gör susen om det ska låta "rent" . Hittar du inte vad du letar efter skulle jag gå tillbaka till mixstadiet och försöka sätta mixen bättre. Inget ont menat men möjligheterna är stora idag och man kan nog knappast skylla på "dåliga" plugins om man inte når önskat resultat. 

Snäva filter låter ju oftast konstigt och är något jag verkligen försöker hålla mig borta ifrån personligeb och använder det endast om något peaker på något konstigt sätt, t.ex gitarrens 4khz surr. 

Vill du ha mer färg och att det ska låta dyrt så kan jag rekommendera A Design nails Hammer eq, hårdvaran är kanon men finns även i plugin form. 

Enkelt svar på första punkten: Vi snackar EQ här. EQ som man kan lyssna på i Solo-Mode. Mixen som helhet har ingenting med de enskilda spåren och deras processorer att göra. Och att pluggarna har tagit ett monstersteg uppåt jämfört med tidigare betyder fortfarande inte nödvändigtvis att de kan tävla med gamla analoga fullprofessionella moster. Men vi är utan tvekan på väg dit.

Punkt två: Jag är inte ute efter snäva filter förutom till Notch. Jag är ute efter filter som inte färgar eller påverkar någonting som inte är de avsedda frequenserna.

Punkt tre: Jag vill inte ha färg, jag vill ha exakthet. Eller jaa, ibland är färg nice får jag medge. Den här posten handlar om total neutralitet, men kollar upp Hammer EQ vid tillfälle non the less! Tack för tipset.

13 hours ago ostfisk sa:

https://fluxhome.com/project/epure/

Denna gör nog det du efterfrågar. Finns gratis licens där du kan prova EQn en tidsbestämd period. Kanske är vad du letar efter. 🙂

Danske! Ska kolla upp :-)

Postat (redigerat)

Ah, hittade länken till den jag var mest sugen på just nu :-)

Ska testa trial-versionen när det här projectet har ett uppehåll, får se hur den står sig i verkliga livet. Och ifall den dödar Nuendo igen.... Eller så testar jag den efter att jag köpt Nuendo 8-uppgraderingen.

https://www.plugin-alliance.com/en/products/bx_digital_v3.html

Redigerat av van Caine
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
På 11/28/2017 på 16:03, crillemannen säger:

Snävt är kärvt. Om man inte vill skapa weird grejer eller som du nämner gitarrfissel. Själv har jag en magnifik röst med extrem 3kHz på vissa toner och vissa vokaler. Då tar jag fram en gratisplugg som jag gillar. Finns att köpa i en fin version också. Lite CPU törstig men jag använder den nästan bara på min sång. Parallel dynamisk EQ/kompressor.

http://www.tokyodawn.net/tdr-nova/

nova-3.png

Redigerat av drloop
Postat

Huh! Har inte installerat demon än, men lite lyssnande på en Rysk YooToob-kanal fick mig allvarligt att klura på om inte Flux Epure 3 verkligen är svaret på mina böner just nu! Där körde han iof samplingar han filtrerade, och där existerade inte diskanten jag kan få ur mina Sennheiser/Schoeps/DPA-baserade inspelningar genom fullständig Prism-signalväg (=tekniskt sett renaste signal möjligt), men bas och mid verkade filtret klara galant så långt som är realistiskt att begära av en EQ idag. Skulle inte diskanten vara i samma klass så skulle jag ärligt talat bli väldigt förvånad. Faktum är att, när han höjde den kraftigt på ett instrument, så lät det fullständigt precis vad jag hade förväntat mig! På det bra sättet! :-D
Blir att testa demon under några veckor när jobbet lugnat ner sig lite & jag kan fokusera mer på det, och jag tänker testa BrainWorx bx-Digital 3 samtidigt för att se vilken som är bäst för mina ändamål, men nu börjar vi komma nånstans :-)

Postat

Även genom YooTood-tarmvridande usla algorithmer så låter den imponerande. Den gör sitt jobb - nothing more/nothing less. Precis som det ska vara. Ska bli fett intressant att testa in person!

• 8 månader senare...
Postat

Vore god ton att återkoppla här nu när tid har gått och jag fått testat en massa förslag!

Brainworx EQ, som jag var sugen på först, blev aldrig av. Jag litar inte på deras stabilitet, och nu när jag har bättre diskantlyssning så hör jag en hårdhet i många av deras produkter jag inte tänkt på förut. Oh well, kanske testar senare, men får ta det då.

Vad jag däremot gjorde var att registrera och ladda ner Air EQ och Epure 3 samtidigt. Tänkte bästa sättet är ju att ställa dem mot varandra i faktiskt arbete. 
Mitt omedelbara intryck av Flux Epure var att det inte hände så mycket, så jag hoppade över till Air EQ istället. Och där hände det saker! Massor! Jag förälskade mig raskt i deras air-filter (i princip ett färgat högplatå-filter med extra luft), och deras vackra sätt att påverka väldigt breda områden på ett sätt som lät mjukt.
Dock, efter att gjort ett halvt (personligt) project men den, så insåg jag att det var sjukt lätt att göra FÖR luftiga kanaler, och resultatet blev sjukt lätt alldeles för...."luddigt" på de flesta andra systemen. Det fanns ingen kropp i ljudet, och inget bett.

Well, jag hade ju fortfarande inte pillat ordentligt på Flux, så jag började laborera där istället. Mitt ursprungliga intryck att "det hände ju ingenting" var fullständigt korrekt! För det fanns inget att påverka i just där i spektrat på just det ljudet jag först testade på! När jag satte mig in i Flux ordentligt så insåg jag att det visserligen var det mest begränsade filter/EQ jag någonsin jobbat i, men detta uppenbarligen för att eliminera alla risker för fasfel och artefakter. Allt lät EXAKT som det skulle! Fanns det inte där i ljudet först? Kommer inte finnas där sen heller. Fanns det i ljudet men du vill inte ha det? Snipp snipp, off it goes. Kalas! Diskanten? Brukar vara det absolut mest kritiska och det som oftast verkligen låter fan, men här låter den fullständigt transparent! Inga artefakter, inga färgningar. Bara diskanten i den form som fanns ursprungligen men i variabel mängd.
Efter att ha jobbat i Flux Epure 3 ett tag nu så är mitt verdict att den stora bristen i pluggen är att den inte finns i VST3. En kanal med den på kommer aldrig någonsin gå ner i save-mode, så har man några hundra kanaler med denna på så är det några hundra kanaler man anting får frysa ner, eller stå ut med att de äter processor.
Dess styrka dock är allt annat. Den låter fantastiskt! På så sätt att den gör EXAKT det den ska, nothing more, nothing less. Vill man ha karaktär så är den sannolikt nåt av det sämsta man kan tänka sig då den är fullständigt spikrak, men för mig som sound designer och filmljudare så är det svaret på alla böner.

Jag kommer fortfarande köpa Air EQ vad tiden lider, det var en grymt bra EQ och jag kan rekommendera den varmt, jag kan se många användningsområden för den, men det får bli när alla viktiga inköp är klara först. Lär ta ett tag.

Postat

Kanske off topic: Multibandkompressor?

Jag använder eq (mm) mest på sång. Jag tycker eq kan vara svårt beroende på vad och hur man sjunger. Tex kan vissa passager i sången kännas tunna = man lägger till lite bas, vilket gör andra sångpassager för basiga. Jag har inte använt ngn multibandkompressor (såvida man inte betraktar FabFilters de-esser som en begränsad variant). Någon som använder multibandkompressor istället för eq?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.