KarinH Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Behöver bra monitorer för mixning/mastring. Spelar bara in akustiska instrument som fiol, flöjt, gitarr, kontrabas, sång, dragspel. Nåt förslag?
Die Hard (oregistrerad) Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Till att börja med vad är din budget? Det är en smaksak och alla tycker olika vad de föredrar för monitorer. Det enklaste är att gå till närmaste musikbutik och testa de som ligger inom din budget. Bor du långt ifrån närmaste, ja då är det svårare.
KarinH Postat 2 november 2017 Trådstartare Postat 2 november 2017 Har lyssnat på ADAM A7X som jag tyckte lät väldigt bra, ca 10.000kr för två. Lite dyrt för mej och funderar på om det finns motsvarande till lägre pris eller varför inte bättre utan att gå upp i pris...?
Casperfren Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Neumann ka120 är nog bättre då, bara sett bra reviews. Jag har lyssnat på de adam du nämner och jag tyckte de gjorde oacceptabla skrikiga cymbaler mjuka och okej att lyssna på. Det är inget bra tecken för mixingmonitorer....
KarinH Postat 2 november 2017 Trådstartare Postat 2 november 2017 Tack, precis sån info jag behöver. I mitt fall handlar det om dom svårställda ljusa tonerna på framförallt fiol men även flöjt och dragspelet. Ska försöka komma åt att lyssna på Neumann.....
pme (oregistrerad) Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Dynaudio ska du definitivt ha med på listan. Jag har BM5Mk2. Thomann har en bundle https://www.thomann.de/se/dynaudio_bm5_mkiii_stand_bundle.htm?ref=search_rslt_dynaudio_389952_5
Pesek Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Tänkte också på Dynaudio som pme nämner. Deras senaste PRO versioner heter Dynaudio LYD.https://www.dynaudio.com/professional-audio/lyd
pme (oregistrerad) Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Jag väljer nog hellre BM5:or före Lyd-5 och med Lyd-7 så har man passerat 10.000 kr gränsen.
Casperfren Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 okej.. jag kanske lyssnade på den gamla versionen A7 Kan inte uttala mig om A7x
KarinH Postat 2 november 2017 Trådstartare Postat 2 november 2017 InTack, intressant! Vad skiljer BM5 och Lyd-5/7 åt?
Jon Rinneby Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 Bra tips. Jag har ägt både Adam och Neumann. Gällande Neumann KH 120 så skulle jag inte påstå att de är några "skönspelare", utan har en väldigt rak frekvenskurva, vilket i realiteten innebär att de får en tämligen mellanregisterbetonad framtoning. Detta eftersom de inte har varje sig förstärkt botten eller topp. Det är med andra ord ganska lätt att höra vad som verkligen "händer" när du mixar och spelar in med dessa, bortsätt från den djupaste basen. Adam A7X känns lite mer hifi, i alla fall i mina öron, med lyxig och kristallklar diskant och aningen tjockare botten. Med detta sagt är de ändå förhållandevis lätta att mixa i, utan att trötta ut lyssnaren. Vilka skulle jag välja om jag var tvungen att gå tillbaka idag? Förmodligen Neumann KH 120 + ett par bra hörlurar med tydlig botten, alternativt en sub. Mvh Jon
KarinH Postat 3 november 2017 Trådstartare Postat 3 november 2017 Tror jag föll för Adam just pga den viktiga diskanten. Har kämpat med M-audio BX5 länge, efter det kändes Adam just lyxig vid lyssning på 4sound. Har fått nåt att fundera på, tack för alla tips!
Guitar Nilsson Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 Såna här JBL har jag skaffat för ett tag sen. Vägde mellan dom och Yamaha 8-tummare. De får enormt fina omdömen om man orkar googla. Väldigt mycket monitor för pengarna. Finns även som femtummare. https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/JBL-LSR308-Two-Way-Aktiv-Studiomonitor-Per-Styck/UXG?origin=product-ads&campaign=PLA+Shop+-+GENERIC&adgroup=GENERIC&medium=vertical_search&network=google&merchant_id=100183099&product_id=40084d10&product_country=SE&product_partition_id=123393981384&gclid=EAIaIQobChMI7f7_xJKi1wIVXIuyCh14AQfpEAQYASABEgKAMPD_BwE
pme (oregistrerad) Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 16 hours ago KarinH sa: InTack, intressant! Vad skiljer BM5 och Lyd-5/7 åt? BM5 går djupare i basen men har äldre elektronik. BM serien är ganska gammal.
