Lindblom Postat 23 november 2017 Postat 23 november 2017 Hej. Lagom till 2.5-års jubileet av att inte ha kommit igång med mitt bygge av diverse skäl är det nu dags! Tråden jag startade Juli 2015 med diverse skisser och funderingar (samt värdefulla svar) är här: Har kommit igång med att ha fått en bunt rör omdragna och element utbytt samt har fått upp merparten av det inre träskalet enligt min gamla tråd. Jag har dock några frågor: Resilient Channel och Green Glue (samt liknande produkter) är bägge relativt kostsamma.., men skall vad jag förstår bli mycket bättre än att skruva gips direkt i reglar / att inte ha lim-klet mellan skivorna. Min fråga: Gör dessa produkter mer än vad 1-2 lager ytterligare (totalt 4 lager) gips skulle göra? För min ventilationslabyrint (skiss kommer) tänkte jag baserat på vad jag läst här köra med EcoSund eftersom de inte släpper fibrer såsom glasull - är detta rätt tänkt för detta ändamål? Följdfråga: Vart kan (eller kan överhuvudtaget) dessa produkter köpas i Sverige av en privatperson? adrumdrum rekommenderade sika at-84 som greenglue alternativ - men har inte lyckats hitta det salufört någonstans. Tacksam för svar - för nu vill jag komma igång på allvar 🙂 Mvh. Kristofer
ostfisk Postat 25 november 2017 Postat 25 november 2017 Har inte svaren på dina frågor, vill bara titta in och önska lycka till! 🙂
wellness music Postat 25 november 2017 Postat 25 november 2017 Kul att du är igång igen! Du kan ersätta både GG / RS med 1 lag extra gips. Dacron (EcoSund) är bra val till ljuddämpare. Cleantec el. meditec går också att använda. Skicka PM om du vill ha hjälp med Dacronet. / Björn
Lindblom Postat 28 november 2017 Trådstartare Postat 28 november 2017 Stort tack till er båda. och tack Björn för hjälpen.. hör av mig via PM. Är tillbaka vid ritbordet en smula för att lösa ventilationen.. kastar upp skisser här snart 🙂
Lindblom Postat 5 december 2017 Trådstartare Postat 5 december 2017 (redigerat) För inkommande luft tänkte jag bygga en labyrint i ett väggfack framför den av de 1m djupa fönstergluggarna som har luftintag. På motsatt sida kommer jag göra likadant för utgående luft. <-- klicka för större bild Tror ni att det kommer gå hyggligt att få luften igenom med 2st 140-fläktar i nederkant? gången är 14x17 hela vägen. Lådan i sig har dubbelt med gips utom 'hindren' som är 3 lager. Totalt blir 'fronten' framför det som syns alltså 5 lager (2st för lådan + väggens 3 lager) Intagshålet i ytterväggen är c:a 21x21cm, tanken är att dela luften där och låta hälften gå in i lådan på bilden och andra halvan ge cirkulation utanför mitt inre skal så där inte blir fukt/mögel. Vad tror ni, har jag tänkt rätt? Kommer konstruktionen dämpa luftburet ljud tillräckligt? Så snart ventilationen är färdigtänkt är det dags att resa väggar 🙂 Redigerat 5 december 2017 av Lindblom
Lindblom Postat 11 december 2017 Trådstartare Postat 11 december 2017 Ingen som har någon åsikt? 🙂 Börjar bli dags att beställa materiell till labyrinterna..
wellness music Postat 11 december 2017 Postat 11 december 2017 Du behöver bara ha ljudabsorberande material på ”ena sidan” av avstängarna i labyrinten, dvs det räcker med att en av två motstående sidor är ljudabsorberande. Detta för att få maximal area i ljuddänparen. Avsluta ljuddämparen med en större volym för att ytterligare sänka lufthastigheten. Avsluta sedan med gallerdon. När man integrerar ljuddämpare i regelfack kan man göra en tvådelad labyrint isället, dvs man bygger en avdelare i mitten så luften får byta rikting en gång och absorberas på en betydligt längre sträcka. Bygger man en sån så gipsar man båda sidor av regelfacket (även mot det yttre skalet om det är en flytande konstruktion). Ska du ventilerara spalten mellan skalen behöver du dels se till att använda tempererad luft samt du behöver också ha en avluft. Bägge behöver i sin tur ljuddämpare vid genomföringen i det yttre skalet.
