wearethemassacre Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Hej! Jag jobbar på reklambyrå och får titt som tätt frågor om att se över ljud till reklamfilmer för att kontrollera att de stämmer överens med tekniska specifikationer för leveransen. Det jag alltid stöter på patrull kring är volym och dynamiskt omfång. Jag använder Logic. Det senaste exemplet är följande. Rekommenderade ljudnivåer: Peak -10 dB. RMS -14,5 dB. Låt från musikbank som ska kontrolleras: Your browser does not support the HTML5 audio tag Hur får jag musiken att motsvara de värdena? Jag har koll på Logics Multimeter där jag kan se RMS- och True Peak-värden, och med en gång ser jag ju att låten är för stark. Jag kan sänka volymen så att topparna aldrig överstiger -10 dB, men då blir RMS-värdet alldeles för lågt. Jag försökte använda kompressor och limiter för att minska det dynamiska omfånget, men jag fick det aldrig att funka, alternativt att det distade nåt fruktansvärt. Hur hade ni gjort? Vad använder ni för pluggar? Vad är ens möjligt att åstadkomma med det aktuella ljudklippet? Hur nära kan man komma specen? Enormt tacksam för svar om någon har koll på detta. Mvh Jonathan
Jon Rinneby Postat 2 november 2017 Postat 2 november 2017 Hej Jonathan. Kom ihåg att detta endast är riktlinjer. Det där med peak -10 dB skulle jag ta med en nypa salt. Däremot är det viktigare att du håller koll på RMS, eller rättare sagt motsvarande LUFS som man vanligare talar om idag. Däremot blir jag lite förvånad över deras riktlinjer då -23 LUFS (EBU R128) är standard för radio/tv/reklam. Läs gärna min artikel om ämnet, där jag även skriver om vilka pluggar du kan använda: https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/studio-tipsar--sa-volymstark-ska-din-mix-vara-2017 mvh Jon
wearethemassacre Postat 2 november 2017 Trådstartare Postat 2 november 2017 4 hours ago Yllet sa: Hej Jonathan. Kom ihåg att detta endast är riktlinjer. Det där med peak -10 dB skulle jag ta med en nypa salt. Däremot är det viktigare att du håller koll på RMS, eller rättare sagt motsvarande LUFS som man vanligare talar om idag. Däremot blir jag lite förvånad över deras riktlinjer då -23 LUFS (EBU R128) är standard för radio/tv/reklam. Läs gärna min artikel om ämnet, där jag även skriver om vilka pluggar du kan använda: https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/studio-tipsar--sa-volymstark-ska-din-mix-vara-2017 mvh Jon Tack för svaret Jon! Det ska sägas att just denna filmen ska visas i butiksbiljö, det är alltså ingen "äkta" reklamfilm som sänds på tv, så jag tror inte de nödvändigtvis har koll på EBU R128. Tack för länken till artikeln! Jag har googlat väldigt mycket på ämnet och har fått någorlunda koll på LUFS och nuvarande standarder, och därför är det frustrerande att så många tekniska specar nämner helt andra mätenheter. Bifogar två andra specar jag har stött på som har ungefär samma krav. Har försökt söka på hur Leq(A) förhåller sig till RMS och integrerad LUFS. Är det samma? Och vad är PPM peak och sample peak, och har du tips på pluggar som kan mäta det? Det här är en djungel som ger mig allvarlig huvudvärk :/
van Caine Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 Att försöka räkna om LUFS till Leq(A) exempelvis är knepigt att få rätt & risken är att du får mixen bouncad. Jag använder Dolby Media Meter II till sånt. Kostar runt 5-6 tusen, men får verkligen jobbet gjort. Den har dessutom en väldigt trevlig limiter inbyggd.
van Caine Postat 3 november 2017 Postat 3 november 2017 Just det här klippet skulle jag dock säga har störst problem med den läbbiga frequensgången. Den har en extrem loudness-kurva som gröper ur allt vad liv heter & samtidigt, paradoxalt nog, sänker den upplevda loudness på hela låten. Jag hade letat efter nåt annat istället om möjligheten finnes, annars åtminstone försöka EQ'a om den för att minimera skadorna så långt som möjligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.