Vesuvius Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 5 hours ago pme sa: BM serien är ganska gammal. Har det någon stor betydelse när det gäller monitorer?
Claes Holmerup Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 Gillar du ADAM A7X, så tycker jag att du också ska överväga EVE SC207, som enligt min mening är snäppet bättre - trots att jag har varit helt ADAM-frälst i många år...
Die Hard (oregistrerad) Postat 4 november 2017 Postat 4 november 2017 2 hours ago JE prod sa: Jag skulle inte lyssna till GuitarNilssons tips här, han är äldst på hela forumet och har diskantbortfall. (Har således ingen pejl) Fredrik med nytt konto för tusende gången
Guitar Nilsson Postat 4 november 2017 Postat 4 november 2017 21 minutes ago Die Hard sa: Fredrik med nytt konto för tusende gången Ja. Fredrik som brukar påstå att Beringer Truth är det bästa man kan ha i monitorväg.
KarinH Postat 4 november 2017 Trådstartare Postat 4 november 2017 Jättekul och intressant att läsa alla inlägg, tack för dom! Kommer googla och läsa på om alla förslag. Glömde skriva att även min kontrabas är otroligt viktig, har bilden av ett speciellt sound på den. Därför behövs ett väldigt bra basregister. På samtliga mixar jag gjort hittills känns det som jag jobbat i blindo med de BX5 jag hittills använt, helt hopplösa monitorer! Blev lite osäker på Neumann av den orsaken. (Basen) Sub? Alltså en separat bara för basen, dvs ytterligare kostnad...... Det närmsta stället jag har för möjlighet att lyssna är 4sound i Sundsvall (bor i Hälsingeskogarna). Osäker på om dom har alla de monitorer ni beskriver men ska kolla det..... Lättast är ju att snabbt koppla mellan olika monitorer, då hör man ganska snabbt skillnaden.
Guitar Nilsson Postat 4 november 2017 Postat 4 november 2017 35 minutes ago KarinH sa: Jättekul och intressant att läsa alla inlägg, tack för dom! Kommer googla och läsa på om alla förslag. Glömde skriva att även min kontrabas är otroligt viktig, har bilden av ett speciellt sound på den. Därför behövs ett väldigt bra basregister. På samtliga mixar jag gjort hittills känns det som jag jobbat i blindo med de BX5 jag hittills använt, helt hopplösa monitorer! Blev lite osäker på Neumann av den orsaken. (Basen) Sub? Alltså en separat bara för basen, dvs ytterligare kostnad...... Det närmsta stället jag har för möjlighet att lyssna är 4sound i Sundsvall (bor i Hälsingeskogarna). Osäker på om dom har alla de monitorer ni beskriver men ska kolla det..... Lättast är ju att snabbt koppla mellan olika monitorer, då hör man ganska snabbt skillnaden. Hälsingland? Då är vi ju grannar. Och vi är även lika då mitt första instrument var kontrabas. Spelade bla Vilvaldis årstider i orkester. Jag var 14 år med trasiga jeans och hår långt ner på arslet, de andra i orkestern var typ 70 år. Det här med sub är det många olika åsikter om. Huruvida man ska ha eller inte. Om man ska höra hela registret o allt som kommer ur en kontra utan sub måste manköpa studiomonitorer som kostar sjukt mycket. Lite enklare subbar är bättre än ingenting. Jag tycker som du att det är helt jävla värdelöst att mixa i små baslösa monitorer. Att man kan kolla basen i lurar stämmer dåligt. Och om man inte hör basen under 50 hz, eller tom under 60, 70 hz som i många 5" monitorer, då är det svårt att veta hur man ska mixa in de middiga instrumenten. Att mixa när man inte hör basen blir ett evinnerligt gissande, och in och ut till bilen för att provlyssna där. Man kommer alltid fram till att det blev fel, oftast för mycket lågbummelbas. Ändrar man baskaggens eq vid 40 hz o lyssnar i småburkar hörs ingen skillnad alls. Jag köpte JBLs 8tummare då de går lite lägre än tex Yamahas åttor i tron att jag skulle klara mig utan den sub jag har, men det blir så mycket bättre, och enormt mkt roligare att mixa med subben ikopplad. Jag har även två andra lyssningssystem, passiva högtalare att växla mellan. Med en skaplig sub så låter plötsligt monitorerna mkt bättre, midden låter knepigt nog mkt bättre. Och att "sätta" lagom mkt cymbaler o diskant blir enormt mkt lättare om man hör de båda motpolarna bas o diskant. Allt blir bättre som jag tycker om saken. Helt klart blir det ännu bättre med riktiga monitorer som inte behöver sub, men de kostar typ 300.000 kr. Du kanske borde behålla dina BX5 o leta en bra sub som klarar åtminstone 30 hz. Sen är det ju akustikbehandlingen också, helt nödvändig.