Lindblom Postat 11 december 2017 Trådstartare Postat 11 december 2017 Tusen tack (ännu en gång) för de bra och verkligen konkreta tipsen. Jag skall skissa lite och kolla hur mycket isolering som behövs. Hör av mig till dig Björn angående detta då. Mvh. Kristofer
Lindblom Postat 17 december 2017 Trådstartare Postat 17 december 2017 (redigerat) Nedan är min ursprungsvariant (A) , följt av en kasserad variant (B) och den jag tror mest på för ventilationslabyrint i fack = C. (klicka för större bild) C ovan ger både lång sträcka samt har lite större volym vid utgången. Sättet man fick lösa det på var att ha ingången till labyrinten under. Kommer köra dubbla lager gips rakt igenom, alla om lott och adekvat mängd akustikfog överallt. I de färdiga kommer det dock inte vara plexiglas fram som i renderingen utan 2 lager gips som följs av rummets 3 lager. Vad tror ni om denna variant, har jag tänkt rätt skall jag börja bygga två stycken (en för in-luft till inre rummet och en för tempererad luft ut till mellan skalen.utanför rummet) ASAP 🙂 Mvh. Kristofer Just.. nu kom ju på en fråga till. Jag vill minnas att du Björn hade något bra i ditt magnifika bygge (och tillika magnifika byggtråd) där du frikopplade ventilationsintaget från skalet.. I mitt relativt enkla fall skall luften från fönstergluggen via en kort sten/gipslabyrint som sedan skall 'föras över' till rummets labyrint visad ovan. Finns det något i vanlig bygghandel man kan använda för att frikoppla skalet..? Redigerat 17 december 2017 av Lindblom
Lindblom Postat 19 december 2017 Trådstartare Postat 19 december 2017 Jag ser verkligen fördelar vad gäller luftflöde med "C" - frågan är vilken som ger bäst dämpning.. "A" har ju betydligt fler svängar och total dämp-yta.. men svårt att avgöra. Vad tror ni?
Bodega113 Postat 22 december 2017 Postat 22 december 2017 AH! Intressant! Berätta gärna hur det går, är själv på g att bygga en liknande grej. Har dock ej kommit så långt som att tänka på design! Har förmuvaramde vanliga ventilationsrör in i liverum och kontrollrum men de ska förhoppningsvis bort efter jul någon gång och kommer då behöva köra något med motor!
glenna Postat 22 december 2017 Postat 22 december 2017 På 2017-12-19 på 15:33, Lindblom säger: Jag ser verkligen fördelar vad gäller luftflöde med "C" - frågan är vilken som ger bäst dämpning.. "A" har ju betydligt fler svängar och total dämp-yta.. men svårt att avgöra. Vad tror ni? Du har helt rätt med "C", variant "A" kan t.o.m. tillföra ljud. Själv har jag temperaturstyrd tilluft via värmeväxlare som blåser in med mycket låg hastighet i ett mellanrum över hela taket och frånluft enligt din modell "C" men via golvventil till tak i angränsande rum med självtryck.
Lindblom Postat 22 december 2017 Trådstartare Postat 22 december 2017 Den modell Björn (Wellness Music) förespråkar om jag tolkat hans input rätt är modell "A". Min magkänsla tycker C 'borde' vara bättre, men den ger jag inte mycket för vid sidan om hans enorma praktiska erfarenhet 🙂 Det verkar dessutom klokt att luften då får åka mycket längre längst dämpad väg - men antalet gånger luften byter håll skall visst också ha stor inverkan. Kommer bli dubbel uppsättning oavsett modell.. den varma luften inifrån skalet får åka ut i yttre skalet och sedan ut i källaren utanför (via en 3:e labyrint)
wellness music Postat 23 december 2017 Postat 23 december 2017 Santliga 3 varianterna av ljuddämpare du ritat upp är bra och omständigheterna får oftast styra vilken variant som passar bäst till sitt projekt. Varianten med saxningar är effektiv och bra när utrymmet är begränsat. Jag har nog byggt uppåt 100 st sådana med gott resultat vid det här laget. Som du skriver så är kanallängden viktig. Ju längre konstruktion desto bättre dämpning av låga frekvenser. För att undvika kanalljud i dämparen är det viktigt att öppenarean ökas rejält för att få ned hastigheten på luften. Dukstos heter den flexibla genomföringen.
Lindblom Postat 23 december 2017 Trådstartare Postat 23 december 2017 Det får bli att köra på den långa.. kommer göra en liten labyrint i gips i gluggen med.. lägger upp integrerad ritning så snart det går 🙂 God Jul på er allesamman!
Bodega113 Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 @Lindblom hur gick det här till slut? Nyfiken på resultatet!
