maoto Postat 27 november 2017 Postat 27 november 2017 Hej alla! Skulle behöva mixningstips på denna låt! Så gärna lite kritik om hur alla instrument låter och även tips för förbättringar! Jag själv upplever lite problem med mixen men återkommer med det vill höra era tankar om det först! länk : tack på förhand!?
Casperfren Postat 27 november 2017 Postat 27 november 2017 vocal delayen i början ska nog hänga kvar till nästa vocal sampling Har du nån buss kompressor på? tycket den inte limmar så bra Annars låter det allmänt bra och tekniskt bra, bara att det ska hänga ihop mer, i ett flow, det känns lite statiskt ofta Kanske lite överkomprimerat på de individuella kanalerna, mindre där och mer på stereobussen
maoto Postat 27 november 2017 Trådstartare Postat 27 november 2017 9 minutes ago Casperfren sa: vocal delayen i början ska nog hänga kvar till nästa vocal sampling Har du nån buss kompressor på? tycket den inte limmar så bra Annars låter det allmänt bra och tekniskt bra, bara att det ska hänga ihop mer, i ett flow, det känns lite statiskt ofta Kanske lite överkomprimerat på de individuella kanalerna, mindre där och mer på stereobussen ingen busskompressor ska prova mig fram där! grejen att jag frågar här om mixen är att jag tycker att den känns lite grötig, inte när jag testar mina mix lurar utan när jag referens lyssnar tex i bilen eller i min sonos play1 super tack för ditt svar!
Die Hard (oregistrerad) Postat 27 november 2017 Postat 27 november 2017 (redigerat) Verkligen inte min typ av musik men antar att det ska pumpa som det gör i den här låten/genren. Att det låter grötigt beror alltid på tre saker: inte tillräckligt panorerat. Inte tillräckligt med highpassfilter(och vissa ljud kan behövas highpassas högre än man tror). Att man inte kan hantera EQ tillräckligt bra än för att det ska låta proffsigare och har frekvenser som inte är dippade för att alla ljuden ska träda fram. Det är inte mycket som behövs för att det ska låta än bättre på den här dängan. Du är nästan där. Busskompressor ja som limmar allt. Absolut. EQ kan man använda också för att få fram det där lilla extra. Det kan vara frågan om att t ex bara höja någon db i lägre eller övre mellanregistret, eller både ock. Eller om det låter lite för mycket i mellanregistret skära bort bara lite typ 300-500hz. För att underlätta, börja hädanefter med busskompressor(EQ, saturation om du tycker det behövs). Det underlättar resten av mixandet. Redigerat 27 november 2017 av Die Hard
maoto Postat 27 november 2017 Trådstartare Postat 27 november 2017 53 minutes ago Die Hard sa: Verkligen inte min typ av musik men antar att det ska pumpa som det gör i den här låten/genren. Att det låter grötigt beror alltid på tre saker: inte tillräckligt panorerat. Inte tillräckligt med highpassfilter(och vissa ljud kan behövas highpassas högre än man tror). Att man inte kan hantera EQ tillräckligt bra än för att det ska låta proffsigare och har frekvenser som inte är dippade för att alla ljuden ska träda fram. Det är inte mycket som behövs för att det ska låta än bättre på den här dängan. Du är nästan där. Busskompressor ja som limmar allt. Absolut. EQ kan man använda också för att få fram det där lilla extra. Det kan vara frågan om att t ex bara höja någon db i lägre eller övre mellanregistret, eller både ock. Eller om det låter lite för mycket i mellanregistret skära bort bara lite typ 300-500hz. För att underlätta, börja hädanefter med busskompressor(EQ, saturation om du tycker det behövs). Det underlättar resten av mixandet. ja precis är ganska hårt sidechain här, har varit och skurit ganska mycket mellan 300-500hz så ska testa panorera lite mer och se ! ska jag göra! tack för tipsen
leopard Postat 28 november 2017 Postat 28 november 2017 låter bra!! vad har du använt för instrument och plug ins?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.