Casperfren Postat 4 november 2017 Postat 4 november 2017 Lyssnade på a7x precis och gillar dem väldigt mycket, svårt att gämföra dem och neumannen då de låter så olika...
Casperfren Postat 4 november 2017 Postat 4 november 2017 (redigerat) Detta är rätt insane, Adam är extremt nära källan Börja kolla på 30 sekunder Lyssnade på lite olika högtalare och inser att neumannen är rakare i midden, och den tillbakadragna toppen är det som gör att de låter lite hånkiga för mig, och lowmidden känns ganska annorlunda i karaktären gämfört med originalspåret, som att original är en piccolovirvel och i neumann är det en större mer nedstämd virvel, det känns rätt fel.. Redigerat 4 november 2017 av Casperfren
rdsnor Postat 4 november 2017 Postat 4 november 2017 Jag køpte 1 nytt par monitorer for 5000 I forra veckan.. Har testat dom mycket den veckan jag haft dom Funkar bra till det mesta. Yamaha hs 7.. Ångrar inte detta kopet jag iallafall.
Kjubeis Postat 5 november 2017 Postat 5 november 2017 (redigerat) Jag har haft Neumann 120, Adam, Krk, Yamaha, JBL och Focal i den prisklassen och föredrar absolut Dynaudio framför de andra. BM5 mk3 var bättre än nya Lyd 7 serien. Redigerat 5 november 2017 av Kjubeis
Kjubeis Postat 5 november 2017 Postat 5 november 2017 Om du söker efter begagnade Dynaudio, leta efter mk III och så får du förhoppningsvis med de åtråvärda gummifötterna som folk betalar mycket för separat.
pme (oregistrerad) Postat 5 november 2017 Postat 5 november 2017 2 hours ago Danne Z sa: Ju mindre lådan är desto högre upp ligger lådans resonansfrekvens. Man ska aldrig stämma av lådan med basportar så att man hamnar under lådans resonansfrekvens. Ofta uppger tillverkarna attraktkva frekvensomfång som låter för bra för att vara sant. Lådan har inga resonanser. det kan bli stående vågor men de är i helt andra frekvensområden. Den går således inte att stämma.