Lindblom Postat 26 januari 2018 Trådstartare Postat 26 januari 2018 Hej - det byggs för fullt mellan dagjobbet och sömnen.. så har inte uppdaterat här på länge. Skall lägga upp lite info om ventilationen i denna tråd, sen skapa en regelrätt byggtråd med sammanfattad plan + progress.
Lindblom Postat 26 januari 2018 Trådstartare Postat 26 januari 2018 Här är en sammanfattning över ventilationslösningen (flöde), senare ikväll lägger jag upp hur labyrinterna är konstruerade i detalj.
Bodega113 Postat 26 januari 2018 Postat 26 januari 2018 Grymt! Blir kul att se resultatet och framförallt hur mycket det kommer att dämpa!
Lindblom Postat 29 januari 2018 Trådstartare Postat 29 januari 2018 Så här är labyrinten i fönstergluggen tänkt (och är cirka halvfärdig i dagsläget). Det blå är Dacron isolering och det mörkt gula markskiva = stenull. Det som inte syns på skissen är att jag har: ..plastat runt markisoleringen för att undvika lukt / fibrer ..målat de gipsytor som är i kontakt med luft med våtrumsfärg (kanske onödig extra säkerhetsåtgärd för att undvika eventuellt svartmögel som så gärna konspirerar kopulerar och allmänt djävlas med gipsets papper)
Lindblom Postat 31 januari 2018 Trådstartare Postat 31 januari 2018 Här är en animation som visar 'byggd i facket för luft in till rummet' labyrinten. Här är längden maximerad för att försöka dämpa lägre frekvenser så mycket som möjligt. Viktigast är att få det hela tätt och massivt.. samtliga gips-skivor är därför helt om lott.
Lindblom Postat 1 februari 2018 Trådstartare Postat 1 februari 2018 ... samt den för luft ut från studion till yttre skalet:
Bodega113 Postat 1 februari 2018 Postat 1 februari 2018 (redigerat) Grymt! Vad använder du för material som dämpning? Hunnit testa den än? Och vad har du för ytter och innermått? Redigerat 1 februari 2018 av Bodega113
Lindblom Postat 1 februari 2018 Trådstartare Postat 1 februari 2018 Dämpning är tillskurna skivor av Dacron (spunnen återvunnen plast). Labyrinten i fönstret blev klar igår och fungerar faktiskt klart över förväntan.. Bussar som kör på vägen utanför i gluggarnas höjd hörs mer innifrån källaren (från andra sidan kåken) än som tidigare via fönstret. Luftströmmen är rätt kraftig genom labyrinten men helt ljudlös. Återkommer i ämnet när de testats i sin helhet.
Lindblom Postat 1 februari 2018 Trådstartare Postat 1 februari 2018 (redigerat) Byggtråden kommer igång om någon dag.. har kört 8h dagjobb och 6-10h bygge ett tag nu så inte varit mycket tid över.. men har fotat och levt om så följetongen är strax igång.. Tänkte animationerna kan vara bra att ha för de som är lika förvirrade jag var innan jag kom rätt 🙂 Lärdommar osv tänkte jag spara till byggtråden Redigerat 1 februari 2018 av Lindblom
Lindblom Postat 22 februari 2018 Trådstartare Postat 22 februari 2018 En fråga: Är det någon som har någon insikt eller åsikt vad gäller att 'staga upp' väggreglarna? Dvs. att sätta in horisontella reglar lite här och där i facken för stabilitet och eller för att hålla isolering på plats. Har läst ihjäl mig på Gearslutz-forumet för en tid sedan och vill minnas kloka huvuden där menade på att om man satte in sådana skulle det påverka ljudisoleringen av låga frekvenser negativt.. Vad tycker / tror / vet ni?
wellness music Postat 22 februari 2018 Postat 22 februari 2018 Du behöver inte kortlingar. Väggarna låses när du börjar skiva. Reglar du c/c 450 kommer mineralullen att nypa fast tillräckligt för att hållas på plats. Vid höga väggar spänner jag murarsnöre på baksida regel.
Lindblom Postat 22 februari 2018 Trådstartare Postat 22 februari 2018 Ah tack, då får det bli så... Köpte faktiskt tråd till detta idag främst för takets del men då kör jag så rätt över.. Just håller jag på att rensa rummet så där blir plats för gipsandet.. kommer bilder i byggtråden strax.. (allt jag byggt hittils där nere har varit med c:a 1m fritt kring väggarna och i mitten belamrat upp till taket 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.