Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kopplar mikrofon till ljudkort in i datorn. Det blir jättelåg input med dynamisk mick och med Sure 7B men med kondensator blir det normal bra volym.

Nivåmätarna i Logic visar normala nivåer, runt 0db, men det som spelas in är är svagt. Har max på involym från kortet.

Vad är det för fel? Fattar inte? Är det fel på ljudkortet?  😳  🤪

Inga konstigheter i övrigt, rakt in i kortet in på en tom audiokanal.

Tacksam för svar  
 

Redigerat av Greenlight
Annons
Postat

SM7B är en mick som HAR väldigt låg output, så det är inte så förvånande. Med en preamp som kanske inte klarar att ge så mycket gain, så blir det lätt ett problem.

Du kan bli hjälpt av en Triton Audio FetHead, som ger dig extra förstärkning när preampens gain inte räcker till, så att det blir lite rimligare insignal. 🙂 

Postat (redigerat)

SM7B är en mick som HAR väldigt låg output, så det är inte så förvånande. Med en preamp som kanske inte klarar att ge så mycket gain, så blir det lätt ett problem.

Du kan bli hjälpt av en Triton Audio FetHead, som ger dig extra förstärkning när preampens gain inte räcker till, så att det blir lite rimligare insignal. 🙂

Tack för svar.

Ska inte en vanlig preamp räcka för att få en vanlig signal? Provade med sennheiser 441också, då lät det knappt alls och konst tunt trots fullt kräm in.

Har man datorns inbyggda mic är det full patte.

Fattar verkligen inte.

Har använt samma mickar i andra sammanhang och då funkar de.

Redigerat av Greenlight
Postat

Vad har du för ljudkort/preamp? Om max gain är mindre än 60dB, så är det bäddat för trassel med mickar som har låg utsignal.

SM57/58 brukar nog funka ganska bra - men just SM7B är ökänd för sin låga output, så det är nog mest sannolikt där problemet ligger - åtminstone om du inte har missat att det exempelvis finns någon pad som är aktiverad i ljudkortet...

Postat

Vad har du för ljudkort/preamp? Om max gain är mindre än 60dB, så är det bäddat för trassel med mickar som har låg utsignal.

SM57/58 brukar nog funka ganska bra - men just SM7B är ökänd för sin låga output, så det är nog mest sannolikt där problemet ligger - åtminstone om du inte har missat att det exempelvis finns någon pad som är aktiverad i ljudkortet...

Det är en Apollo Twin. Ingen pad aktiverad.

Har googlat och det står som du säger. Både Sm7 och 441 är kända för låg gain.

Men SÅ låg gain borde det väl inte vara. Det ger liksom ingenting

Postat

Det får man tyvärr leva med, men det går att åtgärda med extern preamp. Just den micken är ganska krävande, men den låter fantastiskt i mitt Prism Titan, men vill även minnas att den lät väldigt schysst i mina gamla Studio Projects VTB-1 V-preampar. Har ingen egen SM7 att testa med (än), och det var länge sen en var på besök i studion nu, men för runt 2500:- (runt 2 lapp på Thomann) får man ganska mycket för pengarna, och det kan verkligen vara värt att testa om möjligt. Eller köpa en på öppet köp.

Postat

Mitt ljudkort Roland Capture-Duo Ex (runt tusingen) räcker till att driva en SM7b, men jag är tvungen att vrida upp förstärkningen till ca 10 av 12 på vredet. Jag använder dock nu mickförstärkning i TC Helicon Harmony Singer, som även innehåller automatisk de-esser/kompressor/eq/gate/harmonier som ger ett polerat ljud. Dock så har den nyare HS en automatisk gain istället för gainratt som kanske inte funkar lika bra för SM7b.

Postat (redigerat)

Min standard setup när jag spelar in med SM7b:

SM7b + Triton Audio FetHead + golden age pre 73 dlx (+80db)

fungerar även helt ok när jag utesluter gap-preampen och kör direkt via mitt ljudkorts preamp (Audient id22) som har +60db + en FetHead

vad jag läst om ditt ljudkort verkar den ha +65db så en extra förstärkare typ en FetHead/Cloudlifter mellan micken och ljudkortet bör fungera i ditt fall.

Redigerat av johanfa
Postat

På papperet ska preeampen i ditt ljudkort funka ok med SM7b. Jag instämmer med övriga att den kräver mycket förstärkning, mer än t.ex. en SM57/SM58 och betydligt mycket mer än en kondensatormick, men Apollo Twin ska nog funka.

Bara för att dubbelkolla: Du är säker på att du har dragit upp preampens gain? Man verkar justera input (preamp) och output med en och samma ratt på Apollo Twin, och välja vilket med en knapp?

Postat (redigerat)

På papperet ska preeampen i ditt ljudkort funka ok med SM7b. Jag instämmer med övriga att den kräver mycket förstärkning, mer än t.ex. en SM57/SM58 och betydligt mycket mer än en kondensatormick, men Apollo Twin ska nog funka.

Bara för att dubbelkolla: Du är säker på att du har dragit upp preampens gain? Man verkar justera input (preamp) och output med en och samma ratt på Apollo Twin, och välja vilket med en knapp?