KarinH Postat 5 november 2017 Trådstartare Postat 5 november 2017 På 2017-11-04 at 11:00 Guitar Nilsson sa: Hälsingland? Då är vi ju grannar. Och vi är även lika då mitt första instrument var kontrabas. Spelade bla Vilvaldis årstider i orkester. Jag var 14 år med trasiga jeans och hår långt ner på arslet, de andra i orkestern var typ 70 år. Det här med sub är det många olika åsikter om. Huruvida man ska ha eller inte. Om man ska höra hela registret o allt som kommer ur en kontra utan sub måste manköpa studiomonitorer som kostar sjukt mycket. Lite enklare subbar är bättre än ingenting. Jag tycker som du att det är helt jävla värdelöst att mixa i små baslösa monitorer. Att man kan kolla basen i lurar stämmer dåligt. Och om man inte hör basen under 50 hz, eller tom under 60, 70 hz som i många 5" monitorer, då är det svårt att veta hur man ska mixa in de middiga instrumenten. Att mixa när man inte hör basen blir ett evinnerligt gissande, och in och ut till bilen för att provlyssna där. Man kommer alltid fram till att det blev fel, oftast för mycket lågbummelbas. Ändrar man baskaggens eq vid 40 hz o lyssnar i småburkar hörs ingen skillnad alls. Jag köpte JBLs 8tummare då de går lite lägre än tex Yamahas åttor i tron att jag skulle klara mig utan den sub jag har, men det blir så mycket bättre, och enormt mkt roligare att mixa med subben ikopplad. Jag har även två andra lyssningssystem, passiva högtalare att växla mellan. Med en skaplig sub så låter plötsligt monitorerna mkt bättre, midden låter knepigt nog mkt bättre. Och att "sätta" lagom mkt cymbaler o diskant blir enormt mkt lättare om man hör de båda motpolarna bas o diskant. Allt blir bättre som jag tycker om saken. Helt klart blir det ännu bättre med riktiga monitorer som inte behöver sub, men de kostar typ 300.000 kr. Du kanske borde behålla dina BX5 o leta en bra sub som klarar åtminstone 30 hz. Sen är det ju akustikbehandlingen också, helt nödvändig. Väldigt lika tillvägagångssätt, flytta inspelningar till olika ljudanläggningar och kolla hur det gick med basen, ha ha! Det lutar åt en sub också inser jag.... Tack för inlägget!
KarinH Postat 5 november 2017 Trådstartare Postat 5 november 2017 8 hours ago Kjubeis sa: Jag har haft Neumann 120, Adam, Krk, Yamaha, JBL och Focal i den prisklassen och föredrar absolut Dynaudio framför de andra. BM5 mk3 var bättre än nya Lyd 7 serien. På vilket sätt skiljde dom sej åt?
KarinH Postat 5 november 2017 Trådstartare Postat 5 november 2017 3 hours ago Danne Z sa: Någon nämnde Behringer här. Man måste ta alla rykten med en stor nypa salt. Det som är viktigt att tänka på är att det krävs en stor låda för att återge låga frekvenser. Dom flesta monitorer är sk basreflex-lådor vilket gör att det går att bygga lådan mindre men ändå komma djupare ner i frekvens än om lådan är sluten. Men det finns gränser som är viktiga att tänka på. Ju mindre lådan är desto högre upp ligger lådans resonansfrekvens. Man ska aldrig stämma av lådan med basportar så att man hamnar under lådans resonansfrekvens. Ofta uppger tillverkarna attraktkva frekvensomfång som låter för bra för att vara sant. En liten monitor som enligt specifikationerna spelar ner till 50 hz spelar såklart inte linjärt till den frekvensen. Kurvan börjar dala redan vid 100 hz och man uppger feekvensområdet +- 10 dB. 50 hz återges dessvärre -10 dB där varje 3 dB minskning upplevs som en halvering av ljudtrycket då skalan är logaritmisk. Behringer B1031A är stor för att vara en närfältsmonitor och högtalarkonen är gjord i kevlar som är ett mycket styvt material. Jag skulle nog säga att även om det finns bättre monitorer så är nog B1031A bland det bästa du hittar under 15000:- Behringer B1030/1031 är ett rejält lyft jämfört med deras B2030/2031. Intressant! ?
KarinH Postat 5 november 2017 Trådstartare Postat 5 november 2017 19 hours ago Casperfren sa: Detta är rätt insane, Adam är extremt nära källan Börja kolla på 30 sekunder Lyssnade på lite olika högtalare och inser att neumannen är rakare i midden, och den tillbakadragna toppen är det som gör att de låter lite hånkiga för mig, och lowmidden känns ganska annorlunda i karaktären gämfört med originalspåret, som att original är en piccolovirvel och i neumann är det en större mer nedstämd virvel, det känns rätt fel.. Kul klipp!? Intrycket av neumann var att den kommer förvilla mej att styra mixningen på oönskat sätt. Genelec hade ett förstärkt nedre register där jag upplevde lite tappad diskant. Adam gav mej känslan av att kunna balansera diskant mot botten bra medan kanske mitten försvann något. Inte lätt det här. Tack för klippet!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.