Ja har allt på max

Det får man tyvärr leva med, men det går att åtgärda med extern preamp. Just den micken är ganska krävande, men den låter fantastiskt i mitt Prism Titan, men vill även minnas att den lät väldigt schysst i mina gamla Studio Projects VTB-1 V-preampar. Har ingen egen SM7 att testa med (än), och det var länge sen en var på besök i studion nu, men för runt 2500:- (runt 2 lapp på Thomann) får man ganska mycket för pengarna, och det kan verkligen vara värt att testa om möjligt. Eller köpa en på öppet köp.

Mitt ljudkort Roland Capture-Duo Ex (runt tusingen) räcker till att driva en SM7b, men jag är tvungen att vrida upp förstärkningen till ca 10 av 12 på vredet. Jag använder dock nu mickförstärkning i TC Helicon Harmony Singer, som även innehåller automatisk de-esser/kompressor/eq/gate/harmonier som ger ett polerat ljud. Dock så har den nyare HS en automatisk gain istället för gainratt som kanske inte funkar lika bra för SM7b.

Min standard setup när jag spelar in med SM7b:

SM7b + Triton Audio FetHead + golden age pre 73 dlx (+80db)

fungerar även helt ok när jag utesluter gap-preampen och kör direkt via mitt ljudkorts preamp (Audient id22) som har +60db + en FetHead

vad jag läst om ditt ljudkort verkar den ha +65db så en extra förstärkare typ en FetHead/Cloudlifter mellan micken och ljudkortet bör fungera i ditt fall.

 

Jag har en Golden Age 73 preamp. Som Johanfa Hur kopplar man den? XLR ut och XLR in? Dvs signalkedjan blir mick>outbord preamp>apollo twin>DAW

Är det så du gjort?

Tack som FN för alla svar. Fick ångest i går  🙂

Ok, så det verkar inte vara något fel utan Twin kortet är svagt och mickarna är svaga.

Lösning = mer grejer. Iofs alltid kul att handla gear, men  . . stön. Det j* kortet kostade 9k. Ska man behöva köpa en signalstärkare för 2000 också bara för att få signal.

Hjälper det med en extra preamp?

Ändrar/försämrar en sån där signalförstärkare ljudet?

Vilken är bäst? Många pratar om Cloudlrifter?

Redigerat av Greenlight
Postat

Ja har allt på max

Jag har en Golden Age 73 preamp. Som Johanfa Hur kopplar man den? XLR ut och XLR in? Dvs signalkedjan blir mick>outbord preamp>apollo twin>DAW

Är det så du gjort?

Tack som FN för alla svar. Fick ångest i går  🙂

Ok, så det verkar inte vara något fel utan Twin kortet är svagt och mickarna är svaga.

Lösning = mer grejer. Iofs alltid kul att handla gear, men  . . stön. Det j* kortet kostade 9k. Ska man behöva köpa en signalstärkare för 2000 också bara för att få signal.

Hjälper det med en extra preamp?

Ändrar/försämrar en sån där signalförstärkare ljudet?

Vilken är bäst? Många pratar om Cloudlrifter?

Tänk på att om du kopplar in micken i en extern preamp och därifrån vidare till ljudkortet, så ska preampens utgång kopplas in på en lineingång och INTE på en mikrofoningång!

En inline-förstärkare (inte att förväxla med preamp...) ökar förstärkningen med 25dB (Cloudlifter) eller 27dB (FetHead) och de är transparenta ljudmässigt. Cloudlifter kostar nästan 3 ggr så mycket som FetHead, utan att ge några fördelar. Förutom det, så är FetHead i ett smidigare format som man i många fall kan plugga in direkt i mikrofonen, så att man inte behöver en extra kabel, så jag skulle definitivt säga att FetHead är den bästa och mest prisvärda av dem. De drivs av fantommatningen, så den måste förstås vara igång.

Postat

Tänk på att om du kopplar in micken i en extern preamp och därifrån vidare till ljudkortet, så ska preampens utgång kopplas in på en lineingång och INTE på en mikrofoningång!

En inline-förstärkare (inte att förväxla med preamp...) ökar förstärkningen med 25dB (Cloudlifter) eller 27dB (FetHead) och de är transparenta ljudmässigt. Cloudlifter kostar nästan 3 ggr så mycket som FetHead, utan att ge några fördelar. Förutom det, så är FetHead i ett smidigare format som man i många fall kan plugga in direkt i mikrofonen, så att man inte behöver en extra kabel, så jag skulle definitivt säga att FetHead är den bästa och mest prisvärda av dem. De drivs av fantommatningen, så den måste förstås vara igång.

Ok.

Men blir det samma eller bättre om man använder en extern pre-amp i stället för inline-förstärkare?

Postat

Ok.

Men blir det samma eller bättre om man använder en extern pre-amp i stället för inline-förstärkare?

Inline-förstärkaren är till för att förstärka innan man kommer till preampen. De flesta preampar börjar brusa förhållandevis mer när man kommer upp över ca 75% av max gain, så inline-förstärkaren hjälper till så att man inte behöver komma så högt på preampen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.